Meepraten in het forum? Word nu lid!

Voeding/Eten

1. Home
  2. // forum
  3. // Voeding/Eten
  4. // De Volhouders gaan door .....

Dit onderwerp heeft 396 reacties, is 102623 keer bekeken, en bestaat uit 16 pagina's. U bent momenteel op pagina 7 van 16.
De laatste reactie is geplaatst op 05-01-2012 13:22.

1. De Volhouders gaan door .....

Afbeelding van PhantaRei
    Dit onderwerp is gestart door PhantaRei
    06-01-2010, 12:21

ook dit topic bestaat al 3 jaar met maar 3 vrouwen. Het blijft ons stimuleren om door te gaan en vol te houden in ons streven om af te vallen. Met dit nieuwe forum gaat het dit jaar zeker lukken!
    En na een tijdje afwezigheid is de vierde vrouw ook weer terug gekomen gelukkig nog meer motivatie!
    PhantaRei wijzigde dit bericht op 29-10-2010 12:47 met 20%

reacties

1. Gelukkig Lotti dat het weer een beetje de goede kant op gaat. Dit moet natuurlijk weer net in je vakantie gebeuren. Maar je hoeft je niet ziek te melden. Zelf ben ik ook nog van het ouderwetse type dat al blij als ze zich niet ziek hoeft te melden. Ik hoef dan ook maar heeeeeeel zelden me ziek te melden op mijn werk. Als het even kan dan ga ik toch.
    De koolhydraten laten meteen mijn gewicht de verkeerde kant op gaan.
    Heb de afgelopen dagen echt niet zoveel gegeten maar wel 's middags 2 sneetjes brood en hupsakee. 1 kg erbij. Knellende kleding is het resultaat dus vanaf vandaag de koolhydraten maar laten staan.
    Rot dingen en ik vind ze zo lekker :(  Ik voel me nu ook helemaal dik en opgepropt. Voel het niet alleen maar ben het ook gggggrrrrrrr.
    Morgen hoop ik weer iets lager te zitten.

Lotti ga je nog op vakantie?
    Sinds het zuiden schoolvakanties heeft gekregen is het pet met het weer. Het is niet echt koud maar ook niet echt goed.
    Wij gaan eind deze maand op vakantie en dan is het hopelijk toch iets beter want we willen naar Bretagne gaan en daar is het weer meestal niet zo bijzonder dus ............. we wachten het maar af.

2. Het beentje wil wel weer wat vooruit. Ik kan al een beetje hinkepinken. Ik heb uren doorgebracht, half slapend en half lezend, op een tuinstoel. Mijn boek van 600 pagina's is inmiddels al voor de helft uit. Wat had ik hier (niet het been uiteraard) van gedroomd de afgelopen maand!
    Wat leuk dat jullie zo'n gezellige groep hebben. En dan iemand die 60 kg kwijt is. Ze verdient een lintje! Ik moet nog even kijken waar ik deze weken naar toe ga. Auto rijden lukt nog niet, maar misschien kan het volgende week wel. Wij hebben meer individuutjes. Ik vind het deze dagen erg moeilijk door te zetten. Bij het luieren neig ik naar 'sneukelen', ik mis mijn WWkameraadje. Zij zit in Spanje.

Mijn moeder had vandaag tegen mijn dochter gezegd dat ze dacht dat ik dunner geworden was! Mijn dochter kent haar oma en bleef op de vlakte. Ze had maar niet verklapt dat ik inderdaad aan het lijnen ben. Lief van haar dat ze me beschermd heeft.
    Een andere verrassing. Mijn beste vriendin is alsnog aan het afvallen. Zij doet het op de sportieve toer met een warmteband en fietsen. Hoe dan ook, zij is inmiddels 4 kg kwijt. Goed van haar, hoor.

3. Ach wat een pech zeg, vervelend hoor, sterkte ermee! Hopelijk ben je gauw weer (letterlijk) op de been, wel een heerlijk vooruitzicht trouwens dat je nog lekker naar Italië gaat!

Er was vanmorgen 3 ons af bij ww, jeetje met kleren en schoenen nog steeds niet onder de 80 daar, echt precies 80.0 en zelfs geen ons minder! Ons groepje is nu echt een soort vriendinnenclubje aan het worden, het is zó gezellig, oprechte belangstelling voor elkaar en natuurlijk allemaal hetzelfde doel en ieder even gemotiveerd, is erg leuk. Qua leeftijd zitten we tussen de 40 en de 60 jaar, één mevrouw komt met haar dochter die naar ik schat 18 is. Er is een vrouw die zelfs al 60 kilo is afgevallen, 10kg met khd-arm en 50 met ww, knap hè, heeft ze 2 jaar over gedaan. De leidster maakt volgende week muffins volgens ww-recept, zo is het wel vol te houden!

