Opvoeden
- Home
- // forum
- // Opvoeden
- // 3 oudere kinderen?
Dit onderwerp heeft 8 reacties, is 2928 keer bekeken, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 28-01-2012 11:46.
3 oudere kinderen?
Hoi,
Ik ben moeder van 2 lieve schatten van jongens. Morgen wordt de jonste 1 jaar en over 6 dagen wordt de oudste 2 jaar. Ik heb pas geleden bbz gehad (buitenbaarmoedelijke zwangerschap) Ongepland, maar zeker welkom! Ik wilde in de zwangerschap van de jongste eigenlijk al een derde, maar omdat hij wat moeilijk was (veel huilen) en door ander omstandigheden hebben we het thuis nooit over een derde gehad. En nu dit is gebeurt wil ik dol graag toch voor een derde gaan, maar mijn man vind het maar niks. Maar ik zou het dol graag willen als de jongste 2,5 jaar en de oudste 3,5.
Mijn vraag is aan de gezinnen die drie oudere kids hebben.
De meeste van jullie hebben denk ik oudere kinderen.. Dus dacht miss kan hier beter paar vragen stellen..![[:$]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-10.gif)
1. hoe gaat het en wat zijn bij jullie de leeftijdverschillen met drie kids?
2. vandaag met een vriendin overgehad dat het super duur is als ze naar middelbareschool gaan.. Is dat zo?
3. Wij zijn van plan om met een vouwwagen op vakantie te gaan (6 p/p ding/vouwwagen)
Hoe deden jullie dat met oudere kinderen (vanaf 4 jaar)
4. Wat zijn de voordelen en nadelen? (in het algemeen?)
Ik hoop graag op anwoord. Bedankt alvast.
- @Karma, tuurlijk zijn kinderen duur, maar het is maar net wat je kunt geven (aan kleding/spullen) Heel veel kids zijn ook verwend, maar als het er niet is kan je het ook niet geven.
- Dat de middelbare school betaald wordt is maar betrekkelijk. Je hebt altijd te maken met schoolgeld (daar zijn scholen heel creatief in) en er moeten soms boeken aangeschaft worden (maar dat is volgens mij veranderd nadat onze jongens de middelbare school achter de rug hadden). Ook worden er geregeld excursies georganisseerd en schoolreizen waarvoor je betalen moet. Ook moet er nogal wat aangeschaft worden voor school. Ze worden kritischer qua kleding. Mobieltje hoort ook al snel tot de 'outfit'.
Ik blijf dus bij mijn standpunt dat kinderen leuk zijn maar wel duur. - Balleke:
De middelbare school wordt betaald door de overheid ( leerplicht tot 18 jaar) met een aanvulling/vrijwillige bijdrage voor ouderraad enz. door de ouders. Als de kids daarna willen door studeren dan is er een studiefinanciëring afhankelijk van het salaris van de ouders. Dit bedrag hangt af van uitwonend of inwonend kind. Momenteel kan het kind het kind gratis reizen naar de school als het 18 jaar is. Als deze leeftijd nog niet bereikt is betaal je geen schoolgeld maar wel de reiskosten.
Maak je niet druk, ga voor wat je hart je ingeeft.Anoukk wijzigde dit bericht op 26-01-2012 23:43 met 0% - Ik ben een middelste kind en zou zelf dus nooit 3 kinderen willen. Het werden er wat mij betreft 2 of 4, het is bij 2 gebleven.
Kinderen zijn idd DUUR! (en dan zijn wij niet van die verwen-ouders) - Bedankt voor jullie reactie's.
@Jeanet Ik ben 28 jaar (eind feb) en mijn man is 37. Ik heb zelf ook zoiets van tegen die tijd kan het allemaal veranderen.
@Anoukk Ik wil idd mijn hart volgen..! Maar ik vind het jammer dat als ik het er met vrienden over heb, wordt er gelijk negatief over gedaan..
Dat het super veel geld kost als ze naar de middelbare school gaan, vakantie's moeilijk zijn, nogal een gedoe met drie kinderen ergens oppad te gaan enz.... Dit vind ik echt heel jammer!
Plek hebben we een een hart voor een derde kind zeker.
@jobobo Het gaat mij meer om de ervaringen met drie kinderen enz..
Wat moet ik denken aan de kosten van middelbare school enz.. - Mijn jongens zijn 11, 10 en 81/2, Over het thema middelbare school kan ik niet mee praten, want ik woon in het buitenland. Hier zijn de scholen tot en met de middelbare school gratis. De vakantie`s gaan we of met het vliegtuig, of we huren een huis, want ik vind kamperen een verschrikking, dus daar kan ik niet over meepraten.
Nadeel, mijn jongens spelen veel samen, maar er is er altijd eentje over..... achteraf hadden we dan ook nog een voor een vierde gekozen. - Beste Balleke,
Waar gaat dit over? Over hoe op vakantie te gaan, hoe de studie te betalen? Wat zijn de voor en nadelen? Joh, die zijn er altijd en voor iedereen verschillend.
Als er ruimte is in jullie hart dan is ieder kindje een kadootje.
Met de tijd wordt alles opgelost, daar waar liefde voor kinderen is.
Mijn nakomertje werden er 2, een tweeling dus. Even doorbijten was dat de eerste jaren. Maar het gaat niet over vakanties, studieregelingen. Het gaat over liefde en daarmee komt alles goed. Ik zou zeggen volg je hart.
Advies? Het is fijn als de oudste kinderen dan naar de kleuterschool gaan.
Volg je gevoel en wat daarna komt wordt door jou opgelost, met en uit liefde.
Kun je hier iets mee?Anoukk wijzigde dit bericht op 23-01-2012 23:48 met 15% - Hoe oud zijn jullie nu zelf? ik denk dat dat ook heel belangrijk is, en je moet er allebei achter staan.. maar mijn antwoorden op je vragen:
1. nu 28, bijna 27 en 18,5
oftewel ze waren 8,5 en 10 toen nr 3 kwam
2. mochten ze gaan studeren, dan loopt het inderdaad in de papieren, maar de studiefinanciering verandert ook steeds, dus over 16 jaar? wie zal het zeggen
ik heb wel consequent de kinderbijslag op een spaarrekening gezet en kon vanaf die rekening de oudste twee kinderen ondersteunen tijdens hun studie, voor de jongste hoef ik (nog) geen schoolgeld te betalen omdat ze nog leerplichtig is
3. in caravan, met tentje voor de oudste twee
4. echt nadelen kan ik zo niet noemen, ben zelf een nakomertje met 6,5 jaar verschil met broer boven mij, mijn moeder was 40.. en ik was zelf 36 toen jongste kwam, misschien dat dat relevante info is?