Opvoeden
- Home
- // forum
- // Opvoeden
- // puberdochter
Dit onderwerp heeft 25 reacties, is 16886 keer bekeken, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 30-03-2012 16:38.
puberdochter
We hebben 1 dochter van dertien. Ze is lief, prettig in de omgang, intelligent en sportief.
Afgelopen zaterdag kwamen we erachter dat ze rookt. Het verhaal wordt steeds groter...ze drinkt, heeft van mij gestolen, liegt. Ik ben verbijsterd en om eerlijk te zeggen: totaal in paniek. We hebben hulporganisaties ingeschakeld en onze dochter zegt zelf dat ze spijt heeft, dat ze het nooit meer gaat doen, dat ze aandacht wilde op haar nieuwe school. Maar ik geloof haar niet meer en ik ben bang dat er nog veel meer is....
Kan iemand me wegwijs maken in extreem puberland.....
reacties
- Mijn Dochter is 15 en zo op een dag toen ze te horen kreeg dat ze niet bij haar vriendinnen in de klas kwam ontspoorde ze,ze begon te liegen en ze werd vreselijk brutaal er was niets mee te beginnen.Elke dag ruzie in huis ,moest een keer een broek voor haar halen,ze wou een G-star broek ,deze vond ik te duur en toen heeft ze hem zelf betaald maar haar pasje ding het niet waarop ik dit bedrag gepint hebt .Bij thuiskomst heb ik met internet bankieren 180 euro van haar rekening gehaald .later toen zij op haar afschrift zag dat er 180 euro is afgehaald ,beschuldigd ze me van diefstal!!!! Ze is in therapy en weigert naar een psygoloog of psygiater te gaan .Ze zegt ook dat ze is misbruikt ze vraagt constant negatieve aandacht dit hoor ik van haar therapy maar we zitten er maar mooi mee
ze woont nu bij haar vader omdat ik regels in huis heb ,wat mevrouw niet aanstaat vandaar dat ze daar woont ,ze komt hellemaal niet meer ,dit is nu een half jaar zo,ik mis haar vreselijk ,heb 2 maanden constant zitten janken om haar vreselijk
Wie heeft dit ook meegemaakt ? - Christine.. hoe gaat het nu met je dochter? paar maanden verder?
- Misschien is je dochter inderdaad wat onzeker op de nieuwe school en wilde zich zo bewijzen. In paniek raken is het laatste wat je doen moet. Praat met haar. Maak afspraken. En kijk even aan hoe het gaat. Om direct hulpinstanties in te schakelen lijkt me wat extreem. Meestal loopt het wel los wanneer ze hun plaats op school hebben gevonden. Geef het de tijd.
Maar blijf wel alert. Als het altijd een redelijk kind is geweest moet je het niet meteen opgeven. Heb vertrouwen en geef vertrouwen. Daar heeft je kin nu het meeste aan. Succes. - Ja, het voelt inderdaad soms als een achtbaan en is heb me ook vaak uitgeput gevoelt van zorgen, maar het gaat weer voorbij, net als de gebroken nachten net na de geboorte, hoewel ik die periode toch makkelijker vond, haha!
- Ik herken veel dingen, alleen niet met een dochter maar met een zoon die inmiddels al 20 is.......
Schrake troost te lezen dat het vaker voorkomt![[8-)]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-43.gif)
.
Gedeelde smart is halve smart, dames!!
Het gaat vanzelf een keer over (liefst vandaag dan morgen.......). - Contact, moed en vertrouwen!
En dat, terwijl je in een achtbaan zit en zij haar veiligheidsriemen heeft losgeklikt....
Maar we doen ons best! - Het accepteren dat zij dat toch doet, ondanks dat je dat niet wilt en jouw grenzen aangeven. Mijn dochter begon ook op 13 met roken, ik wist het meteen, maar heb het eerst niet teveel aandacht gegeven, laat het haar maar even stiekum uitproberen, daarna ben ik het gesprek aangegaan, waarom? en heb ik als grens aangegeven, ik sta er niet achter, maar je doet het toch, dus zo min mogelijk en niet thuis. Nu is ze bijna zeventien en rookt nog steeds niet thuis en alleen als ze in een groep zit waar dat gebeurt. Verzet is echt zinloos, praten en beperken is volgens mij beter. Ik praat ook over alcohol en wat daar nu wel eens mis gaat en ik hoop echt heel erg dat zij de drugs, pilletjes e.d. over gaat slaan bij het uitgaan, maar ook daarover praat ik nu al met haar. Zij geeft zelf ook aan dat haar vrienden ook roken en drinken, maar dan stiekum, dan heb ik liever wel contact !!
