Voeding/Eten
- Home
- // forum
- // Voeding/Eten
- // Datum van oliebollen.
Dit onderwerp heeft 11 reacties, is 2909 keer bekeken, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 29-12-2011 22:39.
Datum van oliebollen.
In de maand mei is het hier altijd kermis en hebben wij gelijkertijd een kinderverjaardag. Het leek mij leuk om dan zelf oliebollen te bakken. Helaas in mei was er geen oliebollenmix verkrijgbaar. Ik besloot deze jaarwisseling wat pakken in te slaan voor volgend jaar mei. Nu zie ik op de pakken oliebollenmix een houdbaarheidsdatum tot half februari staan. Zou dit echt zo onderhevig aan bederf zijn?
- Ik heb een keer de oliebollen zelf gebakken en wat over was ingevroren. Op een regenachtige dag dacht ik mezelf een plezier te doen met een ontdooide oliebol, maar die was niet eetbaar meer. Letterlijk een "olie"bol, een bol waar de olie uitdroop. Dat is voor mij nu ook de reden om niet zelf meer te gaan staan bakken: zoveel oliebollen eten we niet. Nu haal ik 8 oliebollen en een paar flappen (appel/ananas/kers) en dat is dan meer dan voldoende.
Ik vond nog een zakje in de vriezer, maar eens proberen of ze nog te pruimen zijn.....quote:hendrika18 schreef op 29 december 2011 @ 17:32:
"lekker "bezig jullie,
Ik vries er altijd een aantal in, voor de verjaardag van m'n oudste eind mei. Die is er gek op.
Als ik ze dan weer opwarm in de oven zijn ze nog prima.- "lekker "bezig jullie,
Ik vries er altijd een aantal in, voor de verjaardag van m'n oudste eind mei. Die is er gek op.
Als ik ze dan weer opwarm in de oven zijn ze nog prima. - Wil ik het vragen, zie ik het! POEDERSUIKER!!
- #datkankorter:
Olieboln: beslag v. 500g bloem, 7g droge gist, 1tl kaneel, 1tl skr, 1ei, 500ml melk, +150g rozijn, 1u rijzn, 180ºC zon.olie, 4-5min. P.skr!!
Waar P.skr voor staat ga ik nog even navragen. - Feestelijk - Ouderwets hollandse oliebollen
Aantal personen: 12 porties 1 uur 30 minuten -Menugang: overige
Ingrediënten
- 350ml melk
- 550g bloem
- 1 theelepel zout
- 4 eetlepels suiker
- 2 (7g) zakjes gist
- 2 eieren, losgeklopt
- 150g rozijnen (optioneel)
- poedersuiker voor decoratie
- 200g appel in kleine stukjes
- 125ml handwarm water (45 graden C)
- 1 liter plantaardige olie om in te frituren
Bereidingswijze:
1. Zet de oven op de laagst mogelijke temperatuur.
2. Los de gist op in het warme water in een kleine kom. Meng in een grote kom de bloem, suiker en zout. Voeg de eieren, het gistmengsel en de melk toe; klop met een electrische mixer tot het goed gemengd is.
3. Doe de oven uit. Dek het beslag af met folie en zet de beslagkom op het laagste rek in de warme oven. Laat in 1 uur rusten en rijzen.
4. Verhit de olie op 175 graden in een frituurpan of een zware pan om in te frituren.
5. Meng de appels en rozijnen door het deeg. Schep dan voorzichtig met twee lepels tegelijk wat van het deeg in de hete olie. Doe niet teveel oliebollen in 1 keer. Frituur de bollen tot ze goudbruin zijn, ongeveer 2 minuten per kant. Ze draaien vanzelf om als ze klaar zijn om aan de andere kant te bruinen, maar let wel op en draai ze zelf om als dat niet gebeurt. Haal ze uit het vet en leg ze op wat keukenpapier om uit te lekken en herhaal voor het resterende beslag. Bestrooi met poedersuiker als ze nog warm zijn. - Ja, ik zou ook voor de zekerheid even informeren. Een paar weken over de datum okay. Maar een paar maanden. En inderdaad, misschien staat er ook wel een handig recept op internet.
- Wat je zegt Karma, internet is een enorme bron voor recepten dus oliebollen zullen er ongetwijfeld tussen zitten.
Ik denk dat in de mix een bestanddeel zit dat beperkt houdbaar is, bijv. eipoeder.
Eén telefoontje naar de fabrikant maakt duidelijk of je een risico loopt na datum. - Voor oliebollen hoef je toch niet persé een pak mix te hebben? Je vindt op internet vast wel een recept zonder mix (waar allerlei overbodige toevoegingen in zitten.......).
- Dank voor je reactie. Echt een punt maak ik er niet van want waar heb ik het over.
Het verbaasde mij, zoals je zegt, poeder bederft toch niet zo snel?
Op sommige producten staat een houdbaarheidsdatum van een jaar. En dat had ik hierbij ook verwacht. Dit is toch raar? - Ik zou er geen punt van maken, ik woon in het buitenland en neem wel iets mee uit Nederland..soms vergeet ik het en is het ook over datum. Poeder bederft niet zo snel hoor.