Gezondheid
- Home
- // forum
- // Gezondheid
- // Mijn moeder sport niet.
Dit onderwerp heeft 43 reacties, is 19837 keer bekeken, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 03-02-2012 18:00.
Mijn moeder sport niet.
Hallo allemaal,
ik ben redelijk nieuw op dit forum en ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Mijn moeder sport nml. niet. Ze is 55 jaar oud erg fit in haar doen en laten. Maar ze neigt steeds meer naar overgewicht. Haar conditie is echt superslecht en ze heeft ook al een keer een te hoge bloeddruk gehad. Sporten zou ideaal voor haar zijn maar ze vertikt het, ze vindt dat ze te oud is om te sporten.
Wat vinden jullie?
ALvast bedankt voor enige reactie!
reacties
- Als je moeder bij je in de buurt woont,kun je iedere dag na het eten een uurtje met haar wandelen.
Een Wii voor haar verjaardag is ook leuk.
Sporten moet wel echt leuk zijn voor je moeder , anders werkt het niet.
Als je het goed aanpakt gaat het wel lukken,geef haar complimenten .
Mp3 speler tijdens het wandelen met haar favoriete muziek doet het ook goed.
Dus genoeg mogelijkheden om er wat aan te doen. - Jee, wat een negatieve reakties. De dochter is gewoon bezorgd over haar moeder.Mijn moeder rookte vroeger en ik heb haar ook vaak overgehaald om te stoppen. Niet in de laatste plaats omdat ze een longziekte had.
Ik zou proberen om toch samen met je moeder een oplossing te vinden. Bezorgd zijn en alleen afkraken van een ongezonde levensstijl is niet bevorderlijk voor de motivatie. Misschien samen zwemmen of sportschool? Op de sportschool waar ik zit doen een moeder en dochter samen bodypump. Heel gezellig!
Stuk wandelen is ook al heel goed en sporten hoeft geen bloed zweet en tranen te kosten. succes! - KLESEY;;Wat geweldig en wat fijn voor de hond, ik heb ook een hond [ je ], een shi-tzu en die hoeft niet ver te lopen, maar ik krijg toch wel genoeg beweging met mijn hometrainer die ik voor 25 euro gekocht heb, dus je ziet sporten hoeft niet duur te zijn, het is maar net wat je gewend bent gr van JANITA.
- Zelf heb ik een hond gekocht een hele lieve grote knuffelhond, omdat ik als longpatiënt van mijn arts moest gaan bewegen. Een grote moest wel want ik durf niet met een klein hondje de bossen in.
In het begin liep ik 4x per dag 10 minuten, nu na 2 jaar loop ik dagelijks (omdat de hond er uit moet) afhankelijk van het weer één lange afstand van ongeveer 1.30 uur tot 2.30 uur. In deze paar jaar ben ik ruim 12 kilo afgevallen en mijn longen blijven mooi stabiel! - EN, ik heb sinds woensdag een hometrainer in huis; dus daar ga ik wel op te keer , en wel zonder pottenkijkers; vind ik prima zo ;
- waarom moet jou moeder sporten? na de overgang verandert ieder vrouwenlichaam. Heb je er wel eens over nagedacht wat je moeder allemaal doet in de huishouding dat is ook beweging. Ik zie mezelf ook niet hangen in die fitnish apperaten dat is in de ogen van jongere sporten. Ik zelf doe ritmische gymnastiek.
- ha JEANET 18;, in eerste instantie las ik het berichtje over mijn kmoeder sport niet ook fout en was al bezig met typen ,toen ik er nog iets overnieuw wou weten , spoelde terug en las het opnieuw;, had toch bijna geantwoord; de meeste mensen sporen wel eens niet, maar goed heb dus een nieuw antwoord voor de dochter, laat je moeder met rust en ga zelf sporten als het zo nodig moet van JOU . leven en laten leven toch;, gr janita.
- Ha.. moest lachen.. zie de titel hier en las in eerste instantie..
mijn moeder SPOORT niet..
(sorry, maar dat las ik echt hoor) - Hallo.
