Meepraten in het forum? Word nu lid!

Relatie

1. Home
  2. // forum
  3. // Relatie
  4. // narcisme

Dit onderwerp heeft 8 reacties, is 3448 keer bekeken, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 29-12-2011 23:05.

1. narcisme

Afbeelding van do1986
    Dit onderwerp is gestart door do1986
    26-12-2011, 10:14

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag:

Wat zijn kenmerken van narcisme ?
    Ik heb een man ontmoet en ik merk aan mezelf dat ik heel erg angstig ben dat ook met hem weer wat mis is.
    Ergens heb ik het gevoel dat hij narcistisch is (of hoe zeg je dat).
    Hij is heel aardig maar kan niet zo heel goed tegen kritiek heb ik gemerkt. Dat is prima maar ben dus heel bang dat er iets niet goed is.
    Heb ook al gedacht aan bezitterigheid of agressiviteit etc.

Ik durf gewoon niet zo goed meer geloof ik. Heb alleen maar verkeerde mannen gehad met wie altijd wel iets mis was: drank en drugs, agressief, vreemdgaan. Dan ligt de oorzaak toch echt in mijn keuzes..

1. Do, lieve schat, je hebt nu al behoorlijk wat stukjes gepost onder diverse kopjes op dit forum. Lees nu alles eens terug en je hebt feitelijk al je antwoord. Je weet heel goed wat je moet doen, daar heb je onze bevestiging niet voor nodig. Zorg ervoor dat je alles voor jezelf op een rij zet, zorg voor een stabiele basis voor jezelf, zonder vriendje of wie dan ook. Ontdek wie JIJ bent en wat JIJ wil. Heb het eerst fijn met jezelf, dan komt op den duur wel een relatie voorbij die je verdient.

2. Afbeelding van terugfluiter
    terugfluiter
    29-12-2011, 12:44

Goedzo Do, dat je afstand neemt.
    Je bent bezig richting te geven aan je eigen leven en dat heeft tijd nodig.
    Hij heeft dus ptss (één S staat voor stoornis) en is dat nou hetgeen erbij wil hebben?
    Als ik je stuk goed lees, ben je wat angstig en dat is precies de verkeerde basis voor een relatie.
    Ga genieten van je eigen leven zonder de bagage van een ander, die heb je zelf al.

3. hai aaqua,

ten eerste wat een ellende heb jij meegemaakt zeg en dan vertel je nog maar een stukje van de 17 jaar.
    ik kan nog niet echt duidelijke dingen aanwijzen maar bepaalde dingen denk ik: dit is apart.
    ik maakte laatst een grapje bij z'n familie een beetje ten koste van hem.
    moet kunnen toch? daarna straalde hij ineens zoveel woede uit, voor mijn gevoel en als blikken konden doden, had ik echt niet meer geleefd.
    Hij heeft niks gezegd maar ik voelde de spanning gewoon. Volgens hem was dit geen woede maar was hij erg gespannen door zijn ptss.
    tsja dit kan waarheid zijn maar ook manipulatie.

Ook heb ik continu het gevoel dat hij me naar m'n mond probeerd te praten. Hij geeft z'n mening wel duidelijk maar als ik bijvoorbeeld vandaag zeg dat ik het leuk vind als mannen over politiek praten, begint hij morgen over politiek.
    en aangezien ik een stuk las over narcisme waarin stond dat hij in het begin zich voordoet als ideale partner, begon het me nog meer op te vallen. maar ja, zal een echte  narcist dit niet op een andere geheimzinnige manier doen dan?

Hij geeft niks om sexuele aantrekkingskracht. wil wel knuffelen e.d. maar over sex klaptie dicht. ik geloof daar niks van, hij is een man.
    maar anderzijds kan ik heel erg aan hem merken dat hij zo klungelig is als wat en ook niks gewend is qua aanrakingen en speelsigheid.
    maar ja, dit kan ook gespeeld zijn.

hij vestigd de aandacht soms subtiel op zijn bereikte doelen bijv. opleidng.: ik heb dit gedaan maar ik kan nog veel hoger..zoiets.

Al met al een lastige situatie naar mijn gevoel en ik heb geen zin in al die drama na de relatie waar ik net uit kom.
    dus ik neem afstand.

