Voeding/Eten
- Home
- // forum
- // Voeding/Eten
- // Grappige kookblunders.....
Dit onderwerp heeft 21 reacties, is 5106 keer bekeken, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 30-01-2012 21:36.
Grappige kookblunders.....
Beste Margrietjes,
Hebben jullie dat ook gekend toen je net zelf moest gaan koken, van die suffe blunders, omdat je niet beter wist.
Mijn grootste blunder was wel, dat ik even spinazie a la creme zou maken en als bindmiddel aardappelmeel dacht te moeten toepassen. Waarna ik een blok beton had geschapen, wat amper meer de pan uit te krijgen was.
Je kon er makkelijk iemand een gat mee in de kop gooien!
Ook heb ik bij mijn eerste eigen kerstetentje als net getrouwde vrouw voor vier personen oester cocktail gemaakt van een emmer vol. Zonde, kon het grootste deel door het toilet spoelen.
Hoe ging dat bij jullie in het begin?
Mensje van het Hof.
- Een vriendin van mijn schoonzusje kwam een keer met haar mee toen ze nog verkering had met mijn broer. Ze was net getrouwd en vroeg aan mijn moeder:
Mevrouw, moet een rode kool in z'n geheel in de pan of moet ik hem door midden snijden? Mijn moeder kwam niet meer bij en nog steeds is het een gewild verhaal op verjaardagen, ook al is het nu zeker 50 jaar geleden!! - vind hetzelf geen kookblunder. Toen ik pas getrouwd was ging ik een appeltaart bakken op goed geluk. moesten er volgens het recept krenten in ik kijk in de kast zie daar een potje staan en week die en gooi ze door de appelmengsel bleken het cranberry's te zijn. Bak sindsdien mijn appeltaarten met cranberrie's
- Keer geprobeerd souffle te maken, was geen succes.........
![[:'(]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-9.gif)
- Toen ik net op kamers was (ik woonde bij een gezin in huis), zou ik een ingewikkeld recept met champignons maken. Ik had het opgezet en was weer naar mijn kamer gegaan: de champignons waren compleet verkoold en ik kon ook de aluminium pan weggooien.
Het volgende is dan wel niet echt een kookblunder, maar wel een blunder in de keuken. Ik was zo nerveus toen mijn vriendje voor het eerst op bezoek kwam, dat ik van weersomstuit mijn suikerpot liet vallen: 1 kilo suiker tussen de glasscherven... Ik kon wel door de grond gaan. Het is overigens wel goed gekomen, want we zijn uiteindelijk getrouwd en alweer 20 jaar samen - Ik heb een keer per ongeluk i.p.v. zout suiker toegevoegd aan het eten
en ja dat was te proeven. - Gatver, goeie bijdrage zeg, hondenvlees, ik hoop dat ze het voor het eten nog ontdekt hebben.
Mijn " blooper " :
Bij de eerste keer soep maken, adviseerde mijn moeder mij, de soepballetjes moest ik net zo maken als gehaktballen, haha, dus ik heb de soepballen gebakken, afgedept met keukenrol en in de soep gemikt. Ik vind ze zo eigenlijk veel lekkerder, want lekker met een bite, maar de hele familie lacht me er nog uit elke keer als ik soep maak !merc wijzigde dit bericht op 11-03-2011 16:59 met 15% - Ik heb er nog 3 voor je, ik dacht er net pas aan.
1) Schoonmoeder had water opgezet in een fluitketel toen mijn schoonvader haar vanuit de huiskamer riep: er was iets interessants op t.v. Ze vergat het water totaal, en door 2 gesloten tussendeuren rook ze evenmin dat de ketel droogkookte. Sterker nog, er was na 30 minuten alleen nog een plat stukje blik over met een doorsnee van 10 cm. Ze hebben het plakje nog jaren lang als aandenken bewaard.
2) Een soortgelijk verhaal overkwam haar eveneens met vlees. Ze was bezig een paar tartaartjes op hoog vuur te bakken. Ondertussen werd ze ook dit keer door haar man geroepen. En jawel, ze vergat het vlees totaal. Het vlees bestond toen ze terugkwam alleen nog uit piepklein verkoolde rondjes. Gelukkig geen brand, maar o o o ALLES was zwart en vettig. De complete keuken moest grondig gepoetst worden, tot zelfs in de keukenkastjes toe. Uren zijn we bezig geweest om het helemaal leeg te ruimen, schoon te maken en ieder stukje servies met de hand af te wassen want ze hadden destijds geen afwasmachine.
