Ontspanning
Dit onderwerp heeft 1524 reacties, is 185460 keer bekeken, en bestaat uit 61 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 61.
De laatste reactie is geplaatst op 21-05-2012 13:27.
Nederlanders in het buitenland
Nederlanders in het buitenland, schrijf hier mee over je dagelijkse leven!Moderator_Margriet wijzigde dit bericht op 17-06-2010 12:58 met 69%
reacties
- Goedemorgen allemaal ,
Eerste , roofvogels hebben wij hier ook.
De laatste tijd pakken ze steeds katten. Gelukkig komen onze katten nooit buiten.
Nu een nieuwtje van ons , we gaan verhuizen . Naar de andere kant van Noorwegen. Terug zeg maar , daar begon 6 jaar geleden ons Noors avontuur en onze vrienden wonen daar ook. Ik wilde graag weer terug.
We zijn nu schaap en geit loos , die mogen helaas de gemeentegrens niet over. De paarden , kippetjes , konijntjes , poezen en de honden gaan wel mee.
We hebben nog tot maandag internet en dan weet ik niet wanneer we dan weer in de lucht zijn. Dat is altijd een verrassing met die Noren.
Fijne dag allemaal . Groetjes van mij. - Hallo Helena, Tja, dat is inderdaad nogal verschillend van hier in Nederland. Zelf ben ik overigens van mening, dat peuter/kleuter school nu niet direct al van leren hoeft uit te gaan.
Ik werd zelf vaak door oudere jongeren (pubers en bijna adolescenten) dikwijls geconfronteerd met de vraag, jemig, waarom moet ik nu leren. Ik zou veel liever praktijk ervaren, door bijvoorbeeld te backpacken. Dit zette mijzelf ook aan het denken over ons verplicht leerprogramma m.b.t. leeftijd. Zelf heb ik altijd een hekel aan school gehad. Ging er werkelijk zelden voor mijn plezier naar toe. En was blij toen ik klaar was en niet meer hoefde.
Pas rond de dertig, toen ik zelfstudie via de LOI deed, was ik werkelijk gemotiveerder tot kennis opdoen. Ik vind dit zelf nog steeds iets, waarop ik in feite voor mijzelf nog geen letterlijk antwoord heb kunnen geven. Dikwijls dus ook net zo min aan jongeren toentertijd. Zelf was ik op die leeftijd ook dusdanig, dat ik Leven met een hoofdletter anders inschatte, dan slechts kennis opdoen op verplichte wijze.
Nu ja, dat was even mijn eigen ervaren met leren. In ieder geval fijn, dat je het hier meer op jouw eigen inzicht en situatie vindt aansluiten. Hoop dat jouw kinderen hier van schoolgaan zullen genieten.
Hartelijke groeten, Mensje. - hoi ja charlize woont nu in frankrijk en schrijft ook bij eten
die in amerika komt meen ik ook nog wel op het forum
nee duits onderwijs is 10 keer niets
vanaf drie jaar gaan ze elke morgen naar kindergarten,maar daar spelen ze alleen,echt iets leren doen ze niet
dan met 6 naar de lagere school ook alleen tot 12.00 uur en dan vericht huiswerk maken......
dan met 10 gaan ze naar de middelbare en die gaat tot ongeveer 14.00 uur,dus veel te weinig onderwijs geen begeleiding moeders moeten het huiswerk begeleiden .nee ben er helemaal klaar mee
langlaufen heb ik 1 keer gedaan maar nee nu kan ik skieen te gek heerlijk zou best eens naar noorwegen willen om te skieeen mss ook in de zomer want moet een mooi land zijn
griekenland ben ik op doorreis geweest athene dankreta meen ik en per trein naar de kust en met de boot naar italie leuke reis
op margriet zit of zat nog iemand uit griekenland greek mss komt die ook hier eens kijken
ga effe aan de koffie - Hallo Dronning en allen,
Francoise, fijn dat het beter gaat met het lammetje. Dronnings vitaminebom lijkt me hartstikke effectief. Gaat ze het vast wel op redden. En veel plezier in Nederland (althans begreep dat je daar even naar toe gaat, goede reis dus!)
