Meepraten in het forum? Word nu lid!

Opvoeden

1. Home
  2. // forum
  3. // Opvoeden
  4. // Ijzeren puber

Dit onderwerp heeft 4 reacties, is 4153 keer bekeken, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 03-02-2012 12:13.

1. Ijzeren puber

Afbeelding van Eelkje1963
    Dit onderwerp is gestart door Eelkje1963
    18-12-2011, 09:58

Onze docher is net veertien jaar. Gaat naar de middelbare school waar ze het redelijk doet. Tot zover alles dus onder controle.

Nu heeft ze via een vriendin de RPC Hyves ontdekt. Dit is een site waar jongeren op zitten met een andere kleding en levensstyle.
    Op zich niets mis mee ware het niet dat je deze site ook weer kunt onderverdelen.
    Nu heeft onze dochter juist interesse voor de groep die, om het cru te zeggen, schijt aan de wereld en alles en iedereen heeft.
    Haar gedrag laat ook veel te wensen over.
    Liegen, de boel besodemieteren, onverschillig, grote mond, beledigend naar anderen, haar vader noemt ze Koos Zonderloos en ik ben de politie-agent die nog net niet de tralies voor de ramen heeft gezet.
    Spreekt achter onze rug om met "die vrienden"waarvan ze sommigen nog nooit heeft gezien, alleen via deze site. Vaak komen deze mensen ook van een andere provincie en zijn zo een jaar of vijf zes ouder dan haar.
    Tegen ons zegt ze dan dat ze heeft afgesproken met een vriendin om te gaan winkelen of om samen huiswerk te maken.
    Ze betrekt er mensen in die er helemaal niets van afweten en haalt haar schouders op met; nou en.
    Ze weigert om haar wachtwoord van haar mobiel en laptop te geven of verzint er een. Die hebben we nu in beslag genomen.Ze kan nu alleen nog in de woonkamer achter de computer en ondanks dat ze een verbod heeft om niet op msn of hyves te komen, presteert ze het nog om heel snel via die sites een bericht te versturen.
    Ze zegt ook ik wil mijn eigen leven leiden en dreigt met weglopen.

Ze is de jongste van de drie en we zijn wel wat gewend, we zijn ook alijd met de andere twee mee gegaan in hun ontwikkeling. Er kan en mag ook veel maar dan in overleg. Is dat teveel gevraagd?
    Of je nu een prëek van vijf minuten geeft of een preek van een uur het is voor haar "duuhhh" en "boeien.

Op deze manier wordt het erg moeilijk om haar te vertrouwen en te geloven wat ze zegt. En hoe breken we het ijzer om met haar een gesprek aan te gaan over de gevolgen?

Wie heeft tips of adviezen?

1. Als je msn vervangt door trillian (programma waar je msn in kan gebruiken maar veel minder van je computer vraagt) kun je alle gesprekken opslaan (standaardinstelling en het gebeurt automatisch) en eventueel nalezen. Misschien geeft dat ook wat meer duidelijkheid.
    Heb het bij stief ook gedaan (weliswaar het opslaan per ongeluk en daarna wel een keer nagelezen) en het was een ware eye-opener voor hubbie en mij.

2. Afbeelding van peaseblossom
    peaseblossom
    06-01-2012, 09:41

Het lijkt er inderdaad op alsof ze haar grenzen (en die van jullie) aan het opzoeken is. Probeer met haar te praten zou ik zeggen. Leg uit hoe het voor jullie is wanneer ze zich zo gedraagd. Gelukkig doet ze het wel goed op school, dus dat is een positief punt. Denk dat het goed is om in gedachte te houden dat dit voor haar een zeer verwarrende tijd is en dat zij ook niet goed weet wat ze er mee aan moet. Komt vast allemaal weer goed! Heel veel succes!

3. Hoi Eelkje,
    Ik kan me voorstellen dat je even niet weet hoe hier mee om te gaan.
    En ik denk dat zij dat ook niet weet, ze zit in zo´n heerlijke periode van testen en grenzen zoeken.
    Die grenzen geven jullie aan, en tot haar ergernis houden jullie je er ook aan.
    Ze zal proberen om toch te blijven proberen gaatjes te zoeken om enigzins contact met die groep te blijven houden.
    Hoe doet ze het op school? Heb je hier over gesproken met de mentor, soms werkt het om de boel open te gooien en ze zal vast niet de enige zijn die zo los gaat.
    Hoe reageert ze als je vraagt hoe ze over die uitspraken denkt en als die dingen naar haar toe worden geuit?
    Wat ik heb gemerkt tijdens mijn opvoeding is idd wat hierboven ook is geschreven, toon belangstelling voor haar interresses( als je dat zo mag noemen).
    Praat tegen haar zoals zij tegen jullie praat, is misschien niet je ding, maar kan effect hebben en dan ook nog op de toon die zij heeft!
    En als je haar taal bezigt ook de regels aanhouden die je hebt gesteld...........
    Ze is tenslotte 14 en zoals ik het lees een beetje de weg kwijt in zaken waar ze geen benul van heeft, maar wel aantrekken omdat het regelloos lijkt.

Succes ermee.

4. Waarom niet zelf op msn en hyves aangemeld, en dan vriendjes worden met je dochter.. dan kun je in ieder geval de (meest afgeschermde) profieldingen en krabbels wel lezen en weet je meer wat er in/bij je dochter omgaat. Dus via een omweg dingen te weten zien te komen. En gewoon een stukje hier in meegaan/tegemoet komen. Ik denk niet dat je moet verbieden, want dan gaat ze juist die dingen doen die niet mogen. maar gewoon op strikte tijden, in de huiskamer, desnoods op eigen laptop en/of mobiel.. haar 'ding' laten doen, maar op door jullie vastgestelde tijden, en wie weet geeft het jullie wat 'lucht' thuis?? 

advertentie