Online Coaching
Dit onderwerp heeft 41 reacties, is 22948 keer bekeken, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina 2 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 02-03-2009 16:05. Dit onderwerp is gesloten!
Betreft: Annette Heffels over omgaan met pubers
Beste forummers,
Dit topic is nu geopend. Over een klein half uurtje begint Annette Heffels hier het groepsgesprek over 'omgaan met pubers'. Wie al vragen wil stellen kan deze nu achterlaten.
reacties
- Ik begrijp dat specifieke problemen nu lastig besproken kunnen worden.
Maar onze dochter heeft waarschijnlijk asperger en daar komt bij dat zij is geadopteerd. Wij hebben i.o. met de huisarts een verwijzing naar jeugdzorg. Maar zij weigert zelf alle hulp en wij krijgen steevast te horen, jullie denken zeker dat ik gek ben. Hoe kunnen we haar zover krijgen dat ze verder onderzocht wordt en eventueel een therapie gaat volgen. Ze vindt zelf nl. dat er niets mis is met haar gedrag. - Ik begrijp je zorg, Angelique. Elke puber is inderdaad weer anders. Was hij altijd moeilijk, of is hij pas lastiger geworden in de puberteit? In dat geval is de prognose beter. Wat me opvalt is dat je erg bang bent om hem te laten falen. Is het zo;n ramp als hij zich verslaapt. Dan is hij zijn krantenwijk kwijt, Misschien leert hij daarvan. Wat het praten met hem betreft. Meestal krijg je een puber het beste aan het praten als je zelf niet tee veel advies geeft, maar vooral luistert en samenvat wat hij probeert te zeggen ( dat staat inderdaad in mijn boek. Misschien zijn er andere moeders die ervaring hebben met de problemen die je beschrijft en die hun ervvaring met jou willen delen.
Annette - hoi
Maar stel dat een kind niet van zijn of haar fouten leert?
Hoe dan?
liefs ds - Hallo Tante Lia,
U heeft helemaal gelijk! We, en ook onze maatschappij verwachten heel veel en al heel jong van onze kinderen.... Hier heb ikzelf ook veel moeite mee. Vorig jaar had mijn zoon van toen 16 jaar, een schoolweek van 36 uur!! (Dit omdat hij vrij veel tussenuren had en hij ook niet naar huis kon) De kinderen moeten al heel jong allerlei testen doen (Cito's enz) en krijgen steeds minder kans om gewoon kind te zijn.
Jammer....
Grtjs,
Angelique - hallo
hebben zelf ook een autistische zoon die begint te puberen herkennen probleem van het meisje van 11. er bestaat een heel goed boek over de omgang van kinderen met autisme. vind het eigenlijk een boek wat je in iedere situatie kunt toepassen, dus ook de puberteit : geef me de 5 van colette de bruyn.
misschien kunnen jullie iets met deze tip. veel succes - Ik merk dat veel vragen en opmerkingen gaan over de eerste fase van de puberteit die zich vooral kenmerkt door een strijd over regels en door ineens te experimenteren met heel ander gedrag, ( bijvoorbeeld seks) . Als ouders is dat lastig, omdat je bezorgd bent en ineens ook te maken hebt met een ander kind. Een puber is niet meer zomaar bereid te doen wat je zegt. Er moet gepraat en onderhandeld worden. Daarbij is het belangrijk dat je allereerst goed luistert naar wat hij vindt en wil, maar dat je ook bij jezelf nagaat waar je zo bang of bezorgd over bent e. Zeg adt ook tegen je kind. Als er speciale problemen zijn, b.v. autisme dan is dit niet voldoende. Meestal is het dan nodig om deskundfige hulp te zoeken om hier door heen te komen.
Annette - Hoi Annette,
Ook dat heb ik allemaal gedaan :-( Ik liet hem ook zijn eigen oplossingen proberen en het resultaat was dat hij in op VWO 4 bijna was blijven zitten. En ook dit jaar gaat het heel slecht op school. Hij is snel afgeleid en vindt het leuk om de "vrolijke Frans" uit te hangen op school. Hij is absoluut niet vervelend, en het is ook een lieve jongen. Maar ik ben gewoon bang dat hij dadelijk zijn opleiding weggooit. In overleg met zijn mentor blijft hij nu bij mij in de woonkamer zitten en moet hij aan de tafel 1,5 uur per dag leren. Dit doet hij wel, met de Ipod op :-) Maar ja, of die nu zo'n goede oplossing is? Als ik er een keertje niet ben zit hij meteen op zijn kamer en doet niks....moet hij dat niet langzamerhand zelf kunnen? En het is niet alleen zijn school, ook zijn baantje als krantenbezorger geeft veel stress omdat hij niet op tijd kan opstaan. Hij heeft 3 wekkers en nog slaapt hij overal doorheen. Hij geeft veel geld uit en weet daarna niet waaraan. En wij krijgen dan het verwijt dat we hem zo weinig "sponsoren"zoals hij dat noemt...