Helena, hoe lang wonen jullie nu al weer in Nederland. En waar in Duitsland woonden jullie eerst? Ben benieuwd. Zelf dacht ik altijd, dat in Duitsland met hun grondige aard, onderwijs wel op goed niveau zou staan. Was dat dus niet het geval, of was het wellicht juist van te zwaar en te regeltjesgevend. Kun je er iets over vertellen. Zelf vind ik het jammer, dat het niveau van onderwijs in Nederland m.i. behoorlijk terugloopt. Alsmede het minder mogelijk maken vanwege overmaat aan administratieve plichten bij leerkrachten/docenten. Ik acht docenten erg van belang juist ook op het vlak van sociaal verkeer en functioneren t.b.v. leerlingen, vandaar.
Dronning, om jaloers op te worden, zoveel mooie dieren in natuur om je heen. Jemig, wat zou ik dat zelf ook graag eens beleven. Waar ik woonde in Griekenland waren ook wel vossen, maar die heb ik maar 1x gezien. Wat wel heel mooi was, waren adelaars en gieren. Soms ook wel lastig, een kennis van mij, die hoog op een berg hout verzamelde en hakte werd ooit door een stel grote gieren aangevallen en deze vond dat uiteraard niet echt aangenaam. Maar zelf keek ik graag naar deze vogels. Ook kleinere biddende roofvogels waren vaak waar te nemen in de luchten. Heb niet voldoende verstand van zaken om ze te benoemen. Wat heel leuk was waren de kolibrietjes in onze tuin. Wat een ontzettend snel gefladder deze vogeltjes, wanneer zij nectar peuren uit de bloemen.
Tja, die schorpioentjes waren vaak echt een hinder. En zo nu en dan een verdwaalde kakkerlak, vond ik ook niet echt leuk daar. Maar van die laatsten hadden we in feite verder geen last bij en in het huis. Wel met regelmaat eerst in het dorpje aan zee, hoewel dat op termijn dusdanig werd gerenoveerd, dat het ook minder leek te worden. In het dorp aan de rand waarvan ik woonde was geen winkel. De dichtst bijzijnde winkel was in het dorp aan zee. Dat was 4 km lopen, wat door de zelfs al oudere Griekse vrouwen regelmatig werd gedaan. Heen naar de winkel was, vond ik leuk te doen, berg af, maar terug vond ik minder aangenaam, berg op! Was blij, toen ik het vooral in de zomerhitte, met een scooter kon doen. Nam ik ook wel eens een oudere vrouw achterop, die dat wel eng, maar toch ook wel een gemak vond. Zo iemand riep dan met regelmaat achter mijn rug, rustig aan hoor, rustig aan! Was wel grappig om te beleven.
Langlaufen is de enige tak van skieen, die mij heerlijk lijkt om onder de knie te krijgen. Kan mij overigens goed voorstellenl, dat het bij aanvang tot dikke pret kan leiden. Maar het lijkt mij een heerlijke wijze van te kunnen bewegen door zoveel sneeuw.
Iedereen heel prettig weekend en veel genieten toegewenst.
Hartelijke groetjes, Mensje.![[:D]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-2.gif)
- Francoise , fijn dat het wat beter gaat met haar.
Gefeliciteerd met Alaska. Goede reis morgen. - Het lijkt beter te gaan Dronning, maar ik ga je vitaminebom maken. Ze blaat nu meer en staat meer. Honing hebben we van onszelf, dat is geen probleem. Levertraan heb ik niet, maar wel in capsules, die zal ik openmaken. Vanavond gaat ze naar onze derde dochter, die houdt ons wel op de hoogte.
Helena ik herinner me je van de andere toop, ja we waren met veel meer, in het begin ook Zwitserland, Italie..
Ik alleen nog contact met Charlize, een Zwitserse die toen in NL woonde en nu grotendeels in Zuid Frankrijk.
Sorry, weinig tijd verder, ik moet gaan pakken, morgen om 7 uur vertrekken we.
PS: Alaska is zwanger, 5 april worden de pups verwacht!francoise2 wijzigde dit bericht op 26-02-2010 15:15 met 4% - Hei hei allemaal ,
Het langlaufen was leuk gisteren. We kennen het nog niet zo goed dus het was meer vallen en opstaan. We hebben helemaal in een deuk gelegen om elkaar. Gisteravond liepen er weer drie hertjes rond het huis.