Onlangs zijn ze verhuisd naar een flat, mét afwasmachine en rookmelder....
3) Mijn moeder verzorgde de kinderopvang bij een werkend gezin. Behalve de zorg voor de kinderen maakte ze op haar oppasdagen ook het avondeten klaar, als de ouders tegen zessen thuis kwamen konden ze zo aan tafel schuiven. Omdat er die keer geen vlees uit de diepvries gelegd was, zocht mijn moeder zelf iets uit. Stoofvlees, dat zouden ze vast wel lekker vinden! Klopt, maar niet als het van vlees voor de hond bereid wordt.... - Een aantal jaren terug kwamen vrienden met hun 2 dochters eten. Door een paar gezamenlijke vakantie-ervaringen wist ik dat m.n. hun jongste dochter erg moeilijk kon doen over groentes die ze wel/niet lustte. Ik dacht het dit keer slim te ondervangen door lasagne te maken, waarvan ik de saus met de staafmixer pureerde. Geen gezanik (ook niet van mijn zoontje, want ook hij kon soms 'miepen') over 'vieze dingetjes' in de saus.
Ik had er echter geen rekening mee gehouden dat een gestaafmixte combinatie tomatensaus met uienprut, gehakt en verse spinazie een o.a. zeer onaantrekkelijk kleurtje krijgt. En toen mijn man bij het opscheppen ook nog taktvol (grrrr) de opmerking maakte: "Wat is dit voor saus, het lijkt wel of er iemand buikgriep gehad heeft....." begrijpen jullie dat de 2 schalen bij lange na niet leeg gegeten werden. - ha ha ha die gekookte eieren
toevallig kregen mijn kids het er gisteren over hoe mama gekookte eieren had laten ontploffen .................
en gisteren bijna brand niet door eten maar ik had eieren gekookt........en van het vuur gehaald en oudste was sla aan het maken en zette een doos die in de weg stond weg.......precies op die gaspit die nog aan stond...............
pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff - Toen ik stoofpeertjes had gemaakt en in plaats van kaneel er cayennepeper door deed. Mijn (toen nog jonge) kinderen vonden de peertjes wel erg pittig, ha, ha. Ze pesten me er nu nog mee. Maar ik kan er goed tegen. Maak nog regelmatig stoofpeertjes.
- Jaren geleden gebeurd, niet zelf, maar bij een kennis:
Het was in die tijd net in om van plakjes bladerdeeg appelflappen te bakken.
Lekker......maar dan moet je wel de blaadjes die tussen de vellen bladerdeeg liggen verwijderen.
Geen kook-, maar een schrijfblunder heb ik ook voor je:
De partner van een vriendin van mijn zus begint een nieuw restaurant. Hij verspreidt o.a. huis aan huis flyers met de volgende tekst: veRassingsmenu. Na de reactie van mijn zus dat dit verkeerd geschreven was en het veRRassingsmenu moest zijn, bleek hij later nog eigenwijs ook. Hij zei dat hij verassing als nog in het woordenboek opgezocht had, en dat dit er wel degelijk zo in stond. Heb je toen ook gekeken naar de betekenis.....? - Gekookte eieren laten aanbranden...........
- Ik woonde nog niet zo lang op mezelf en mijn ouders zouden komen eten. Ik had 't allemaal goed gepland en veel voorbereid. Ook de aardappels vast geschild en in reepjes gesneden om zelf patat te bakken. Alleen... was ik vergeten de aardappels onder water te zetten. En dus werden ze blauw. Maar ik had ze onder een doek weg gezet dus zag die blauwe kleur pas toen ik de patat wilde maken. Maar ook blauwe patat is lekker hoor
levi wijzigde dit bericht op 13-05-2010 13:22 met 2% - Mijn grootste blunder op gebied van eten was, toen mijn vriend nog kwam voor het eerst eten. We zouden zoute snijbonen eten, maar was vergeten de snijbonen vooraf goed te spoelen en vervolgens daarna te koken. Dus gelijk in de pan. Ow was zout was dat....
- Gisteren...gezellig...grilplaat op tafel, wijntje enz.
Stokbrood was op...nog even een stokbrood bakken....ja hoor....bingo...ipv. de oven zet ik de magnetron aan....rookwolken alom, stinken, niet te weinig, maar we hebben geláchen..!
Vanmorgen een zere keel bij het opstaan en een vieze smaak, de rooklucht hing nog overal...