Hier eenberichtje van Jannie .
Ik ben op 52jarige leeftijd begonnen met fitness .ben nu inmiddels bijna 68
sport drie keer per week altijd met plezier .Ook doe ik bijna alles met de fiets ,en wandel loop af en toe ook een beetje hard .Iedereen moest erg lachen ,dat ik er nog aan begon op die leeftijd ,maar nu praten ze wel anders nu ze zien wat ik allemaal nog kan .Je bent dus nooit te oud om te beginnen. - ik ben nu 65 jaar en houd ook niet zo van sportscholen; en ik denk dat dat komt omdat de meeste sportscholen zo vreselijk prestatie gericht is,bij sommige sp-scholen heb je ook aparte lesuren voor 50+ers en dat is een verademing, je voelt je ook veel meer thuis als bij al die jongeren, die alles snel moeten presteren. dus hiermee wil ik zeggen dat het nu beter gaat met het sporten van mij. misschien een idee voor jouw moeder?? gr janita114.
- 55 is beslist niet oud, maar ik snap haar wel hoor in een sportschool een uurtje tussen zwetende mensen staan is ook niet mijn idee van je lekker gaan voelen.
Ga lekker met haar wandelen en niet direct een heel eind nee gewoon een stukje en dat steeds weer iets verder. Laat de auto ook eens staan, pak de fiets.
Van gewoon wandelen en af en toe fietsen val je ook af en krijg je een goede conditie. Heus ze hoeft NIET te rennen of in een sportschool te zweten, wat WEL belangrijk is, is het feit dat jij naar HAAR moet luisteren wat ZIJ wil. Samen komen jullie er vast wel uit, het begint bij respect hebben voor elkaar! - Beste Veer,
Mijn moeder vond "sport" vreselijk, ze begon al te sputteren als dat op tv was. Na haar hartoperatie kreeg ze fysio en moest toen bewegen, tot haar verbazing raakte ze gewicht kwijt. Vanaf toen nam ze minder het openbaar vervoer, ging veel lopen.
Misschien kunnen jullie samen iets doen, iets wat jullie allebei leuk vinden. Niet met het uitgangspunt om haar op gang te krijgen, maar iets waardoor JIJ weet dat ze bezig is. Bijv. dansen, een dagje met een zeilboot op het IJsselmeer waar ze aan het werk wordt gezet, een paar dagen kuuroord waarbij zwemmen in het programma zit. Ik noem maar wat. Zeker weten, dat ze zich lekker voelt. En het gaat erom, dat zij ervan geniet.
Pushen helpt niet, dat wekt tegenzin. En uiteindelijk bepaalt zijzelf wat ze wil.
Ik ben ouder dan je moeder en had er ook niet zoveel zin in, tot ik oefentherapie (bijna gelijk aan fitness) kreeg vanwege een hernia. Na een paar keer vond ik het heerlijk, de spiegel gaf ook aan dat het zin had. - Wat ik niet goed vind van de reacties die je krijgt dat het alleen maar gaat om slank zijn of afvallen. Sporten doe je om in conditie te blijven om de botaanmaak niet te verminderen. Zonder sport gaat je weerstand en conditie omlaag en breek je sneller iets bij een val. Ook is het heel goed voor stress enz. Ik vind het heel goed dat je je moeder stimuleert. Maar mensen zijn vaak veel te lui en al die smoezen zijn alleen maar omdat ze zich schamen of niet willen falen. Dus mensen sporten is voor je gezondheid en niet om af te vallen, bijkomend voordeel is dat het wel meehelpt om af te vallen.
