Online Coaching
Dit onderwerp heeft 20 reacties, is 6683 keer bekeken, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 30-09-2009 14:26. Dit onderwerp is gesloten!
Diëtiste Wilma Koghee over cholesterol
Diëtiste Wilma Koghee houdt woensdag 30 september van 13.00 uur tot 14.30 uur een online coaching over cholesterol. Dus heeft u een vraag aan Wilma, dan kunt u deze rechtstreeks aan haar stellen.
Wat moet u doen?
Om mee te kunnen doen aan deze online coaching, moet u een account hebben van Margriet.nl. Heeft u dit nog niet, dan dient u zich eerst te registreren (klik rechtsboven op registreren).
Vanaf 13.00 uur zit Wilma klaar om al uw vragen omtrent cholesterol te beantwoorden.
- Beste Wilma,
Ik wil je hartelijk bedanken voor je tijd en je goede antwoorden!
Met vriendelijke groeten,
Redactie Margriet online - Beste chatters,
De klok geeft aan dat we bijna half drie naderen.
Hierbij wil ik jullie bedanken voor jullie interesse en hopelijk zijn al jullie vragen beantwoord.
Een goede dag verder en geniet dagelijks van lekker gezond eten en lekker bewegen.
hartelijke groeten,
Wilma - Hhaah grappig zo'n stelling, die zet aan tot nadenken:
Ik denk dat een half uur bewegen iedere dag beter is dan twee keer per week naar de sportschool!
Noten eten lijkt me erg gezond, zitten toch veel onverzadigde vetten in, die goed voor je zijn? - Ik denk dat je iedere dag beter een half uur kunt bewegen, omdat je lichaam iedere dag beweging nodig heeft. Maar waarom verder?
Geen idee of noten wel of niet goed zijn.. Ik ben benieuwd!quote:
Beste Chatters,
Hebben jullie een idee of noten wel of niet goed zijn voor het cholesterol?
En wat is beter; ieder dag een half uur bewegen of twee keer per week een uurtje naar de sportschool?
Is even kijken wie er reageren?
Ik heb nog 14 leuke stellingen dus snel reageren voor half drie.
daag,
wilma - Beste Chatters,
Hebben jullie een idee of noten wel of niet goed zijn voor het cholesterol?
En wat is beter; ieder dag een half uur bewegen of twee keer per week een uurtje naar de sportschool?
Is even kijken wie er reageren?
Ik heb nog 14 leuke stellingen dus snel reageren voor half drie.
daag,
wilma - quote:
Dank je wel voor je antwoord. Nog een klein vraagje (ik ben er nu toch): is voeding van invloed op je cholesterol? Ik hoor dat steeds vaker terugkomen. Dus wat kan ik het beste vermijden te eten?
Groetjes,
Vincenza
Beste Vincenza,
JAAA, er zit natuurlijk niet voor niets nu een diëtist hier met jullie in gesprek. PFF en dat is best hard doorwerken maar erg leuk.
In de huisartsenstandaard voor behandeling van een te hoog cholesterol staat dat er eerst een voedings en leefstijl advies gegeven dient te worden. Als het goed is zou dan ook een effect meting moeten plaatsvinden om vervolgens een verder behandelplan op te stellen. Een promotie onderzoek van collega J. Iestra heeft al in 2006 aangetoond dat leefstijlaanpasingen/-behandeling minstens net zo effectief zijn als behandeling met gebruikelijke medicatie.
Omdat betreffende voeding meerdere factoren een rol spelen, zeker ook op persoonlijk vlak, is een individueeladvies als maatwerk vaak het meest effectief.
In het algemeen is het om te beginnen goed om kritisch te kijken naar de vetten in de voeding. Je hebt zogenaamde harde vetten bv. in kaas of roomboter en koek(en) en vloeibare vetten zoals bijvoorbeeld oliën en vloeibare bak- en braadproducten en halvarines en margarines uit kuipjes. De harde vetten stimuleren de lever om teveel LDL aan te maken. Van teveel LDL vernauwen onze bloedvaten.
Het is mijn advies om de voedingsmiddelen met harde vetten zoveel mogelijk te beperken.Kom je er niet uit, ga naar een diëtist.
met vriendelijke groet,
wilma - quote:
Bedankt voor je antwoord, hier kan ik iets mee!
Wat doet de hartstichting precies om mensen met hartproblemen duidelijk te maken dat je met een te hoog cholesterol, hoger risico loopt op een hart-infart? Voor deze mensen is dat extra belangrijk neem ik aan?
