Meepraten in het forum? Word nu lid!

Opvoeden

1. Home
  2. // forum
  3. // Opvoeden
  4. // Meehelpen in het huishouden ???

Dit onderwerp heeft 11 reacties, is 4018 keer bekeken, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 05-03-2012 21:18.

1. Meehelpen in het huishouden ???

Afbeelding van BiancavanDam
    Dit onderwerp is gestart door BiancavanDam
    27-10-2011, 18:59

Ik heb 2 zoontjes, 7 en 10 jaar oud...met z'n drieen vormen wij een huishouden. Maar daar ligt dan ook gelijk het probleem...eigenlijk komt het erop neer dat ik het huishouden doe ! Nu begrijp ik heus wel dat dat ook mijn taak is, daar ben je dan ook moeder voor ! Maar een klein beetje hulp in het huishouden zou geen kwaad kunnen...ik merk dat ik me er steeds meer aan erger dat ik alles alleen moet doen. Waarschijnlijk voor veel moeders herkenbaar... ;-) Kijk, ik verlang heus niet dat ze grote klussen gaan doen maar de tafel dekken of de vaatwasser in- en uitruimen zou soms wel heel fijn zijn... Ook hun eigen troep of kamers opruimen komt niet echt in ze op...om soms moedeloos van te worden !!! Ik probeer het wel, vraag het ze, maar meestal hebben ze er geen zin in of zeggen ze "ja, ik doe het zo"...met als gevolg dat ik het dus weer zelf ga doen ! Ik heb het ook wel zelf in de hand gewerkt, ze hoefden nooit wat te doen maar nu ik 4 dagen werk vind ik dat ze best hun steentje kunnen bijdragen ! Maar : hoe krijg ik ze zover ????? Iemand tips waar ik wat mee kan ?????

1. Afbeelding van kletstantetje
    kletstantetje
    05-03-2012, 21:18

wat ook enorm kan motiveren en de sfeer verbeteren is om samen met uw kind te gaan koken.
    Ik heb een goed recept voor u:
    http://www.
    veel succes

Moderator Margriet.
    Moderator_Margriet wijzigde dit bericht op 05-03-2012 23:24 met 49%

2. Afbeelding van BiancavanDam
    BiancavanDam
    31-10-2011, 21:57

@ Kneeltje : helemaal gelijk hoor ! Ben er de afgelopen dagen heel druk mee geweest, heb wel de reacties gelezen en meegenomen in mijn zoektocht naar een goede manier om de jongens te stimuleren...

Ik ben heel erg blij met jullie reacties, heeft wel mijn ogen geopend...ik moet ze wellicht op dit gebied toch wat meer aanpakken, ben te snel geneigd om het zelf te gaan doen ( gaat sneller en precies zoals ik het wil.. ). Samen doen zodat ze leren hoe het moet ( zoals o.a. Jonda zegt ) lijkt mij sowieso een heel goed begin...en is gezelliger ! Ik vroeg me echt af hoe anderen dit aanpakken en of het wel "normaal" is om ze te laten meehelpen...maar zo te lezen gebeurt dat in de meeste huishoudens, super !

Wat mij heel erg aansprak was het idee van Pelzer om een takenbord te maken ! Alle taakjes komen zo aan bod en die kleine beloning zal ze absoluut stimuleren ! Het zal uiteindelijk ook vast helpen om ze te laten beseffen dat het heel normaal is om mij een beetje mee te helpen in het huishouden... Ik ben flink aan het googlen geslagen om te kijken hoe ik zo'n takenbord het beste aan kan pakken. Heb uiteindelijk een manier gevonden die mij heel erg aanspreekt, en ben er vandaag mee begonnen ! Er is nog maar 1 dag voorbij, maar ik zie al duidelijk vooruitgang ! Ik kreeg zelfs vandaag de vraag wat ze allemaal nog meer konden doen, wist niet wat ik hoorde !!! Heb me nu ook ingeschreven voor een cursus "lean@home" ( "Hoe laat je kinderen meehelpen in het huishouden" door Klaas Droog ) en verwacht hier veel van ! Deze meneer werkt ook met een bord met taken en heeft zo te lezen al goede resultaten geboekt...ben heel benieuwd dus hoe het mijn jongens vergaat met dit systeem, het begin is veelbelovend ! Wellicht heeft iemand anders hier ook wat aan, ik heb het gevonden op

Ik ga hier flink mee aan de slag de komende tijd en ook met alle andere tips, ben erg blij dat iedereen zo eerlijk heeft gereageerd ! Bedankt alvast, en ik sta nog steeds open voor nog meer tips ! Ik laat nog weten hoe het deze eerste week is gegaan...
    Moderator_Margriet wijzigde dit bericht op 05-03-2012 23:37 met 2%: verwijzing naar website is verboden.

