Voeding/Eten
Dit onderwerp heeft 12 reacties, is 4553 keer bekeken, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 02-12-2010 20:51.
Vegetarier met probleempjes.
ik heb een nichtje van nu 16 jaar die vegetarisch is. Geen probleem, als ze maar goed zou eten. Ze eet niet gewoon aardappels met groente met een vegetarisch stukje vlees erbij, maar ze eet veel pizza. Dat kan toch niet goed zijn? Ik heb geleerd op school dat als je vegetarisch bent je de voedingsstoffen die je dan mist moet aan vullen met andere voeding. Maar dat doet ze niet en haar moeder vind het allang prima. De vader daar in tegen die vind dat ze gezond moet eten met vegetarische dingen dus zoals ik al eerder zei aardappels met groente en vegetarisch vlees. Ze is ook altijd erg moe, lusteloos, heeft het gauw koud, heeft nergens zin in behalve tv kijken, computeren. Ze is echt een meisje die elke dag bij de MacDonalds kan zitten. Die honger heeft ze wel. Oftewel lekkere trek. Snoepen kan ze ook erg goed en moeders... ja die vind het allang best. Mijn moeder maakt zich zorgen om haar kleindochter. Maar zolang moeder haar hand boven 't hoofd houd begin je er weinig tegen. Tips? Die hoor ik graag. Alvast bedankt voor de reactie.
Wennie.
- Wegela,
Of je nichtje nu aardappelen, (zilvervlies)rijst, meergranenpasta, gierst, boekweit, couscous,pizza of wat dan ook als basis eet, het belangrijkste is dat ze genoeg vitamines, mineralen, eiwitten etc. binnenkrijgt. Dus een van bovengenoemde als basis en verder minimaal 200g. verse groente én 200g. fruit per dag, eiwitten kán bijv. in de vorm van vegetarisch gestremde kaas, maar niet te veel, tofu of tempe, paddestoelen aangevuld met noten, linzen, peulvruchten, quorn, seitan etc.. Heel belangrijk is variatie en dus niet alleen maar pizza's met kaas. Er zijn zulke lekkere gerechten mogelijk zonder dat je iets te kort komt. Het is dan zelfs veel gezonder.
Bedenk wel dat ladingen kaas niet gezond is en al helemaal niet vegetarisch, tenzij je vegetarisch gestremde kaas eet. In 'normale' kaas zit dierlijk stremsel (= Stremsel is een oplossing die spijsverteringsenzymen bevat, afkomstig uit de lebmaag van kalveren. Het is een bijproduct van de kalverslachterij! Omdat het kalf voor het verkrijgen van het stremsel geslacht moet worden, eten echte vegetariërs geen kaas waarin dierlijk stremsel is verwerkt. Gelukkig zijn er vele kaassoorten met vegetarisch stremsel te verkrijgen, maar dan moet je weten welke en/of er speciaal op letten/naar zoeken (in ieder geval 99% van de biologische kazen zijn vegetarisch gestremd). Gelatine (= afkomstig uit de huid en beenderen van vooral biggen en koeien. zit in veel snoep, gebak etc. etc. verwerkt.quote:Eerste schreef op 15 maart 2010 @ 13:56:
Hallo,
Ik zit een beetje te grinniken. Wat een juffrouw lastpak!
Eet ook wel eens vegetarisch. Vooral als ik pasta eet. Wat lekker, met paddestoelen en spinazie en ladingen kaas, heerlijk! Maar tofu vind ik niet zo lekker.
Ach, zo'n madammeke moet maar eerst zelf eens op haar snuit gaan. Te gek, om je over zoveel aanstelleritus zorgen te gaan maken, lijkt mij zonde van de energie!
Fijne dag iedereen, liefs, Mensje.
![[8-|]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-15.gif)
Het zijn wel 'vergelijkbare' produkten en beide absoluut ongeschikt voor vegetariërs.
Tofo en Tempe kun je heel lekker klaarmaken; kijk maar eens in een Indonesisch kookboek en/of een écht goed vegetarisch kookboek. Succes!!
- Gaya, bij de McDonalds verkopen ze helemaal geen fricandellen! In dierlijk vet wordt volgens mij in de horeca sowieso niet meer gefrituurd, alleen nog plantaardig. Er voor snacks en patat worden verschillende frituurs gebruikt, dus als vegetariër kun je altijd vragen of ze jouw kaassouffleetje in de patatbak willen bakken ipv de snackbak. De gemiddelde snackbar heeft daar geen problemen mee.
Maar wat ik me afvraag bij dit nichtje, hoe at ze dan voordat ze vegetarier werd? At ze toen wel "normaal"? - Hallo,
Misschien een hint: bij de McDonalds gaan de fricandellen waarschijnlijk in hetzelfde vet als de frietjes. En het vet is misschien ook wel dierlijk?