4. Beste do,

ook ik ben er sinds kort achter dat ik 17 jaar samen met een narcist ben geweest. En wel in de catagorie paranoïde persoonlijkheidsstoornis. Dit is niet officiël gediagnosticeerd, maar zowel een psychologe als een andere deskundige hebben dit aangedragen. Dit was na een complete omschrijving van zijn gedrag. Ik ben 2 jaar geleden van hem gescheiden. Hierna heb ik alles wat er gebeurd is geprobeerd te blokken. Ik moest overeind blijven voor mijn kinderen. dit leek te lukken tot ik gebeld werd door zijn huidige vriendin. Ondertussen ex-vriendin. Zij wilde met mij praten en vertelde me van alles wat ik ook heb meegemaakt. Van lichamelijke tot fysieke mishandeling.  Dit riep zoveel bij mij op dat ik momenteel behoorlijk vastloop.

Zijn gedrag bestond uit aan de ene kant heel gevoelig zijn en aan de andere kant was de hoofdmoot dat hij absoluut niet naar zichzelf kon kijken. In zijn ogen deed de hele wereld het fout behalve hij. Confronteren met zijn uitbarstingen was zinloos. Daarom heb ik altijd alles weggestopt. Met het stomme verlangen dat het wel over zou gaan. Nog steeds kan ik geen goede reden zeggen waarom ik zo lang bij hem ben gebleven. Het is trouwens dat hij weg wilde en vreemd ging, anders had ik misschien nog wel bij hem geweest.
    De omgang met de kinderen leek redelijk goed te gaan. Ook bij hun had hij wel eens uitbarstingen, maar zolang ze zelf omgang wilden moest ik dat toestaan. Nu ik van zijn ex al die verhalen heb gehoord ben ik weer in actie gekomen. Ik wil dat het duidelijk word wat hij allemaal in hun hoofd stopt. Hij kan heel goed vernederen, kleineren en manipuleren. Kinderen moeten ten allen tijde contact met hun vader kunnen/mogen hebben, maar echt niet tot elke prijs. Ik heb contact gehad met jeugdzorg en die kunnen nu nog weinig voor me doen. Geestelijke mishandeling is bijna niet aan te tonen volgens hun. Tenzij er overal dossiers zijn aangemaakt. Dit wil ik nu gaan proberen. Iedereen die iets bij de kinderen gemerkt heeft of aan wie ze iets verteld hebben vraag ik om het op papier te zetten.

Een narcist is volledig op zichzelf gericht. Soms lijkt het alsof hij meegaand en meelevend is, maar dit is schijn. Uiteindelijk zal de bom weer barsten en komt zijn boosheid en slachtoffergedrag weer naar boven,

5. Ik heb besloten afstand te nemen van deze man.
    Het doet pijn, maar ik volg dit keer mijn gevoel. Had ik eerder in mijn leven al moeten doen. Mocht het zo zijn dat het wel een goede vent is, wijst de tijd dat wel uit.
    Eerst blij worden van mijn eigen ik.

bedankt voor jullie reacties.

6. Hoi do1986,

Ben helemaal verbaasd... Laat ik vooropstellen dat ik geen ervaring heb met narcisme, al kun je op internet veel info vinden. Wat ik me afvraag is wat er gebeurd is? Nog geen twee weken geleden wilde je je eerst eens op jezelf gaan richten en nu dit?
    Zou het voor jou niet beter zijn eerst eens een periode voor enkel jezelf in te lassen, vriendschappen eventueel op te bouwen maar geen nieuwe relatie aan te gaan? Zelfinzicht ontwikkelen, zien wat je wilt en niet wilt en dan volgend jaar (of later?) eens een keer om je heen te gaan zien? Tenzij je eerder met iemand een échte klik hebt waarbij je je niet gelijk van alles gaat afvragen?
    En die spermabank? Je biologische klok hoeft echt niet paniekerig te gaan tikken. Belangrijkste dingen en mensen eerst, met jezelf voorop.

Succes

7. Als je gevoel al niet goed stoppen   misschien is het voor jou een optie om eens te gaan lezen bb.npsforum is forum over narcisme  kun je heel veel wijzer
    Helaas teveel ervaring met narcisme maar ondertusen heel veel geleerd en nu voel ik het veel beter aan en kan ze links laten liggen
    Ga op je gevoel af als je naar jezelf kijkt weet je het stiekem toch al
    Moderator_Margriet wijzigde dit bericht op 26-12-2011 20:35 met 0%: verwijzing naar website is verboden.

8. Je zou op internet eens kunnen kijken naar de kenmerken van bepaald gedrag? Misschien vind je herkenbaarheid. En inderdaad is het goed je af te vragen waarom je op "verkeerde mannen" valt. Succes en ik hoop voor jou op meer reacties.

advertentie