Mijn oudste dochter zegt altijd, zoals jullie zal ik het niet doen, mijn kind krijgt alle vrijheid en zelfs als ze dat gaat doen, dan zullen juist haar kinderen weer zeggen dat zij hun kinderen weer meer begeleiding willen geven.
Heerlijk hé, kinderen. Het afzetten tegen is echt nodig, om zelfstandig te worden en uiteindelijk uit te vliegen. Ik zie dat bij mijn oudste nu steeds duidelijker gebeuren, op 13jarige leeftijd maakte ik mij alleen maar veel zorgen. maar nu zie ik haar ontplooien tot een sterke jongedame, die goed gaat op school en met sport en werk, maar toch heel anders is dan ik gekozen zou hebben, maar ik ben evenzo goed trots ! dus sterkte, houd contact, moed en vertrouwen !! - Dank je wel, Conchita!
Het is inderdaad lastig. Onze dochter is nooit een uitbundig type geweest. Ze was en is een rustig meisje. Ze laat ook nu onze boosheid gewoon over zich heengolven. Maar zegt ook dat het een weloverwogen keuze was om te gaan roken. En ze noemt een aantal mensen op wie ze indruk wilde maken. Een van die mensen is een jongen, die nooit naar haar heeft omgekeken...maar nu wel!
Tja...en wat doe je als moeder dan????? - Hoi Christine,
Ik heb ook "slechts" 1 puberdochter (ook 13 jaar), maar het was een bewuste keuze (één kind, niet dat ze ging puberen ;-) ). Tja, het is een lastige leeftijd, en af en toe hou ik mijn hart vast, maar ik probeer me vast te houden aan het feit dat we haar een goede opvoeding hebben meegegeven (en uit wat ik nu zo snel lees heb jij dat ook bij jouw dochter gedaan) en ik vertrouw erop dat ze een sterke basis heeft meegekregen. Het belangrijkste is dat je blijft praten met elkaar (en dat doe je dan ook), maar het is en blijft lastig. Veel sterke ermee, en blijf vertrouwen houden, in jezelf én in je dochter.
Sorry voor mij kort door de bocht reactie Christine. Ben blij dat jullie open blijven communiceren. Succes en sterkte, Felice. ![[8-|]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-15.gif)
- JERNEY jij leest het als verwijt,ik schreef het als vergelijking...meer uitleg van situatie,begrijp je??? Voel je niet aangevallen als dat niet is...je uitleg van graag meerdere kinderen is begrijpelijk,maar daardoor lees je mn uitleg met een verkeerde invalshoek.
Ik heb ook niet beweerd dat je het met 1 kind niet goed doet,hoe kom je daar nou bij???
Loslaten van persoonlijke situatie en dan1/meerdere kind situatie s vergelijken,dat is het....oke??!
MIDDELSTE kind situatie kan ik ook wel wat verklaren Jerney..
Wat oudste doet is,,nieuw,,en jongste blijft de benjamin he..
Tis meer tussen wal en schip situatie,concurentie strijd die altijd plaats vind.
Aandacht van ouders broodnodig,niet positief dan negatief des-te-meer...!
Kind voeld dat zo terwijl (ik)er alles aan gedaan werd om ook dat kind naar voren tehalen.
Op de lagere school word gevraagt in wat voor,,rang-orde,, het kind zit...
Heeft daarmee temaken...
KAFKA dat had je dus mis,Christine kwam terug... - Oh..sorry...dat werd langer dan ik dacht hahaha.....over pubers is ook n boek te schrijven he?!
![[;)]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-5.gif)
- @Maartje,ik las het negatief omdat ik het niet als positief ervaarde EN omdat hier iemand een hulpkreet neerzette en ik je schrijven ook niet als hulp zag,eerder als verwijt.Op de 1 of andere manier lijkt het of je met 1 kind altijd in de verdediging moet(wat ik niet doe hoor;-))).Het kan erg pijnlijk zijn als mensen beweren dat je het met 1 kind nooit goed doet,temeer nog omdat ik van vele enigkindgezinnen weet dat ze er dolgraag meer hadden gewild(waaronder ook wijzelf),het is dus niet altijd wat het lijkt...en dan nog!
