Opvoeden
Dit onderwerp heeft 8 reacties, is 2958 keer bekeken, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 25-01-2012 22:54.
1e hapje
Wij lopen met onze zoon van bijna 4 maanden bij de kinderarts vanwegen een koemelk allergie en reflux. De laatste afspraak (3 weken terug) hebben we het advies gekregen te wachten met bijvoeden tot we bij de dietiste zijn geweest. Nu zit hij zo vreselijk op zn vuistjes te zuigen, overal naar aan het happen, alles stopt hij in zn mond enz enz. Eerst dachten we aan de normale orale fase maar het is echt een honger hapje, dit terwijl hij vaak zn fles al op heeft (200ml).
We hebben hierover contact gehad met de kinderarts en die zegt dat het uiteindelijk onze beslissing is en dat het wachten op de dietiste alleen een advies was van haar. Het zou heel goed kunnen dat we in februari bij de dietiste komen en dat hij gewoon mag beginnen maar het kan ook zijn dat ze adviseert om te wachten tot 6 maanden.
Ik weet niet goed of ik er nu goed aan doe om hem alvast kleine hapjes bij te voeden. Hij is er echt zo duidelijk aan toe maar ik wil ook niet dat hij er darmkrampen van krijgt vanwege zijn allergie.
(afspraak bij de dietiste is halverwege februari pas)m0epsie wijzigde dit bericht op 11-01-2012 10:25 met 2%
- Hier ook de jongste zoon ver-reflux en kma. En wij mochten van kinderarts gewoon met bij voeding starten fruit/groente en gewoon brood geprobeerd en dat ging (pas met 6 maanden brood) En zo langzaam aan alles opgebouwd.
Hij is gisteren 1 jaar geworden en nu hebben we hem al 5 dagen geen nexium gegeven en dat gaat goed moet ik toegeven (gelukkig!!)
Maarja alle artsen zeggen wat anders! Je moet je gevoel gewoon volgen en als het niet gaat gewoon stoppen. - Ik kan het zo jammer vinden, inzet tonen om te reageren en dan is er niets, alsof er geen hulpvraag/begrip nodig is.
- Hier een tweeling, jochie en meisje, inmiddels pubers.
Het jochie had reflux, huilde dag en nacht en altijd honger (?).
Alle soorten flesvoeding die mij door deskundigen werden geadiviseerd geprobeerd tot zwaardere voeding voor hongerige baby's aan toe. ( Ook voeding voor koemelkallergie). Niets hielp. Niet zo gek, bij reflux staat je maag in brand en alleen als je drinkt voel je het even niet dan wordt het maagzuur verdund. Dus dat kindje verlangde altijd naar "voeding". Toen het jochie zitten kon ging het over, kwam het maagzuur niet meer brandend naar boven en kon hij aan "vast voedsel". Het was een drama zijn eerste jaar. Ik weet niet of je kindje ook braakt? Ik ben het eens met "volg je moedergevoel".
Weet je zeker koemelkallergie en reflux? Hier was het alleen reflux maar er is mij van alles wijs gemaakt. Voor jou: Het is hier uiteindelijk goed gekomen, hij is een knul geworden om trots op te zijn. Sterkte Moepsie fftt.. - Misschien heeft hij nog gewoon honger?
heb je al een speciale voeding geprobeerd? volgens mij is er speciale babyvoeding voor de fles, die voor de reflux gegeven kan worden. dat ook goed werkt, weet niet precies meer maar ik ken iemand ook met baby met reflux etc.. moet het voor je navragen.
en andere voeding geven, zoals fruit en groente hapjes zou ik zeker weten mee wachten tot je bij de diëtiste bent geweest, dan heb je zekerheid.jeanet18 wijzigde dit bericht op 11-01-2012 15:40 met 20% - Ik heb nog even zitten denken (het immers al een tijd geleden dat die van mij zo klein waren), maar je kunt misschien ook een papje maken met rijstebloem (van de melk die hij nu in z'n fles krijgt).
Met aardbeien zou ik erg voorzichtig zijn, maar mango en banaan zijn redelijk veilig Mocht iemand andere ervaringen hebben, dan moettie dat zeker zeggen!.
Ik zou zeker proberen om eerder bij die dietiste terecht te kunnen. Anders zit je te lang in onzekerheid. Straks zegt zij dat je de kleine wel gewoon fruit had mogen geven... Je kunt ook altijd bij het consultatieburo om extra info vragen. Als jullie een Centrum voor Jeugd en Gezin hebben, zou ik daar ook 's binnenlopen. - Zeker een lastige situatie, zoals Janetta al voorstelt kun je het met klein hapje proberen.
Aan de andere kant vind ik het zot dat je nog een maand moet wachten om bij een dietiste terecht te kunnen. Je maakt je zorgen.
Nog een keer bellen en een eerdere afspraak of desnoods een telefonisch consult afdwingen?
Als je dat moeilijk vindt, weet je misschien iemand die het voor je kan doen. - Hij is ons 2e kind en normaal was ik zonder twijfel aan een hapje begonnen, dit terwijl hij pas over een week 4 maanden is. De oudste was hier pas bij 5 maanden aan toe. Dat merk je vanzelf maar omdat hij dus een allergie heeft en volgens de kinderarts heftig kan reageren vind ik het zo'n moeilijke beslissing.
Dat van dat fruit is een goede tip, ik wist niet dat er verschillen waren in allergie gevoeligheid tussen verschillende hapjes. Dat ga ik sowieso even uitzoeken.
Zijn er wellicht andere ouders van kinderen met dezelfde allergie die me kunnen helpen? Ik kan mezelf wel voor mn hoofd slaan als hij heftig reageert omdat ik hem zo nodig zn bijvoeding wilde geven. - Tjee, dat is lastig... Je kunt altijd beginnen met 1 klein hapje en kijken hoe hij hier op reageert. Een klein stukje banaan heel fijn prakken, bijvoorbeeld. Reageert hij hier goed op, dan kan je hem een klein beetje meer geven.
Ik heb zelf nu 2 kinderen (inmiddels alweer 8 en 4) en ik heb gemerkt dat wanneer ik mijn eigen gevoel volgde, dat het dan wel goed kwam. Met m'n oudste was ik heel onzeker, met nr. 2 een stuk zelfverzekerder. Volg je eigen intuitie, jij kent je kindje het best. Februari duurt nog wel even (zeker voor zo'n kleintje als de jouwe). Zoek wel uit welk fruit het minst allergiegevoelig is, om bepaalde risico's uit te sluiten.