Eerste , een fantastisch land , Griekenland. Jaren geleden zijn wij op Kreta geweest . Ik wilde er nog steeds een keer naar terug , maar het is er nooit meer van gekomen. De intimiteit van bij elkaar over de vloer komen is hier ook niet , alleen bij de Nederlanders die hier in het dorp wonen. De Noren zijn best wel gastvrij maar tot een zekere hoogte en ze zullen niet zomaar een kopje koffie bij je komen drinken. Brrrrr....schorpioenen. Maar ja , wij hebben elanden , hertjes , vossen , beren , rendieren en nog wat meer.
Ook ik rijd geen auto , de grote boodschappen halen we 1 x per maand en voor een kleine boodschap ga ik lopend naar de winkel. Dat is ongeveer 1 kilometer , maar wel te doen. En dan zie ik ook nog andere mensen.
Francoise , gaat het wat beter met het ooitje ?
Wij gingen vroeger altijd met onze ouders naar Bretagne , St Pierre Quiberon.
Stonden we op een camping aan het strand.
En tot een paar jaar geleden gingen we altijd met de Citroenclub naar St . Mihiel. Ik weet niet meer of ik het goed schrijf , het is al best een poosje geleden.
Veel plezier in Nederland. Wij gaan met Pasen. Lekker 1 1/2 week naar onze dochter toe.
Helena , vergeleken met de scholen in Nederland hebben de kinderen hier een vakantieleven. Ze lopen ook achter op het onderwijs in Nederland.
Hier is alles gericht op het buitenleven. Dus ik kan het me heel goed voorstellen dat je terug bent gegaan.
Fijne middag allemaal , ik ga een kopje thee drinken en dan met de honden naar buiten. Groetjes van mij. - hoi op de toop van francoise destijds heb ik ook nog even meegeschreven maar veel nederlanders in het buitenland zijn met het nieuwe forrum verdwenen
en ik heb een paar jaar in duitsland gewoond maar kon door de scholen voor de kinderen daar niet meer blijven ergerde me dood aan duits onderwijs dus woon nu weer in nederland
francoise sterkte met het lammetje hoop dat ie het reder waren destijds ook nog wat vrouwen in duitsland en eentje uit amerika - Stom , vergeten.
Alles in een pan goed doorroeren en warm maken , niet koken. - Francoise , ik heb hier nog iets voor je , miscchien wil ze dit wel om te beginnen en dan weer overstappen op de lammermelk.
Wij noemen het een vitaminebom , het kan geen kwaad , wij hebben het al heel wat keren gebruikt om ze een opstart te geven .
Je kunt het ook als vervangmiddel voor biest gebruiken.
700 dl volle melk
1 ei
1theelepel levertraan
1 dessertlepel druivesuiker of honing.
Meer dan je best kun je niet doen , het is zo. Sucses - Ik was er al bang voor Dronning, het flesselam wat ik vier jaar geleden had, dronk (na een moeilijke start) veel beter. Het is vreemd, ze ziet er niet ziek uit, knabbelt hooi, maar wil de melk niet , ik moet echt de kop vasthouden zodat ze wel wat slikken moet, maar ze schudt zich los en wil de speen niet pakken. Ik maak de melk warm uiteraard niet te heet, het is speciale lammerenmelk en een speciale lammerenfles en speen, ik heb de opening al iets groter gemaakt, zodat de melk makkelijk komt. Probleem is, dat we morgen naar NL gaan, Ooitje gaat dan naar een dochter, afijn, we doen ons best, meer kunnen we niet doen.
Wat geweldig Francoise,
Ben dol op Frankrijk, maar nog nooit in Bretagne geweest. Komt vast ook nog wel een keertje.
Bij het huis waar ik woonde was ook een broodoven buiten, maar die diende als opslag voor technische spulletjes om aan de scooters te sleutelen, wanneer nodig. Verderop langs ons wandelweggetje, wij woonden daar aan de rand van een dorp, hebben mensen de broodoven ook in ere hersteld.
Ik bakte zelf ook wel brood, niet in jullie hoeveelheden, maar gewoon in een oventje in de keuken. Heerlijk, zelf gebakken brood. Ik deed er dikwijls wat honing door, zalig. Heb nu geen oven meer, dus lukt hier niet.
Heel veel succes met het ooitje! Hoop, dat het wat beter gaat drinken.
Prettige dag weer iedereen. En lekker, dat het hier niet meer zo koud is!
Groetjes, Mensje.![[:)]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-1.gif)
- Francoise , 250 cc op een dag is te weinig.
Ze mag drinken zoveel als ze wil en het is minimaal 2 dl per kilogewicht.
