Gezondheid
Dit onderwerp heeft 6 reacties, is 6017 keer bekeken, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 02-02-2012 16:16.
chronische netelroos (urticaria)
Sinds 4 maanden lijd ik aan netelroos. Veel mensen blijken niet te weten wat dit is; de mensen die het hebben, of ooit hebben gehad, weten des te beter wat het is en hoe het is om te hebben. Het is verschrikkelijk...
Het begon eigenlijk al in februari: ik werd wakker met rode bulten aan de zijkanten van mijn gezicht en in mijn hals. Ik dacht dat het door het slapen kwam, dat ik het te warm had gehad en daarbij voelde ik mij niet fit, dus het had vast daarmee te maken. In de loop van de dag trok het weg en dat was dat. Een paar weekjes later werd ik er echter weer door getroffen: ik had mijn konijntje moeten laten inslapen, wat mij erg veel verdriet had gedaan; de volgende ochtend werd ik wakker met een hals en borst vol rode bulten die vurig aanvoelden. Ik herkende het van de eerdere keer, dus ging ervan uit dat het wel weer weg zou trekken. Daarna een hele maand geen last gehad, tot ik begin april wakker werd en weer onder de uitslag stond. Mijn benen jeukten verschikkelijk en waren bedekt met bleek rode bulten en mijn hals zat ook weer onder de rode bulten... Ik ben die ochtend naar de huisarts gegaan: wat heb ik en wat kan ik eraan doen? Op internet had ik al gezocht op de klachten en was op netelroos uitgekomen, dus ik meldde dit aan de huisarts. Zij beaamde dit en schreef mij vervolgens Tavegyl voor (antihistaminicum). Dit hielp een beetje, maar in de week die volgde had ik elke dag wel uitslag. Ik ben toen weer teruggegaan naar mijn huisarts en zij vertelde dat het vanzelf wel weer over zou gaan en schreef mij Aerius voor (een ander antihistaminicum). Dit hielp ook maar matig tot slecht en zo zat ik 2 weken laten weer bij de huisarts, een vervangende huisarts deze keer. Ik gaf aan dat ik op vakantie zou gaan en dat ik daar enorm tegenop zag vanwege de continu aanhoudende netelroos. Deze huisarts schreef mij toen een prednisonkuur voor 7 dagen voor. 30 mg per dag gedurende 7 dagen en daarbij 1 keer per dag 1 tablet Aerius. Ik kreeg daarbij te horen dat het na de vakantie vast wel over zou zijn. Niet dus...
Ik heb tijdens mijn vakantie minder last gehad, maar toch werd ik dagelijks met de netelroos geconfronteerd. Het ging maar niet over! Na de vakantie, begin mei en ruim 5 weken nadat de netelroos dagelijkse kost was geworden, zat ik weer bij de huisarts: ik wilde een verwijsbrief voor de dermatoloog! Op internet had ik inmiddels al zoveel gelezen over netelroos en het feit dat het ook chronisch kon worden, dat ik er alles aan wilde doen om ervan af te komen en wel zo snel mogelijk! Ik moest er bijna om smeken, maar heb de verwijsbrief uiteindelijk gekregen. Ik heb 3 ziekenhuizen in de omgeving gebeld: wachttijd 7 tot 8 weken... Toen heb ik als laatste kans nog gebeld naar een polikliniek in de dermatologie en daar kon ik de volgende week al terecht. Ik had toen inmiddels ruim 6 weken last en zat er behoorlijk doorheen. Volgens de dermatoloog was 6 weken nog niet zo lang: het kon nog wel maanden tot jaren duren! In één klap was al mijn hoop weg. Er werd een algemeen bloedonderzoek gedaan en een urinetest; uit beide kwam niets afwijkends naar voren. Ik kreeg en reeks medicijnen voorgeschreven en mocht na 2 weken weer terugkomen.
Inmiddels zijn we dus 4 maanden onderweg en ben ik vanaf half mei 6 keer bij de dermatoloog geweest. Ik slik nog steeds dezelfde medicatie als hij mij vanaf het begin voorschreef: 1 keer per dag 0,5 mg Betamethason (Celestone) + 3 keer daags 2 capsules Semprex + voor het slapen gaan nog 2 tabletten Hydroxizine á 25 mg. Het geeft verlichting maar ik heb nog steeds dagelijks netelroos en jeuk... Ik moet het er mee doen voorlopig, aldus de dermatoloog. Over 6 weken mag ik pas weer langskomen.