- ook ik doe niet aan sport.maar als ik weer elke 3 maand bij de prikmiep de suikers laat controleren, dan krijgen we het weer, je moet sporten, jaja heb m,n hele leven nooit gesport, en nu op m,n 66e nog ? nee heb dat geweigerd, ze werd boos en zei, ik kom je halen en sleep je mee naar de sportschool. nou dacht het niet zei ik toen, want ik laat me niet zeggen wat ik doen moet, kan ook niet goed sporten met 2 proteges in de knietjes, lopen is al een probleem,, nee laat ieder nu doen waar ze zich zelf het beste bij voelen,, en m,n dochter zou mij moeten zeggen dat ik moet sporten, doe je eigen zin, en laat je niets opdwingen
- Wat een vreselijke irritante dochter die vind dat ze haar moeder puchen om te sporten. De moeder mits, ze niet depressief ziek is, mans genoeg om haar leven zelf in te richten zoals ze zelf wil. Ga zelf sporten!!! en laat je moeder met rust wat sporten betreft.
- Ik heb zelf ook maat 38 Lottie en ik vind het absoluut niet mooi staan als je op oudere leeftijd zo mager bent. En altijd zo met je gewicht bezig zijn is ook niet goed. Gewoon lekker accepteren dat iemand niet zijn gewicht is maar een mens. En mensen zijn nu eenmaal verschillend. Dikker zijn hoeft echt niet te betekenen dat je ongezond bent. Te mager en te dik zijn twee uitersten.
- Veel zwaardere mensen schamen zich nog steeds om te gaan sporten omdat ze het genant vinden en vaak geen leuke sportkleding kunnen vinden. Wij zijn daarom zelf een webshop sportkleding begonnen zodat je ook met 46 plus leuke sportieve sportkleding kunt vinden dat vergroot in ieder geval je zelfvertrouwen enorm om te gaan sporten. Misschien is het voor uw moeder een idee om samen een leefstijlcursus te volgen bij en fysiotherapeut daar hoort sporten bij. Dan gaan mensen onder begeleiding sporten en in onze moderne sportkleding voel je je dan super! weet ik uit ervaring.
Irenemargrietmoderator2 wijzigde dit bericht op 12-03-2011 23:59 met 5%: Link verwijderd. - Ik had dit niet eerder gelezen, meestal beperk ik me tot één forumonderdeel. Vandaag heb ik tijd en zin om te reageren.
Als ik dit lees, Veer, word ik ter plekke ongemakkelijk en voelt het alsof mijn moeder over mij een topic ingezonden heeft.
Zelf is ze erg slank (75 jaar en maatje 36-38), maar haar dochters zijn niet slank, al vanaf dat ze het huis uit zijn niet meer. Wel in onze jeugd, maar wij aten thuis érg sober en minimaal omdat mijn vader af moest vallen en moeder zichzelf (tikkeltje mollig) en haar slanke dochters (geen grammetje overgewicht) meenam in zijn dieet. Gevolg: wij werden zelfs (te) mager omdat we ten eerste uitsluitend caloriearm aten en ten tweede mijn moeder niet uitblonk in het smakelijk bereiden van de slanke gerechten, waardoor we het vaker lieten staan dan opaten. Moeder vond dat prima, dan werden we zeker niet te dik. Met de kennis van nu zeg ik, hartstikke fout, toen wist ze niet beter.
Maar wij kregen later toch - net als vader - last van overgewicht. Deels door ander eten (absoluut niet alles gefrituurd of ongezond, hoor!), deels door te weinig sporten, dat zal ik niet ontkennen, maar óók door erfelijke factoren. Mijn vaders gezin kende slechts één slanke den en 9 stevige kinderen. Mijn moeders gezin net omgekeerd, één stevige zus en de andere 10 zijn 'normaal'.
Mijn moeder heeft erg veel moeite om te accepteren dat wij anders in elkaar steken. Zij sport 1 maal week, wandelt uuuuuuren, fietst 's zomers vele kilometers, maar ..... heeft geen drukke baan naast een gezin met kinderen.
Als je jong bent, lijkt slank zijn vanzelfsprekend en gemakkelijk, ik vermoed dat je zelf slank bent en daar niet veel voor hoeft te doen, Veer. Je dagelijks leven zit misschien ook anders in elkaar waardoor je meer tijd en energie hebt om volop te kunnen sporten. Ik kan sporten en afvallen wat ik wil, maar mijn buik verdwijnt niet. Zwangerschappen hebben daar ook hun steentje aan bijgedragen.