Beste Georgina,
Leuk, bedankt voor je compliment1
de Nederlandse Hartsichting heeft preventie als speerpunt in haar beleid. Dit beleid kent praktische uitwerking in het gratis beschikbaarstellen van informatieve folders en brochures. Deze kunnen worden aangevraagd via de website www.hartsichting.nl maar zijn ook vaak te vinden op de poliklinieken cardiologie in de ziekenhuizen. Verder is er een informatie-lijn beschikbaar : 0900-3000 300(lokaal tarief) en is het mogelijk om lezingen/ presentaties of workshops aan te vragen. Er zijn tien collega voorlichters die getraind zijn om informatieve dagdelen te verzorgen over uiteenlopende onderwerpen:
goede leefstijl = prettig en gezond: over de beroerte ; hartstilstand ,
onze doelgroepen zijn ouders van kinderen op peuterspeelzalen of in het basisonderwijs, huisvrouwen verenigingen, ouderenbonden en bijvoorbeeld EHBO groepen of BHV-ers. Ook zijn wij vaal te vinden met een stand op beursen. Op zaterdag 10 oktober staan we op het food4you festival in wageningen .
Volgens mij ben ik zo aardig compleet.
groetjes,
Wilma - Dank je wel voor je antwoord. Nog een klein vraagje (ik ben er nu toch): is voeding van invloed op je cholesterol? Ik hoor dat steeds vaker terugkomen. Dus wat kan ik het beste vermijden te eten?
Groetjes,
Vincenza - quote:
Hallo Wilma,
Wat leuk om op deze manier mijn vraag te kunnen stellen. Heeft een te hoog cholesterol iets met erfelijkheid te maken? Mijn moeder heeft altijd een te hoog cholesterol gehad namelijk.
Bedankt voor je antwoord!
Dag Fiekjen,
Het kan inderdaad zo zijn dat er een erfelijke aanleg is voor een te hoog cholesterol gehalte. Maar leefstijl en voedingsgewoonten gaan ook van huis uit mee. Stel bijvoorbeeld dat u al uw boterhammen dagelijks dik belegd met hollandse kaas en u beweegt weinig en er zijn nog een aantal ongunstige leefstijlfactoren dan kan dit op zich ook uw cholesterol verhogen. Als er sprake is van een erfelijke belasting voor een te hoog cholesterol dan ondersteunen goede leefstijlfactoren zeker ook wel de algehele gezondheid.
groetend,
Wilma - quote:
Wat kun je nog meer doen om je cholesterol laag te houden? Ik rook niet, drink niet, wandel minstens 2 uur per dag met de hond, eet weinig vet, eet geen varkensvlees.
Mijn cholesterol waas 5.1 en nu moet ik van de cardioloog tabletten slikken om de cholesterol laag te houden. Wat is nu hoog en wat is laag en wat is goed?
Graag je antwoord.
beste meneer Rotgers,
Ik lees dat u zich veel inspant om het cholesterol laag te houden. Kennelijk ook met een goede en duidelijke reden want u bent onder behandeling bij een cardioloog. Hij kent u en uw medische achtergrond en zal hij zijn redenen hebben om u op deze wijze te behandelen.
De algemene behandel richtlijn laat zien dat het streven is om het totaal cholesterol lager te houden dan 5; van 5. tot 6,4 noemen we licht verhoogd,van 6,5 tot 7,9 verhoogd en hoger dan 8 sterk verhoogd. U zou dit zelf kunnen nalezen in de brochure van de Ned. Hartstichting: te hoog cholesterol . U kunt deze via de website www. hartsichting.nl bestellen.
Misschien dat u een verwijzing kunt vragen naar een collega diëtist die samen met u kijkt naar uw leefstijlgewoonten. Daarbij fabels en mythen kan toelichten en u helpen te genieten van de vele goede en lekkere gewoontes die helpen voor een goed cholesterol.
met hartelijke groet,
Wilma - Bedankt voor je antwoord, hier kan ik iets mee!
Wat doet de hartstichting precies om mensen met hartproblemen duidelijk te maken dat je met een te hoog cholesterol, hoger risico loopt op een hart-infart? Voor deze mensen is dat extra belangrijk neem ik aan? - Hallo Wilma,
Wat leuk om op deze manier mijn vraag te kunnen stellen. Heeft een te hoog cholesterol iets met erfelijkheid te maken? Mijn moeder heeft altijd een te hoog cholesterol gehad namelijk.
Bedankt voor je antwoord! - quote:
Hoi Wilma, ik weet erg weinig van cholesterol af, maar ben erg benieuwd waarom een te hoog cholesterol zo slecht is voor je gezondheid? Wat zijn de gevolgen?
Alvast bedankt!