@Kafka,ik ken helaas ook veel meerkindgezinnen(wat een bewoordingen he
;-)waarvan er 1 kind totaal "vastloopt".Het gekke is....dikwijls het middelste kind(?!).
@Christine,DAT....is het allerbelangrijkste!In gesprek blijven zonder oeverloos te discussiëren,want dat heeft geen enkel nut en brengt vaak EN ouders EN het kind "over de zeik".En "enge" dingen liggen jammer genoeg overal op de loer.Hoop dat jullie snel de hulp krijgen die je nodig hebt.En dat je dochter haar puberjaren ,totaal MET dwarsbomen(haha)en alle dingen die bij het puberen horen ,maar ZONDER kleerscheuren doorkomt.
Want het valt ook niet mee he,13 jaar zijn...er is zelfs toch een liedje over???Meisjes van 13...?Het zal ook vast wel zo zijn hoor....er zooow graag bij willen horen op haar nieuwe school!(samen roken,kunnen vertellen dat je ook best van je ouders durft te stelen,samen drinken)Wijzelf vonden vooral het liegen het ALLERmoeilijkst...wat van haar te geloven....wat niet?!(de dingen waarvan ze weten dat je ze niet goed zal keuren,daarover verzin je dan maar liever een leugen...toch hebben wij op den duur gezegd....liever eerlijk zonder onze goedkeurende blik,dan erover liegen.....alles is bespreekbaar)
Zoals ik van je lees,denk ik vast dat ze het daar zelf ook best lastig mee heeft,want ze weet immers zelf ook dat ze het zo niet heeft geleerd.
En met sportief..bedoel je echt het sporten???Want onze dochter werd ipv van de sportieve meid die ze altijd was(turnen,dansen en ballet)ook vreeeselijk passief,maar zag dat bij andere pubers ook.Pas nu ze weer haar draai int leven wat heeft teruggevonden is ze weer terug aant sporten.Ze heeft nu ook weer duidelijke doelen over wat ze wilt gaan doen.
Het nadeel dan van 1 kind(al kun je het ook een voordeel noemen)is wel,dat het afreageren,het afzetten,het schreeuwen en schelden TEGEN de ouders(vooral ma wordt vaak "de dupe" is.Terwijl als ze broertjes of zussen hebben ze daar eens even lekker tegen tekeer kunnen gaan.
Hoe dan ook.....het komt goed!Erin blijven geloven en vertrouwen.
Nogmaals.....succes! - Er was iets mis gegaan met de registratie, vandaar 'christine2008'.
Jerney, heel erg bedankt voor je bericht.
Ik zou niet weten waarom ik mij zou moeten verontschuldigen voor het hebben van 1 kind, dit is iets dat totaal buiten mijn macht heeft gelegen.
Waar ik wel verantwoordelijkheid voor wil dragen is hoe ik mijn kind heb opgevoed. We hebben vooral geprobeerd veel van haar te houden, niet houden van door middel van kadootjes, maar houden van door aanvaarding van de mens die ze is, het steunen van haar in conflicten met vriendinnetjes etc, en het simpel aanwezig zijn.
Nee, wij hebben geen wii of dvd in de auto.
We hebben altijd overal over gesproken...en de laatste weken werd ze stil. En nu praten we dus verder. (Na eerst een paar dagen schreeuwen, inderdaad)
En proberenhaar...en onszelf ...op toekomstige enge dingen voor te bereiden..... - Eerlijk gezegd begrijp ik heel goed dat Christine niet meer komt... eerst off topic rampscenario's (loverboys en zo) over je hoofd, dan off topic te horen krijgen dat je zoiets kan verwachten in een "enig kind" situatie... (Wat overigens niet correct is, Christine, laat je niks wijsmaken: beroepshalve kom ik met véél probleemkinderen in aanraking, en het percentage "één-kind-probleemgeval" ligt beduidend lager dan het percentage "meer-kinderen-probleemgeval".)
Het énige waar Christine steun aan heeft, is de "on topic" getuigenverklaring van Jerney, die uit eigen ervaring sprak.
