Maatschappij
- Home
- // forum
- // Maatschappij
- // Wat is oud?
Dit onderwerp heeft 16 reacties, is 2174 keer bekeken, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 29-10-2011 11:44.
Wat is oud?
Beste Lezeressen,
Ik had laatst een discussie met mijn dochter over wat nou precies oud is?
Hieruit kwam naar voren dat zij vind dat ik al oud ben, terwijl ik dat zelf nog helemaal niet vind! Wat verstaan jullie onder oud? Is dat gebonden aan een leeftijd, of is dat activiteit gebonden? En wat vinden jullie van ouder worden?
Groetjes Janine!
- Ja , JEANET;, Kaatsebellen lukt me nog met 3 ballen, vroeger kon ik het nog met 4 maar de reactievermogen is wat minder geworden, dus 3 is nog haalbaar. Elastieken-twisten heb ik nooit gedaan was er toen nog niet in mijn jeugd. zo en nu een lekker koppie thee met een lekkere roomboterkrakeling van een goede banketbakker ;, heerlijk hoor . gr van JANITA.
- Ha.. en touwtje springen, elastieken twisten..
blijven leuke spelletjes hoor.. kaatseballen toch ook? - Trouwens, het was niet de ballenbak maar het luchtkussen. De ballenbak red ik ook niet meer hoor!
- En, wat vind je er zelf van, Janine?
- HOI, NOORDZEE;, de ballenbak nee dat redt ik niet meer ;, maar schommelen;, HEERLIJK TOCH. gr van JANITA.
- Gisteren met kleinzoon in de ballenbak( moet zijn luchtkussen) geweest. Voor de eerste keer in mijn leven. Het scheelt dat ik lenig ben en kleinzoon vond het geweldig. Dochter zag het hoofdschuddend aan. Geweldig toch. Ik weet dat ik 60 plus ben maar op dat moment voelde ik me 10. Veel plezier gehad en ik heb de leeftijd bereikt dat ik me niets aantrek van wat anderen van me denken.noordzee wijzigde dit bericht op 28-10-2011 20:57 met 3%
- Mijn overgrootvader vond een bejaardenhuis iets voor oude mensen. Toen hij dit zei, was hijzelf al 94 en woonde (met een beetje hulp) nog op zichzelf in een huisje achter de dijk.
Ik bedoel maar, als je naar een ander kijkt, dan valt je een leeftijd op, maar als je naar jezelf kijkt, dan zie je dat niet zo zeer. Aan mijn kinderen zie ik dat ik ouder wordt, voor mijn gevoel ben ik nog steeds 38 (na jarenlang 27 te zijn geweest... LOL)...
Ik probeer te leven als mijn overgrootvader: geniet van elke dag die je gegeven is, geniet van je herinneringen en verheug je op morgen. - ik ben afgelopen donderdag-avond naar het THEATERgeweest,en kwam te zitten naast een mevrouw van 98 jaar en zij vertelde dat ze ;; toen ze 90 werd een pc gekocht had ; en ze vond het geweldig;, maar had nog niet begrepen wat inhield;,, ik haar verteld dat ik via hyves familie van vroeger gevonden had [ neven en nichten ] die ik ongeveer zo'n ruim 40 jaar niet meer gezien had. vond ze heel intresant., en om een verhaal kort te maken, je bent nooit te oud om te leren.Moderator_Margriet wijzigde dit bericht op 22-10-2011 23:19 met 6%: Reclame.