Beste Georgina,
Ja, wat niet weet wat niet deert gaat niet altijd op. Cholesterol is een stofje datook in ons lichaam zelf wordt gemaakt en daar belangrijke taken heeft te vervullen. Het zit in vele lichaamscellen en maakt deel uit van vele hormonen; dat zijn regelstofjes. Het cholesterol in het bloed kent twee belangrijke soorten: het HDL en het LDL. De hoeveelheid cholesterol in het bloed zegt iets , maar daarnaast is het belangrijk om te weten hoe de verhouding is tussen de twee soorten. Het totaal cholesterol willen we het liefste onder de waarde 5, Meestal is dan tweederde deel LDl cholesterol en eenderde deel het HDL. Als ze zo goed in balans zijn is het prima. Bij een te hoog LDL , en dat zeker over langere tijd/jaren, zien we dat de binnenkant van de slagaderen steeds meer vernauwingen laten zien omdat het LDL aan de binnenkant van de vaatwand plakt. Uiteindelijk kan dat lijden tot bijvoorbeeld een hart- of herseninfarct.
groeten,
Wilma - quote:
Hoi Wilma,
Ik dacht: ik ben vroeg, maar ik kan dus al een vraag stellen?
Mijn naam is Vincenza en ik ban 47 jaar oud. Ik heb nooit mijn cholesterol op laten meten, dus weet ook niet of ik een te hoog cholesterol heb. Kun je dit buiten een meting nog aan andere dingen merken?
Groetjes,
vincenza
Dag Vincenza,
Ons lijf heeft geen zichtbare sensor voor een te hoog cholesterol, ook is dat niet te voelen. De enige goede manier is om het te laten testen met behulp van een goede bloedtest. Dat kan via de huisarts, die geeft een verwijsbriefje voor het laboratorium en zal dan naast een totaal cholesterol, ook de hoeveelheden van de verschillende soorten ( HDL/LDL) en triglyceriden laten bepalen. Voor deze test wordt geadviseerd wel nuchter te blijven tot na het prikken.
groeten,
Wilma - Wat kun je nog meer doen om je cholesterol laag te houden? Ik rook niet, drink niet, wandel minstens 2 uur per dag met de hond, eet weinig vet, eet geen varkensvlees.
Mijn cholesterol waas 5.1 en nu moet ik van de cardioloog tabletten slikken om de cholesterol laag te houden. Wat is nu hoog en wat is laag en wat is goed?
Graag je antwoord.
Het is al heel mooi dat je weet hoe hoog je cholesterolis/was en dat je zelf wilt proberen dat omlaag te brengen. Becel heeft verschillende producten om te helpen het cholesterol te verlagen en die zijn bekend onder de naam Becel pro-activ cholesterolverlagen. Het is een yoghurt drankje, een halvarine, een halfvolle melkdrank en een yoghurt bekertje. Als je deze producten gebruikt is het wel wenselijk om er voldoende van te gebruiken. Het makkelijkste is de yoghurtdrink, die levert precies 2 gram van de werkzame stof. Met de halvarine moet je 5-6 sneetjes brood goed besmeren om voldoende binnen te krijgen. Bij mijn klanten laat ik na een maand testen welk effect mijn advies heeft op het cholesterol. Vervolgens kijken we samen of onze doelen gehaald zijn of dat er nog andere adviezen nodig zijn. Ook u zou ik aanraden om bij de huisarts te vragen het cholesterol opnieuw te bepalen en het effect zichtbaar te krijgen.quote:Oh..als ik het niet vergeet kom ik zeker even langs..heb ook een ietsje te hoog chloresterol.....vandaar dat ik aan de becel zit..schijnt te helpen..Gelijk een goede vraag....- Hoi Wilma, ik weet erg weinig van cholesterol af, maar ben erg benieuwd waarom een te hoog cholesterol zo slecht is voor je gezondheid? Wat zijn de gevolgen?
Alvast bedankt! - Hoi Wilma,
Ik dacht: ik ben vroeg, maar ik kan dus al een vraag stellen?
Mijn naam is Vincenza en ik ban 47 jaar oud. Ik heb nooit mijn cholesterol op laten meten, dus weet ook niet of ik een te hoog cholesterol heb. Kun je dit buiten een meting nog aan andere dingen merken?
Groetjes,
vincenza - Goedemiddag, mijn naam is Wilma Koghee. Ik ben dietist en voorlichter bij de Nederlandse Hartstichting. Dit is een nieuwe uitdaging voor mij en het lijkt mij leuk vanmiddag tot 14.30 uur al jullie vragen over cholesterol te beantwoorden. Wie heeft er een vraag?
- Oh..als ik het niet vergeet kom ik zeker even langs..heb ook een ietsje te hoog chloresterol.....vandaar dat ik aan de becel zit..schijnt te helpen..Gelijk een goede vraag....