Ik denk dat je moeder het zelf echt niet leuk zal vinden dat ze zwaarder geworden is, maar neem absoluut van mij aan: het laatste waar ze op zit te wachten is (goedbedoelde?) opmerkingen van haar dochter. Hoe vond je het zelf als je moeder bijvoorbeeld achter je aan liep te 'zeuren' over huiswerk dat gemaakt of kamers die opgeruimd moesten worden? Ik neem tenminste aan dat dit bij jou ook gebeurde. Zelf wist je vast ook wel dat dit moest, maar was je blij met haar adviezen?
Gelukkig neemt mijn SLANKE dochter het juist voor me op als mijn moeder weer eens terloops iets zegt of doet waaruit blijkt dat ze met te zwaar vindt.
Eén van de meest onjuiste gezegdes is een gezonde geest in een gezond lichaam !
Het is de geest die bepaalt en niet het lichaam !
Bewegen doet men al automatisch en sporten moet men zelf aangenaam vinden. Ik vind er geen barst aan. Wel dansen, maar dat is voor de leut.
Zeker gezien de professionele sport om idioot veel geld, haalt veel sjeu weg van sporten. Voor de lol, omdat je het prettig vindt is aangenaam, maar je moet iemand niet hoeven dwingen hoor tot zoiets. En jouw moeder klinkt gaaf gezond, wat wezen en geest betreft. Volgens mij van meer belang.
Groetjes nogmaals, Felice.![[8-|]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-15.gif)
- Je bent nooit te oud om te sporten. Ik ben 61 en ga 2 keer in de week naar de sportschool. Niet om slanker te worden hoor, maar wel om wat beweging te krijgen. Ik zit voor mijn werk veel in de auto en voel dat ik wat beweging nodig heb.
Bij ons is het trouwens net omgekeerd. Mijn dochter heeft altijd veel gesport en doet nu niets meer aan beweging en dat kun je zien ook. En ik maak me daar ook wel eens zorgen over maar het is haar lichaam dus ze moet zelf maar zien of ze er wat aan wil doen.
Maar het buikje komt toch wel als je ouder wordt en ook de taille verdwijnt, helaas.
Je moeder moet lekker doen waar ze zelf zin in heeft. Net als Schaats zegt; het is haar leven en het belang van sporten is wat mij betreft soms echt overtrokken. - Cecil.Ik ben een man .Ik doe nog steeds schaatsen skeeleren zwemmen Fietsen met sportfiets en race fiets.En wandelen droog schaatsen en met de roeitrainer.Doe ik regelmatig.Alleen heb ik in korte tijd veel in moeten leveren .Maar ik kan er mee leven, er zijn ergere dingen in het leven.En ik blijf gewoon door gaan .Ik weeg 79 kg en ben 183 cm lang.Dus daar ligd het ook niet aan .Ik zeg altijd ,het leven loopt ,zoals het loopt .
- Zo Schaats..dat is niet zo leuk..dat verwacht je niet...
Ik ben ook boven de 50..en ja......je figuur veranderd..daar ontkom je niet aan...Ook worden sommige mensen zwaarder
Maar wandelen is altijd gezond hoor Veer...en misschien word het hartstikke gezellig zo samen.. - Heb heel mijn leven aan sport gedaan,nooit gerookt of ge dronken
en verder gezond geleeft.Ben 72 jaar heb nu last van mijn hart en longen.
het zit niet in de familie,Dus ik zou zeggen laat je moeder haar eigen leven leven. - Dank je Kafka,dat bedoelde ik dus.
Rond/na de overgang worden de meeste dames wat zwaarder en de meesten ontkomen ook niet aan dat buikje(inclu ikzelf haha...al ben ik nog LANGE geen 50,maar wel in de overgang!) - Het is zo dat je, als je in de vijftig bent, in 90% van de gevallen, sowieso wat 'buikig' wordt...
Dus met dat overgewicht valt het eigenlijk mee... het gaat maar om een paar kilo's. Ook dàt is normaal als je in de vijftig bent...kafka wijzigde dit bericht op 23-02-2011 13:28 met 2%: tikfoutje