Nogmaals: veel sterkte, Christine, het allerbeste voor heel je gezinnetje!kafka wijzigde dit bericht op 24-03-2011 12:01 met 0%: tikfout ![[W]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-52.gif)
Het is onjuist om geen vertrouwen meer te stellen in je dochter.
Dat toont aan, dat je weinig vertrouwen in je eigen functioneren hebt.
Natuurlijk moet ze geen poen meer gappen uit jouw portemonnee.
Maar zoiets dien je in vertrouwen over te communiceren met je dochter.
Ik vind jouw reageren m.b.t. teleurstelling wat krapjes.
Groeten, Felice.![[8-|]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-15.gif)
- JA zo is het,meer arena-springplank...!
Respect voor oei oei...en er wat tegen over zetten,dat werkte prima.
Het effect was er,ze roken niet en zijn al lang volwassen.
Tis een hele taak om jonge pubers in het gareel tehouden,he dames??!
Fijne dag,hier schijnt de zOn hoog aan de hemel,LENTE in aantocht !!! - Nou, ik denk dat het puberen van kinderen wel meevalt, als ze bij het evt. gaan roken denken: als m'n ouders dat weten...oei, oei....en het daarom dan niet doen.
Kenmerk van puberen is vooral datgene doen, wat verboden wordt door je ouders, hun regels en wetten aan je laars lappen
Overigens denk ik dat het echte puberen misschien wel vaker bij kinderen met broer(s) en/of zus(sen) voorkomt, hebben ze nog meer afzetmogelijkheden.
En daar draait het om in het puberen, het afzetten, de springplank.
Is die er niet, tja, dan is er weinig om je tegen af te zetten.
Zo werkt het, en niet anders
- Wat ik dus al zei...GOED dat je hulp zocht,veel wijsheid en sterkte..
JERNEY ik heb het gewoon over vergelijken van 1 of meer kinderen .
Daarmee wil ik duidlijk maken wat een verschil in patroon/opvoeding dat wellicht is.
Ik lees dat jij ook 1 dochter hebt,waarom nu zo negatief lezen wat ik hier schrijf?
Ook al problemen gehad op het zelfde vlak,dat geeft toch aan dat er enigzins vergelijking zit in het de problematiek???
Ik had dat niet,twas niet makkelijk en zeer heftig 3 meiden die puberen pfff
Maar ik had ze wel in hun nekvel,de wind eronder als je begrijpt wat ik bedoel...
Je moet geen,,vriendinnen,, willen zijn,op-voeden is een taak juist DAN...!
Wij zijn nu de beste maatjes hoor,dat wil ik duidelijk maken...
Maar liegen en bedriegen,stelen en (zuipen=meestal 1x flink over de nek) en roken....ach ik zag vast niet alles..maar zo extreem als hier boven beschreven word...NEEE dat had ik niet.(nog steeds rookvrij!!!)
Puur omdat ze wisten,als mn ouders dat weten...oei oei..
Wetten en regels zijn nodig om een steigerende puber in toom tehouden.
Doe je dat niet...proberen ze je uit,kijken waar de grens ligt..
Ik had geen hulp van 3den nodig,uitleggen en even achter uit mn strotje...
Dat kwam over...zo verdien je respect! - Nou Jerney, dat zal Christine echt een hart onder de riem steken! Jij spreekt van ervaring, poehéé!
En... het zijn niet alleen de "enige" kinderen die soms een beetje ontsporen, weet ik uit zijdelingse ervaring. Dat is ook helemaal niet het onderwerp van dit topic.
Christine: je bent goed bezig! Zoals Jerney ook zei: véél van haar houden en het laten zien. Nogmaals: veel sterkte! Je dochter komt er wel. - Maartje,ik vind eerlijk gezegd dat je met je reactie over 1 kind, in deze discussie een beetje de plank misslaat.
Christine,
je dochter is 13 zeg je.DAT is de leeftijd dat ze mee willen doen,aandacht willen(NOG MEER!)EN dat sommige meiden flink gaan puberen....anderen hebben dat minder of veel later.
Toen onze dochter 13 was(jaja.....ENIGE kind
),ging ze ook FLINK puberen.
Liegen ,bedriegen,jongens,drinken!Je maakt je dan als ouder flinke zorg,ik weet er echt alles van!TOCH wil ik je dan meegeven,dat je bezorgdheid enkel maar goed is...ik bedoel..een goed teken.Er zijn zat kinderen die op die leeftijd worden losgelaten door de ouders en de kinderen toch een heel deel opvoeding missen.