Of dit een grappige kookblunder is...nou eigenlijk niet, want de stank was zó erg, dat we niet verder hebben gegeten, gelukkig waren we over de helft...
oja, het lag niet aan dat glaasje wijn...het is me broodnuchter ook al een paar keer overkomen, maar toen had ik haast...was toen de smoes....![[:$]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-10.gif)
roosje40 wijzigde dit bericht op 22-02-2010 17:57 met 0% - ondanks dat ik goed kan koken maak ik zeker de laatste tijd veel blinders,ben tee afgeleid en zet wat p het vuur om het vervolgens door drukte te vergeten ha ha ha
Ik kook ze altijd ongeschild (is veel beter is mij verteld, anders bloeden ze dood). Even wassen (boenen), koken en dan wrijf je de schil er zo af.quote:cecil schreef op 19 februari 2010 @ 09:20:
Ja ik heb vroeger ook een grote blunder gemaakt..
toen we nog niet zolang gehuwd..waren.... (en ik dus ..kookte))) .....kwamen wij er achter dat de rode bieten...toch niet zo lekker waren.....ze proefden een beetje naar modder
Snapte er niks..van...deed toch alles zoals in het kookboek stond vermeld
maar........in het kookboek stond niet dat ik ze eerst moest schillen.
Daar kwamen we achter...toen ik zat te vertellen op een verjaardag dat mijn rode bieten..nooit zo lekker waren
ohohohohoh wat een blunder..heb het nog vaak moeten horen...
Nog nooit een moddersmaak gehad.....
Ha, ha, ha! Gaaf leuk Cecil. Ja wat kan je jezelf inderdaad de das om doen als je net met de kokkerellerei aan de gang gaat. Ik vergeet dat aardappelmeel ook nooit meer!
Prettige zondag, met lekkerder!
Mensje van het Hof.
![[:)]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-1.gif)
- Ja ik heb vroeger ook een grote blunder gemaakt..
toen we nog niet zolang gehuwd..waren.... (en ik dus ..kookte))) .....kwamen wij er achter dat de rode bieten...toch niet zo lekker waren.....ze proefden een beetje naar modder
Snapte er niks..van...deed toch alles zoals in het kookboek stond vermeld
maar........in het kookboek stond niet dat ik ze eerst moest schillen.
Daar kwamen we achter...toen ik zat te vertellen op een verjaardag dat mijn rode bieten..nooit zo lekker waren
ohohohohoh wat een blunder..heb het nog vaak moeten horen... - Hoi Toetertje
, Tja, kan het mij levendig voorstellen. Doet een beetje denken aan een scene uit de tekenfilm van Doornroosje met de verjaardagstaart.
Overigens volgende maal bij een te hoge hoeveelheid deeg, kun je dat best apart toepassen tot het bakken van een lekker plat ovenbrood. Wil je het extra lekker maken is een scheutje olijfolie en een paar lepeltjes honing extra verrijkend. Wil je het deeg alsnog iets laten rijzen, kun je inplaats van water, spuitwater of bier toepassen. Met eventueel wat opgeklopt eiwit.
Ik had een kennisje vroeger die zo maar uit de losse pols cakes en tulbanden kon produceren, zonder weegschaal en zonder recept. Heb het wel eens proberen na te doen, was dus niet om na te vertellen. Half gerezen en half ingezakt en van goudbruin tot diepzwart! Maar ik blijf een beetje jaloers op dergelijke vermogens. Heb het zelf maar niet opnieuw geprobeerd.
Fijne dag en succes als je weer een recept moet lezen! Groetjes, Mensje.![[;)]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-5.gif)
- Poeh, ik moest even goed nadenken, maar er schoot me wat te binnen...niet dat ik geen blunders maak hoor, hou me ten goede, maar omdat ik het, denk ik, acuut verdring, du moment een flater zich voordoet
![[:D]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-2.gif)
Ik ben nl niet zo goed in het lezen van recepten en drijf daarmee mijn omgeving en mijzelf tot wanhoop .....
Zo ging ik eens pizza maken..... nou had ik zo zorgvuldig als mogelijk was voor mij, het recept uitgeplozen..... en nog ging ik in de fout![[:'(]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-9.gif)
Ik had teveel water genomen en dus moest er meer bloem bij en tja, dan was het weer te dik, dus weer water...goed jullie begrijpen het al...ik had een enorme berg deeg op een gegeven moment en ook ik heb een boel weg kunnen gooien.
Al was het maar om het bewijs van die blunder uit beeld te krijgen .......