Wij doen altijd 08.00 u - 12.00 u - 16.00 u - 20.00 u - 00 .00 u - 04.00 u.
Maar daar kun je ook mee schuiven.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes van mij. - Francoise , volgens mij mag ze nog drinken zoveel als ze wil.
Wij begonnen meestal met om de twee uur en de tussenliggende tijd voerden we dan op en dan met een nachtvoeding erbij. Elk beetje wat ze drinkt is meegenomen.
Manlief is even weg , zodra hij terug komt vraag ik het nog even na en dan zet ik het er nog even op voor je. - Op het vorig forum, stond erbij waar ik woonde, ik ben vergeten dat dit nu niet te zien is. Ik woon in Bretagne, over twee weken ben ik 29 jaar uit Nederland vertrokken.
Op de foto, staat onze broodoven, 350 jaar oud, volkomen gerestaureerd door mijn echtgenoot, zodat hij weer werkt, we bakken er ons brood in, zo'n 30 broden om de twee maanden.
Het ooitje drink niet denderend goed, geen idee nog of ze een ander probleem heeft. Ze poept wel mooie goed gevormde keutels, lekker fris maar erg belangrijk....Jammer dat ze niet praten kan...
Weet jij Dronning hoeveel een lam van 2 weken zou moeten drinken, ze heeft nu 250 cc op vandaag. - Hallo Francoise, Woon je ook buitenslands, of woon je hier in Nederland?
Leuk al die dieren om je heen. Succes met het flessenlam, dat het maar goed mag aansterken!
Groetjes, Mensje. - Ha Dronning, we kennen elkaar al van de "etens" toop, wat een pak sneeuw toch bij jou! Jaren geleden was er al een dergelijke topic op Margriet, "wij wonen in het buitenland", heette die, daar ben ik ooit bij Margriet begonnen, in januari 2005. Oude topicsters, weten nog wel dat ik daarna een "puppietoop" had geopend, met fotos "life" van de bevalling van onze Golden Ayla, haar 9 pups en papa Prince. De twee honden zijn inmiddels dood, maar hun dochter Alaska die bij mijn eigen dochter woont, krijgt morgen haar echo om te weten of de inseminatie gelukt is.
Sinds gister, heb ik een flesselam, een ooitje waarvan de moeder een uierontsteking heeft en de tweelingbroer steeds de goede uier inpikt. Ze kon niet meer op de pootjes staan, maar heeft al wel wat gedronken en lijkt wat beter. Ze is twee weken oud en staat in een grote kist in de keuken. De poezen vinden het toch raar, gaan steeds even over de rand kijken. - Hallo Dronning,
Had hier nog niet gekeken. Wat rustig en mooi, jullie woongebeuren! Zelf heb ik tien jaar in Griekenland gewoond. Ben daar gescheiden geraakt en daardoor werd mijn leven daar niet van het makkelijke. Maar ga dus dit jaar voor het eerst daar heel gewoon met vakantie. Niet naar mijn voormalige woning, want deze wordt nu door de ex bewoond, maar wel vlakbij naar een dorpje aan zee en bekend terrein. Ik verheug er mij erg op.
Wat ik zelf erg miste in het zuiden, was de intimiteit van bij elkaar over de vloer komen en elkaar daardoor toch dikwijls intenser te leren kennen, dan met de zuidelijke terrasjes cultuur.
Wel is het leven daar in verhouding dikwijls toch nog aanzienlijk goedkoper dan hier, hoewel dat niet altijd alle producten geldt. In de tijd dat het nog harmonie was, heb ik zelf erg genoten van de tuin met uitzicht over zee, die daar beschikbaar was. Heerlijk in de warme avonden buiten met kaarsjes zitten lezen, met de honden en katten om mij heen. Zo nu en dan brutale ratjes, die zich door de bomen en over het hekwerk repten en langs zoevende vleermuisjes. Daar zag ik regelmatig dassen, hazen en konijnen.
Wat daar ietwat lastig kon zijn, waren kleine schorpioenen, die dikwijls in de slaapkamers opdoken. Dus moest je altijd even op onderzoek uit, voor het naar bed gaan. Ze waren niet dodelijk, maar werd je er door gestoken, kon je daar knap ziek van worden met stieve koorts. Uiteraard wordt in zulk warm gebied heel veel buiten geleefd. Maar gewoon bij elkaar over de vloer liggen is daar dus meestal minder gebruikelijk.