- In de ogen van kinderen ben je inderdaad al snel oud. Ook pubers vinden 24 of 30 oud, laat staan 40+ of nog erger. Maar de hamvraag is: wat bedoelen ze ermee. Vinden ze oud(er) suf of saai door kledingkeuze, uitspraken, gedrag, uiterlijk? Ik ken hoogbejaarde mensen die qua uitspraken jonger zijn en meer bij de tijd zijn dan mensen die twintig jaar jonger zijn. Ik ken ook mensen van rond de 80 die zeggen van anderen 'dan kom ik dat oude vrouwtje tegen met die rollator' terwijl die dame misschien 10 jaar jonger is. En wat te denken van midden tachtigers die écht niet naar het 'bejaarden'huis willen om daar tussen al die oudjes te zitten? Je zelf zo oud vinden als je je voelt vind ik een lastige, want hoe voel je dat je zo oud of jong bent? Wat hoort waarbij? Ik kan me als (in de ogen van mijn kinderen vast wel oude moeder :-D) nog goed herinneren hoe ik me als puber/kind voelde, ik kan alleen maar hopen dat dit verschil uitmaakt in hoe ik op gebeurtenissen reageer die zich (gaan) voordoen. Qua kleding ben ik niet zo hip maar dat was ik ook niet toen ik jong(er) was. Qua denken ben ik misschien wel oud(erwets) wie zal het zeggen. Ik ben nooit zo bezig geweest met mijn leeftijd, toen ik 16 werd niet, bij 18 en 21 evenmin en ook niet bij 40. En misschien daarom ook niet zo met die van anderen, of ze nu oud of jong zijn, het is meer de wijze waarop iemand in het leven staat. Soms hangt dat af van de levenservaring, soms ook niet.
- Tja...wat is oud..... Ik zeg altijd maar 'je bent zo oud als je je voelt' maar dat is al ontkrachtigd door Rosanne,
, want ja 'hoe voelt dat'. Dat meten we dan af aan onze energie, denk ik. Als je je 80 voelt dan heb je ff niet meer zoveel energie. Het betekent voor mij igg niet dat ik er dan uit zie als iemand van 80.
Als ik oude foto's zie dan sta ik soms versteld hoe men zich kleedde. Dan zie je echt heel veel verschil tussen ouders en kinderen. Nu denk ik wel eens 'wie is de moeder?'
(overigens denk ik minder vaak 'wie is de vader'.......
).
In de ogen van je kind ben je natuurlijk altijd ouder (en dat ben je ook, dubbelop), dat dwingt ook een stukje respect af, lijkt me.
Ik kan me ook aansluiten bij Rosanne met het terug zien van oude bekenden. Als ik dan denk 'jeetje, wat is die oud geworden' (rimpels.....) dan denk ik altijd gelijk 'zal hij/zij dat ook van mij denken?'![[*-)]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-42.gif)
Mijn man en ik krijgen vaak te horen dat we er nog zo jong uit zien, hoe doen we dat toch???karma wijzigde dit bericht op 21-10-2011 08:59 met 0% - Hoe kun je je nu 80 voelen als je dat nog niet bent en dus ook niet weet hoe dat bij jou voelt?
Oud is (leef)tijd gebonden.
Je kunt je wel jong voelen, maar als je bv. 60 bent, ben je dat niet, als je weet dat de gemiddelde leeftijd waarop mensen doodgaan begin 80 is.
Een 80-jarige kan 60 jong vinden, en een 40-jarige kan 60 oud vinden, dat is gewoon relatief gezien en kun je tegen mekaar wegstrepen.
Mijn ouders zijn rond hun 80ste overleden, zij waren toen al een paar jaar niet goed meer.
Mijn tante is 90, en nog zo vief en bij de tijd als wat.
Maar toch is zij oud, behoorlijk oud, daar zij de gemiddelde leeftijd waarop mensen doodgaan ruim overschreden heeft.
En die mevrouw van 115 was heel erg oud toen zij doodging.
Soms ben je ook nog niet oud genoeg om.........en soms juist wel om......vul maar in, lid te worden ergens van, rijlessen te krijgen, etc.
Soms ben je ergens te oud voor, zoals een disco-avond voor 12-18 jarigen, een ballenbad, etc.
En dan, grootmoeders kastje, een mooi oud ding, maar kastjes kunnen heel oud worden, dus afgezet tegen eentje uit de middeleeuwen is die nog lekker jong.
