Opvoeden
Dit onderwerp heeft 13 reacties, is 4666 keer bekeken, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 20-05-2011 15:49.
Praten over orgaandonatie moeilijk?
Onlangs heeft de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) een onderzoek laten uitvoeren, waaruit bleek dat acht van de tien jongeren wel eens met hun ouders praat over orgaandonatie. Een kwart van de jongeren geeft aan dat ze door het gesprek thuis positiever over het onderwerp zijn gaan denken, bij de rest bevestigt het gesprek hun mening.
Ik werk zelf als publieksvoorlichter bij de NTS en ben benieuwd hoe ouders met dit onderwerp omgaan. Vindt u het makkelijk om aan de keukentafel over orgaandonatie te praten, of juist niet? En wat zijn eventuele obstakels om erover te beginnen?Elise_NTS wijzigde dit bericht op 10-05-2011 15:40 met 6%
Ach, de kans daarop is enorm klein, dus daar hoef je je niet druk om te maken.quote:Elise_NTS schreef op 20 mei 2011 @ 11:13:
Hierdoor laat je je naasten niet achter met vraagtekens, op een toch al moeilijk en verdrietig moment.- Bedankt allemaal voor jullie eerlijke reacties. Fijn om te horen dat in de meeste gevallen orgaandonatie thuis aan de keukentafel besproken wordt tussen ouders en kinderen (of andere gezinsleden).
Wat ons betreft is het belangrijk dat je een keuze maakt, liefst een Ja, maar Nee is ook prima. En dat je die vastlegt in het Donorregister. Hierdoor laat je je naasten niet achter met vraagtekens, op een toch al moeilijk en verdrietig moment.Moderator_Margriet wijzigde dit bericht op 21-05-2011 20:22 met 11%: Verwijzing naar website is verboden. - Mijn kinderen 5-7 en 9, zijn binnen 7 maanden een oma en een opa verloren.
Dit maakt natuurlijk een en ander wel bespreekbaar. We moesten wel.
Bij de opa hadden de artsen nog een transplantatie overwogen, maar is niet door gegaan.
Mijn eigen moeder is bloeddonor, dit is natuurlijk ook een mooie insteek om mee te beginnen.
Donor zijn betekent niet altijd dat je dood moet zijn.