Zelf kan ik geen auto rijden en om boodschappen te halen bij grote supers moest ik regelmatig met de scooter naar het enige stadje daar in de buurt en dat was toch wel telkens ongeveer 20 km heen en 20 terug met volgeladen bepakte scooter. Vond ik overigens altijd wel een uitdaging. Helemaal blij was ik toen er bij dat stadje een Lidl werd geopend en ik daar blikken zuurkool ontdekte, zodat in de winter wij dit ook weer eens konden eten. Meestal waren er drie honden en 1 tot drie katten. Katten daar gaan heel erg eigen gang en wilden daardoor nog wel eens van tehuis wisselen. Met de honden ging ik regelmatig tussen de olijfgaarden aan de wandel. Mijn honden konder daar altijd los lopen, maar een enkele maal struikelde ik wel eens over een Grieks medemens en deze zijn meestal wat onzeker en angstig met honden die zij niet kennen. Dat was een enkele maal wel lastig. Ook moest ik opletten, dat ze niet tussen de geitenkuddes verzeild raakten, welke incidenteel door de herders de bergen af geleid werden. Maar al dit was zeer incidenteel en verder was het heerlijk rustig wonen.
Dus ondanks mindere ervaringen heb ik er ook tijden lang van genoten. Verheug er mij op weer wat bekenden daar te treffen gedurende mijn vakantie en ook nog wat boeken uit te zoeken, die nog ten dele in mijn voormalige woning staan.
Zo, dit was een bijdrage van mij over wat inmiddels verleden tijd is geworden. Heel fijne dag gewenst en langlaufen, lijkt mij persoonlijk een heerlijk gebeuren. Veel plezier! Mensje.![[C]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-44.gif)
- Hei hei ,
Waar zijn alle Nederlandse buitenlanders ?
Hier was het vandaag koud maar wel met zon en blauwe lucht.
We hebben hier 2 vossen rondlopen , manlief deed vanmorgen vroeg de deur open en zag ineens groene ogen. Gelukkig zitten de kippetjes bij de schapen in de stal met de deur dicht.
Manlief is morgen vrij en dan gaan we langlaufen.
Fijne middag allemaal. Groetjes van mij. - Toetertje , lees jij ook maar lekker mee.
Ik heb een Nederlandse man en wij zijn samen met onze dochter , huisraad en dieren naar Noorwegen geemigreerd. Dochter woont inmiddels al weer een paar jaar in Nederland.
Karma , dromen kunnen waarheid worden , kijk maar naar ons.
Een camper is ook leuk. Wij hebben de binding met Nederland door onze dochter. - Wij willen (hopelijk over 5 jaar) ons huis verkopen, een chalet ergens kopen en een camper. Met de camper willen we dan HEEL VEEL op reis gaan. Het chalet is om de binding met NL te houden.
Vooralsnog dromen......maar we duimen dat het de waarheid wordt! - Ha Dronning
Hier nog een meelezer. Wat leuk je huis en wat een rust straalt het uit .
Wij willen ons graag elders vestigen en hopen dat werkelijkheid te laten worden in de toekomst. Wij willen graag ergens waar veel zon is,
7 maanden winter, Dronning, ik kan me voorstellen dat dat een beetje teveel van het goede is,
Jij via een Noorse man daar beland ?
Ik blijf dit topic met belangstelling volgen, leuk dat je het gestart bent !!![[Y]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-21.gif)
- Natuurlijk mag je meelezen Karma.
Dat is ons huis , met een beetje veel sneeuw.
Dit jaar is er minder sneeuw gevallen als anders. Er ligt wel genoeg maar ik geloof dat de rest bij jullie gevallen is.
Het huis ziet er van buiten niet echt uit , want we hoeven de gebouwen niet zelf te onderhouden.
Tsjechie lijkt me ook een mooi land. Niet zo duur als hier.
Noorwegen is een duur land. - Leuk Dronning! Ik mag wel meelezen, he? (als het niet te druk wordt.....)
Is dat jullie huis?
Wij hebben ook een skandinavische woning.
Veel sneeuw gehad hier de laatste tijd (de restjes liggen er nog) maar gelukkig wel iets minder dan bij jullie!
Wij zijn ooit van plan geweest om naar Tsjechië te verhuizen (ehh emigreren).karma wijzigde dit bericht op 23-02-2010 14:48 met 63%