3.  Zou leuk zijn als Bianca weer eens langs kwam om te verteleln wat ze van de adviezen vindt.

4. Ik werk "maar 40%" ,  heb een hulp die 6 uur komt, en 5 kinderen.( jongste 8 , oudste 16). Op zaterdagmorgen maken we met elkaar schoon; ieder stoft zijn eigen kamer, en zuigt daarna. Bedden halen ze af, en ik maak ze dan op. Ook stofzuigen ze om de beurt op zondag de benedenverdieping.  Tafel dekken is hier normaal, en de afwasmachine ruimen ze ook in.
    Ik vind dat heel normaal..... We wonen met elkaar in een huis, maken het met elkaar vies, en moeten het dus met elkaar schoon houden.

5. Misschien kun je een takenbord maken, waarop je voor beide jongens naar leeftijd een aantal kleine taakjes opschrijft. Iedere keer dat ze dit netjes gedaan hebben zet je een streepje op het bord achter hun naam. Als ze 10 streepjes bij een taak hebben geef je ze een kleine beloning. Vertel ze daarbij dat ze voor deze taak nu geen streepjes meer nodig hebben en ze groot genoeg zijn om deze in het vervolg zonder streepjes te doen. Haal de taak van het bord en plaats er een nieuwe op. Veel succes.

6. Mijn dochters (4 en 8) moeten ook helpen met tafel dekken en afruimen (op z'n minst het eigen bord en bestek opruimen) en als het zo uitkomt de vaatwasser leegmaken. Ze krijgen pas zakgeld als ze hun kamer netjes hebben, met bonussen voor zélf hun kamer afstoffen en stofzuigen. Mijn oudste is druk aan het sparen voor een DSi-spelletje, dus het motiveert haar enorm.  Ze moeten ook van mij hun eigen vieze was in de wasmand doen en mijn oudste ruimt haar eigen schone was weer in de kast. Ook maken ze zelf hun schooltassen klaar: ik zet de bekers ed op het aanrecht klaar, zij hoeven het alleen maar in de tas te doen en zèlf om hun tas te denken om mee te nemen.
    Ik ben thuisblijfmoeder, dus op zich heb ik tijd genoeg om alles te doen, maar daar help ik hen niet mee. Ze moeten leren, dat ook zij verantwoordelijkheden in het huishouden hebben: op z'n minst voor hun eigen spullen.

OK, tips: niet tafeldekken = niet eten. Zet een bord voor jezelf neer en ga lekker eten: als zij ook willen, moeten zij zelf de tafel verder dekken.  Geef pas zakgeld als hun kamer netjes is en geef complimenten als ze uit zichzelf iets doen. Leg ook uit dat jij hun hulp nu nodig hebt, vanwege je werk. Ze zijn te groot voor het "Wonderteam" van tv, maar bij ons is "wat maakt ons sterk: teamwerk" nog steeds een gevleugelde uitspraak. Je kunt tv/computer als sanctie gebruiken: ze gaan pas aan als het werk is gedaan. Als zij hebben gezegd dat ze het zullen doen, ga dan vooral niet zelf aan de slag: wijs hen op hun belofte. Anders geef je alleen maar het signaal dat het niet belangrijk is of ze het wel of niet doen, want jij doet het uiteindelijk toch wel.

Succes ermee!

7. Inderdaad eerst helpen met opruimen en zo. Dat is ook een vaardigheid die je moet leren. En kan ook gezellig zijn.Net zo als samen koken- en dan samen afwassen.

8. Afbeelding van peaseblossom
    peaseblossom
    28-10-2011, 09:21

Helemaal mee eens. Het ijzer smeden terwijl het nog kan. Als je het ze uitlegt zullen ze heus wel snappen dat jij het niet allemaal alleen kan en dat ze af en toe een steentje bij moeten dragen. Dat geeft ze ook verantwoordelijkheid en dat vinden ze op die leeftijd vaak erg stoer. Heel veel succes! [:D]

9. Jou kinderen zijn op een leeftijd dat je ze kunt belonen voor gedane zaken. Dat kan met hele kleine dingen en uiteraard een compliment geven.
    Worden ze groter ( pubers) dan consequenties aan gedrag stellen.
    Succes!

10. Helemaal met kneeltje eens, nu regelen, wacht niet tot het pubers zijn, want dan komt er helemaal niets meer van ;-) Wij hadden vroeger ook taken, en niet gedaan, dan werden leuke dingen uitgesteld tot het klaar was... Probeer het de 1e keren samen te doen, dan kun je ze ook leren wat handig is, hoe het sneller kan etc. Misschien helpt dat!
    Veel sterkte en consequentie [;)]

11.  Heb je er wel eens aan gedacht om als ze jou iets vragen ook te zeggen:" ja, ik doe het straks wel" .

Zou het ze uitleggen ne ze gewoon opdrachten geven .Niet gedaan, dan maar sancties.

Beetje doorpakken, ze zijn nu nog plooibaar. Straks vegen ze de vloer met je aan .Jij bent toch de baas!!!!

Wens je wijsheid en sterkte.

advertentie