Als ik in de spiegel kijk dan vind ik het niet leuk om ouder te worden.
Jonge, wat wordt men toch lelijk met al die rimpels, slappe huid, vlekje hier, vlekje daar, de boel valt in of zwelt op/dijt uit, dunner haar of helemaal geen, grijze koppen, brrrr.....
Gelukkig ben ik geen spiegelkijker, en daarom heb ik meestal geen moeite met mijn leeftijd die steeds hoger wordt. Wel met die van anderen, die ik een tijdje niet gezien heb, pffff, denk ik dan, wat is die oud geworden.....
En soms ben ik heel gelukkig, want ik kan echt genieten van niet meer zoveel te willen, te moeten, lekker rustig mijn eigen ding doen.
Dat heb ik ook echt wel nodig, want kan me zo'n oude taart voelen bij mijn kinderen, die jong zijn en wat willen, moeten......net zoals ik vroeger was.
Ja, heel apart, ik ben zoals zij geweest, en ik weet wat ik dacht bij oude mensen, dus nu weet ik wat men bij mij kan denken, ha, ha, ja, ja, dus die oude mensen wisten best wat ik dacht, en ik wist niet dat zij dat wisten...
nou ja, zo kan ik nog uren doorlullen, dus ik stop er maar mee
- LOL
Mijn moeder zei altijd.. de duvel zijn moer (moeder) is oud !!
hahaha
je bent zo oud als je jezelf voelt.. alleen naarmate je ouder wordt, is de tijd van het 'opdrogen' na een avondje stappen wel steeds langer.. hihihi - OUD???? mijn moeder zei altijd;, de duvel die is oud , waarom ze dat zei weet ik niet meer;, maar goed ; ik voel me de ene dag 40 en de andere 80 jaar , ligt gewoon aan het moment. verder voel ik me met mijn 65 jaren NIET oud , maar misschien zien de kinderen het anders;, en ja;;KNEELTJE,;; ik zit ook op hyves en facebook, sta jij gewoon met dezelfde naam er op/// IK WEL;; Verder kan ik nog lekker veel lol trappen en de slappe lach hebben met mijn dochter als we naar de MARGRIET-BEURS, gaan ;, dus als je 2 gekke vrouwen ziet ;, dan ben ik dat met mijn dochter KARIN. dus ; WAT IS OUD????????.
- Je bent zo oud als je je voelt..... Je lijf verandert daar kun je niet zoveel aan doen maar ik ken veel 'ouderen' die nog zo jong van geest zijn dat je eigenlijk niet ziet dat ze al een bepaalde leeftijd hebben bereikt.
- Toen ik "jong" was vond ik mijn moeder heel oud. Maar achteraf bleek dat helemaal niet zo te zijn. Ik had/heb juist een nog jonge moeder, maar in de ogen van kinderen ben je al snel oud.
Zou me er niet zo druk om maken, je dochter komt er vanzelf wel achter.
Mijn kleinkids vinden mij niet oud, een oma die op Hyves en FacBook zit, dat vinden ze geweldig.
Je bent zo oud als je je voelt en soms kan dat heel oud zijn. Maar zorg dat je met de moderne tijd meegaat. En stoor je niet aan wat ze zeggen.kneeltje wijzigde dit bericht op 20-10-2011 20:07 met 0% - Wat bedoelt je dochter met oud? Hoe je eruit ziet, hoe je je gedraagt, hoe je je kleedt of het leeftijdverschil?
Als kind vond ik mijn ouders oud door het leeftijdverschil, 25 jaar is dan veel.
Nu ikzelf die leeftijd heb, blijkt dat mijn ouders destijds echt oud waren. In elk opzicht.
Ouder worden? Tja, ik voel me nog jong en de jaren houd ik toch niet tegen. Ik hoop wel dat mijn lijf niet gaat tegenwerken.