Zulke opmerkingen 'tussen neus en lippen' willen nog wel eens helpen om iemand van dat vreselijke snackgedrag af te helpen, want dat het ongezond is, dat is zeker het geval.
Verder gewoon laten betijen, gaat vanzelf over. Negatieve aandacht is ook aandacht en AANDACHT, daar lusten pubers wel pap van.
Succes - Volgens mij is het probleem al opgelost......
- Hallo,
Ik zit een beetje te grinniken. Wat een juffrouw lastpak!
Eet ook wel eens vegetarisch. Vooral als ik pasta eet. Wat lekker, met paddestoelen en spinazie en ladingen kaas, heerlijk! Maar tofu vind ik niet zo lekker.
Ach, zo'n madammeke moet maar eerst zelf eens op haar snuit gaan. Te gek, om je over zoveel aanstelleritus zorgen te gaan maken, lijkt mij zonde van de energie!
Fijne dag iedereen, liefs, Mensje.
![[8-|]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-15.gif)
- Wat zonde.. Er zijn zoveel lekkere vegetarische gerechten!
Je kunt vlees goed vervangen met goed gemarineerde tofu, noten en kaas. Ik maak bijvoorbeeld vaak vega-lasagnes of gewokte groenten met tofu en noodles.
Vlees is prima te vervangen, ook met andere dingen dan vegetarisch vlees! - quote:
wegela schreef op 02 februari 2010 @ 09:49:
Ja ze eet wel kaas ook wel kibbeling. Maar geen vlees. Ze zal ook geen vlees aanraken of bijvoorbeeld een frikandel in de frituurpan doen. Bij de Mac neemt ze frietjes of wat dan ook maar de lekkere trek word gestild. Ik heb haar een paar vegetarisch kookboeken cadeau gedaan en gezegd dat als ze wat lekkers eruit heeft gevonden ze dat maar es bij ons moet komen maken, maar die boeken waren ook een geld verspilling. Ze eet over het algemeen niet zo best. nooit gedaan ook.
Kaas at de dochter van onze vrienden ook maar VIS??? Mijn vriendin vindt vis onteigelijk vis dus dat aten ze daar al nooit......
Die kookboeken komen vast nog wel eens te pas. Is het nu niet (hallo....ze is pas 16) dan komt dat later wel.
Ik heb ivm gezondheidsredenen ook een tijd vegetarisch gegeten, vond zelfs de eerste keer dat ik vlees at het ontiegelijk vies! Ben nog steeds van mening dat vlees alleen maar lekker is als je er kruiden aan toevoegd....
Vlees aanraken is voor mij ook 'een ramp', ik zou echt nooit in een slagerij kunnen werken.....
Bij het denken aan "gehakt aanmaken" lopen de rillingen al over mijn rug......
Het komt vast goed hoor met haar! - Ja ze eet wel kaas ook wel kibbeling. Maar geen vlees. Ze zal ook geen vlees aanraken of bijvoorbeeld een frikandel in de frituurpan doen. Bij de Mac neemt ze frietjes of wat dan ook maar de lekkere trek word gestild. Ik heb haar een paar vegetarisch kookboeken cadeau gedaan en gezegd dat als ze wat lekkers eruit heeft gevonden ze dat maar es bij ons moet komen maken, maar die boeken waren ook een geld verspilling. Ze eet over het algemeen niet zo best. nooit gedaan ook.
- Kun je vegetarisch eten bij Mac D?
De dochter van mijn vriendin kreeg voor haar verjaardag wel eens vegetarisch broodbeleg. Vond ik best wel grappig.
Noten en linzen e.d. zijn ook goede vleesvervangers, toch?
Ik denk dat wij trouwens vaker teveel eiwitten binnen krijgen dan te weinig....
Eet ze wel kaas? (naam aan van wel als ze pizza eet) - Ja ze woont nog thuis. De laatste keer dat ze hier was Had ik voor haar Bolletjes appart gehouden om met haar broodbeleg te maken. Maar ze heeft maar 1 bolletje gegeten. Maar toen ze naar huis gingen was er ruzie in de auto omdat ze honger had en naar de McDonalds wilde en moeders vond het okee maar haar vader zei dat er genoeg te eten was voor haar en dat ze hier maar had moeten eten.
- Heb het zelfde meegemaakt met een dochter van mijn vriendin, is allemaal goed gekomen!
Sinds ze op kamers is en er achter kwam dat vegetarisch 'vlees' erg duur was en eten bij anderen altijd problematisch is ze maar gewoon weer vlees gaan eten.
Het komt vast wel goed. Neem aan dat ze nu nog thuis woont?