Mijn dochter van 13 jaar is hier heel anders in. Ze komt thuis en begint ook meteen aan haar huiswerk. (Zij zit in de 2e klas atheneum) Het verschil tussen die twee is heel groot. Mijn dochter is ook veel verstandiger dan mijn zoon.
Ik merk dat het steeds moeilijker wordt om met hem te praten. Ik weet niet wat in hem omgaat, wat hij wilt ook qua opleiding enz..
Ik vind het heel moeilijk en ik ben bang dat hij nog verder van me af komt te staan.
Angelique
p.s. Ik heb je boek over pubers ook gekocht en 2 keer gelezen :-) - Pubers hebben heel uitgesproeken ideeen over zichzelf en mensen om hen heen en over wat ze moeten en willen doen. We moeten dit echter zien als oefenen in het vinden van wat bij hen past. Dat betekent ook dat je moet ingrijpen op het moment dat er iets verkeerd gaat. Maar niet te snel. Ze moeten immers ook de kans krijgen van hun fouten te leren.
Annette - hallo allemaal
herken de bezorgheid in jullie reacties. op dit moment geniet ik volop van onze puberdochter. vind dit een leuke periode om mee temaken. onze dochter probeert zeker haar grenzen uit, lekker toch ! - beste mevrouw
Ik heb een dochter van elf die autistisch is maar die wel begint te puberen.
Hoe kunnen wij het aanpakken dat ze gewoon bij ons kan blijven?
Dit meisje begint driftig te worden, is niet eerlijk pikt snoep doet haar zusje pijn.
We hebben alles geprobeerd, pictos gebaren opvoedingsondersteuning niks helpt.
Ze voelt zich zo groot maar is nog zo klein.
Gaat dit over?of is dit het begin?
groet ds - Goedemiddag, ik vind dit een erg moeilijke periode. Merk aan mijn zoon dat hij regelmatig met zichzelf "aan het stoeien" is. Ik weet niet of hij zich daar zelf bewust van is. Ondertussen verwacht ik (en de omgeving) veel van hem: dat hij zijn verantwoordelijkheid neemt voor school, dat hij zich aan afspraken houdt en dat hij zelf nadenkt over de dingen die hij doet. Allemaal hele normale dingen natuurlijk, alleen op de één of andere manier lukt het hem niet, terwijl het eerder wel ging. Groet, Mart-anne.
- Hallo mevrouw Heffels,
Wat een goed idee om op deze manier vragen te kunnen stellen.
Allereerst een compliment voor uw colums die ik altijd lees. Ook wij hebben een puber van 16 jaar in huis, en dat is soms best lastig. Maar het meest moeilijke vind ik dat zij haar eigen weg gaat en dat deze weg totaal afwijkt van wat als normaal aanvaardbaar wordt beschouwd. Zij heeft geen vriendinnen en gaat niet uit is niet geinteresseerd in kleding, jongens nouja eigenlijk alle zaken waar een puber op deze leeftijd interesse voor heeft interesseert haar niet.
Nou lijkt dat misschien lekker makkelijk voor ons als ouders, maar we hebben het gevoel dat onze dochter hierdoor veel leuke ervaringen mist en duidelijk anders is dan andere kinderen. Hoe kunnen we hier mee omgaan de dingen stimuleren, of juist haar zelf de keuze laten.
m.v.gr. Jean - Annette
hoe maak je grenzen aangeven en ruimte geven concreter bij een erg ondernemend en tegelijkertijd angstig meisje van 14 die naar buiten wil. hangen, oudere jongens? En tevens met dat impulsieve niet volgroeide brein. - Beste mevrouw Heffels,
leuk u hier aan te treffen. U zegt dat de hersenen nog niet af zijn, maar toch verwachten wij allemaal volwassen dingen van onze pubers en denken we dat we er als gelijken mee kunnen praten toch? - Hallo lezeressen en collegamoeders. Welkom. Toen ik mijn puberzoon vertelde dat ik per e-mail met jullie zou uitwisselen, zei hij:'Als dat maar goed gaat.'' Dat gevoel heb ik ook, maar ben erg benieuwd naar onze uitwisseling.
Angelique
Het puberbrein is nog niet helemaal af. Vooral rationeel nadenken gata niet zo goed nog. Ze zijn zeer impulsief. Dat is voor ons eng, maar zij leren ervan. Mijn ervaring is dat luisteren naar hun plannen en vragen hoe ze dingen willen opplossen helpt. Voor hun en ook voor ons.
Annette - Hallo Annette,
Op de 1e plaats bedankt voor dit leuke initiatief :-)
Mijn vraag is: Hoe moet ik omgaan met een puber (17 jaar) die het allemaal veel beter weet als ons? We laten het hem ook allemaal in 1e instantie zelf doen (school, baantje enz.) maar dan blijkt dat het helemaal fout gaat.....Maar hij blijft van mening dat hij het allemaal wel weet. We hebben nu dus regelmatig ruzie hierover. Ik wil hem graag meer vrijheid geven maar als hij die vrijheid dan heeft dan verknalt hij het. Waardoor ik het heel moeilijk vindt om hem weer te vertrouwen.
Grtjs,
Angelique (Maastricht)