Dat ze spijt heeft betuigd,getuigt van een goed hart bij je dochter.
Onze dochter zei later ook meestal spijt te hebben van bepaalde "daden".
Ga niet te paniekerig reageren op al je dochters "uitspattingen",ze voelen het haarfijn aan en werkt vaak averechts op hetgeen je als ouder zou willen.
Luister als ze iets wilt vertellen(al ben je het er niet mee eens!),laat haar vooral weten dat ALLES bespreekbaar is.Hou haar goed in de gaten,hou van haar,wat je zeker moet laten voelen.
Onze dochter wordt volgende week 19....tjah..het zijn echt tropenjaren geweest,dat mag je best weten,en yup...compleet met hulpinstanties,want ook wij redden het niet zonder hulp van buitenaf.Ze is nu echt druk aant leren geslagen,wilt iets bereiken int leven.Geen gelieg en bedrieg meer.Drinken..nog amper.Roken heeft ze dan gelukkig nooit gedaan(ws ook omdat vriendinnen niet rookten....want op die leeftijd wil je immers meedoen en geen "buitenbeentje' zijn?!)
Ach...soms zou ik haar nog het liefst achter het behang plakken en ze laat me ook nog regelmatig weten ZEKER geen ongevraagd advies te wensen.Maar als jullie haar goed begeleiden op de weg naar volwassenheid,moet het toch helemaal goedkomen?
Heel veel succes!
Een eyeopener,zo was het bedoeld....jammer dat jij het als negatief ervaart.quote:christine2011 schreef op 22 maart 2011 @ 15:36:
Nou, dit is een reactie die ik absoluut niet verwacht had, nu voel ik me zo mogelijk nog slechter......
Ik spreek niet over,,slecht,,dat zijn je eigen woorden.
Aandacht verdelen over meerdere kinderen heeft vaak ook meerdere invalshoeken met onenigheid/problemen.
Kind leert daarmee ook hoe om tegaan met ruzie onderling,positief bedoeld.
Delen van ouders,territorium bewaken...geeft duidelijk grenzen aan.
AANdacht verdelen,strijd om CD/truitje/rolletje plakband...dat geeft ruggegraad en vormt je kind in strubbelingen op het levenspad.
Daarmee is een grootte strijdarena(thuis)een bodem/basis in de maatschappelijke voetsporen een goed lespakket.
DAT mist een 1kind gezin,alle aandacht voor ,,bassie,, of zie ik dat verkeerd??!- Christine, leg het gewoon in de handen van de hulpverleners. Wij hier op het forum kunnen alleen maar afgaan op wat je verteld hebt, en je hebt goéd gehandeld. Ik denk niet dat jij erbij gebaat bent nog meer hypotheses te krijgen van wat er allemaal nog méér mis zou kunnen zijn.
Wat ik je aanraad? Veel van je dochter houden. Inderdaad, het vertrouwen is beschaamd. Dat beschadigde vertrouwen staat echter de liefde niet in de weg. Je dochter is jong, ze geeft aan dat ze het gedaan heeft om aandacht te willen op school, misschien is dat ook wel zo. Daar zullen de hulporganisaties die je ingeschakeld hebt, haar èn jullie bij helpen, wat er ook uit de bus komt.
Ik wens jullie allen veel sterkte enneee... laat je niets aanpraten hoor!!! - Nou, dit is een reactie die ik absoluut niet verwacht had, nu voel ik me zo mogelijk nog slechter......
- Das wel enstig en heftig wat je hier beschrijft...
1 dochter...mischien teveel in de watten gelegt met hebben en krijgen...?
Geen verwijt hoor,maar lijkt mij zo gauw menselijk dat het gebeurd met 1kind beleid.
Ik heb er 3 allemaal dochters,dus dan heb je wel een andere situatie.
Puberleeftijd is heftig,maar met 13jaar al zo n extreem afwijkend gedrag baart mij ook zorgen.
Liegen,bedriegen,en stiekem roken en drinken...kan het nog erger???
Geen lover(boy)die de boel opstookt,juist omdat ze enigst kind is??!
Goed dat je hulp zocht,ik wens je veel sterkte en wijsheid.