In de tussentijd heb ik een acupunctuurbehandeling ondergaan van 7 keer: geen succes en ik ben 1 keer bij een NEI-therapeut langsgeweest en slik nu 2 celzouten van Dr. Schussler, op haar advies. Ik merk echter totaal geen verbetering. Sterker nog, ik raak steeds gestrester en depressiever. Morgen ga ik langs bij de psycholoog, wellicht kan die mij helpen om sterker te worden zodat de netelroos minder getriggerd wordt. De dermatoloog houdt namelijk nog steeds vast aan emotionele stress, als trigger voor de neterloos. Ik ervaarde geen stress voor de netelroos begon, maar hoe langer ik de netelroos heb, hoe gestrester ik ben geworden.
Kortom, ik heb chronische netelroos en het vooruitzicht is onbekend: het kan nog maanden of jaren duren. Op het internet lees ik alleen maar verhalen van mensen die er járen mee lopen of hebben gelopen en verder ken ik persoonlijk niemand die ooit netelroos heeft gehad. Ik ben nu op zoek naar mensen die hetzelfde meemaken of hebben meegemaakt. Misschien kunnen we elkaar steunen / adviezen geven / ervaring uitwisselen..
Ik ga over 9 maanden trouwen, dit stond al gepland voor ik door de netelroos werd getroffen. Ik zie er nu als een berg tegenop, niet omdat ik niet met mijn lief wil trouwen, maar omdat ik op de mooiste dag van mijn leven wel eens nog steeds last van netelroos kan hebben...
- Het heeft inderdaad te maken met stress, recentelijk of van lang geleden of als reactie op medicijngebruik en mijn ervaring is dat er zeker vanaf te komen is via homeopathie. Tegen de jeuk zou je bij de supermarkt Xonig aardappelzetmeel (GEEN MAIS) kunnen kopen en dit erop kloppen. Ziet er niet geweldig uit maar in 9 van de 10 gevallen werkt het geweldig tegen die vreselijke jeuk. Hoop dat je er wat aan hebt.
Sterkte!!!!!!!Moderator_Margriet wijzigde dit bericht op 03-02-2012 01:14 met 0% - mijn vriendin heeft het ook gehad kwam bij haar van de stress. Hoop voor jou dat het over gaat. Mijn vriendin werd gek van de jeuk. sterkte.
- hallo,
ja, ik herken al je klachten, wat je kunt proberen is;
van dr. Vogel V. Tricolor, zowel innemen als op de geirriteerde huid deppen, koude kompressen helpen ook. Molkoson kun je ook gebruiken om de huid te deppen.
aangezien het ook een kwestie kan zijn van verminderde weerstand in combinatie met stress; ook van dr. Vogel urticalcin.
Je moet zorgen dat je kalkspiegel aandacht krijgt, dus calcium tabletten is ook goed.
En na het deppen met viola tricolor,lichtjes smeren met dr. Vogel Bioforce.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, veel beterschap.
rebeccaModerator_Margriet wijzigde dit bericht op 22-11-2011 00:43 met 0%: reclame - XXXXXX
misschien heb je hier iets aan....hoop het voor jeModerator_Margriet wijzigde dit bericht op 08-08-2011 12:07 met 60%: verwijzing naar website is verboden. - Vreselijk ik heb het 1 keer gehad...van medicijnen waar ik allergisch voor was..zat in een weekend..drie keer bij de huisartsen post...Niet te geloven..
Meid..ik hoop zo dat je iets vind dat helpt..
Tis verschrikkelijk...Je kan beter pijn hebben dan jeuk zeggen ze wel.es - Hallo liagro,
Ja ik herken het en het is vervelend en pijnlijk. Bij mij was het wel stress waardoor de bulten opkwamen. Ik kreeg er ook veel lucht bij achter de longen en dat was ook erg pijnlijk.
Ik ben nog steeds gevoelig voor huiduitslag omdat er veel stoffen en voedingsmiddelen zijn waar ik allergisch op reageer. Ik heb het gelukkig niet vaak meer omdat ik nu veel beter in mijn vel zit. Volgens mij is het een combinatie van factoren of je er gevoelig voor bent. Ik zou toch rustig afwachten En je niet nu al druk maken of je er op je trouwdag last van kunt hebben. Je maakt je dan van tevoren alweer druk en dat is ook niet goed voor je welbevinden. Sterkte ermee!