4. Ik treed niet vaak op de voorgrond. Ben juist vaak de rustige persoon op de achtergrond. (behalve dan in de klas, dan ben ik natuurlijk constant in beeld, haha). Maar ik ben hiervoor anderhalf jaar geleden voor gevraagd en zoals zo vaak kan ik geen nee zeggen. Verlegen ben ik niet , vroeger als kind wel, hoor!

Ik heb vanavond flinke pech: ik heb een zweepslag (een scheurtje in mijn kuitspier). Ik liep met een ovenschaal (hoe ironisch, bij mij heeft het natuurlijk weer raakvlakken met eten) van het terras naar de stoep, 2 treden lager. Op het moment dat ik mijn voet neerzet schiet er een pijnscheut door mijn been. Ik deed niets gek, niet overhaast, zwik niet om of zo. Ik kon opeens niet meer lopen of erop steunen. Toch maar langs de huisartsenpost. want dit voelde niet goed. Zweepslag dus. Dit betekent rust. Met een sexy bruine steunkous op de bank. Volgens de arts 1-2 weken, volgens Wikepedia 6-10 weken. Ik ga vooralsnog maar uit van de arts, want over 2 weken gaan we naar Italië. Weinig beweging de komende tijd, gekluisterd aan huis want fietsen en autorijden lukt me nu niet. Maar ach, er zijn ergere dingen. Gelukkig kan ik me goed vermaken met een boek, computer en schoolwerk. Mijn man noemt me niet voor niets een huismus.

5. Houd moed Lottie, in november zien ze het zeker! Goed dat je dat durft, spreken voor zoveel mensen, ben zelf ook niet verlegen in een groep maar op een podium gaat weer net even wat verder. En misschien vinden ze het wel leuk als je er ook nog bij gaat dansen of zingen haha. Weet niet of ik het al eens verteld heb, maar mensen zien bij mij dus ook niet direct dat er wat af is, maar had laatst wel dat ik met mijn zusje was, die 9 jaar jonger is, wij kwamen een kennis van haar tegen en ze stelde mij voor en die persoon vroeg wie er dan de oudste was hahaha niet zo complimenteus voor zusje dus, maar ik vind nl. zelf dat ik er ouder uit zie als ik weer zwaarder ben. En mijn zusje is echt zo iemand waar je 2 x naar omkijkt, mooie meid en natuurlijk geen gewichtsproblemen, ziet er ook jong uit voor haar 36 jaar.

Was een goeie tip trouwens Lottie, evt. voor een kopje koffie afspreken met de buren, je stoot ze niet voor hun hoofd en het hoeft niet te lang te duren. Misschien dat ik dat wel ga voorstellen, fijn dat jullie ook over zoiets met me meedenken! Moest ook lachen Ellen (Anna) om jouw vergelijking met de Bucket woman, dat klopt wel ongeveer, ik hoef de auto maar neer te zetten en ze staan soms alweer op m'n raampje te tikken.

Ik blijf ook maar rond die 80 hangen, ik weeg me niet eens meer thuis, er is idd bij mij ook mogelijkheid om tijdelijk naar een andere cursus verderop te gaan, ik ga dat ook maar doen, voor je het weet verval ik weer in oude gewoonten.

6. Je hebt helemaal gelijk, Anna, 6 weken zijn niet echt 6 weken. Morgen ga ik naar school om met mijn 'nieuwe' collegae zaken door te spreken. Ik krijg voor het eerst 2 dagen per week een bovenbouwgroep, dus ik moet me inwerken. Ik zal eveneens de lesstof moeten voorbereiden. En tegenwoordig is het krijtbord vervangen door een digitaal bord. Fantastische uitvinding, maar ik ken lang niet alle foefjes en snufjes. Die heb ik de afgelopen 2 jaar aan me voorbij laten gaan, ik had het al druk genoeg met mijn eigen werk. Dat is één. Verder is er nog het een en ander aan administratie wat afgehandeld moet worden, voor regendagen. En de laatste week wordt er al weer vergaderd. Dus ik kan van die 6 weken er gemakkelijk bijna 2 weken afhalen. Lang leve het onderwijs!!
    Maar het leven zonder agenda, dat is zo'n fijn gevoel.

Heb je als je koolhydraten eet, last van je darmen of maag? Of zie je het in je gewicht, Anna? Ik krijg van sommige kruiden (kaneel, speculaas, ontbijtkoek, nasi- of bamikruiden- maar van deze 2 laatste niet bij alle merken) 's nachts altijd buikpijn. Het leven is gemakkelijk in te delen zonder dit of te beperken tot een kleine portie. Ik weet dat ik niet én-én moet nemen.

Mijn schoonzusje had zich flink uitgeleefd op allerlei hapjes. Het was heerlijk. Een gezin kwam later en had thuis net gegeten. Maar ze schoven toch nog aan! Het was ook zo lekker allemaal.
    's Avonds thuis nog thee gezet en een paar chocolaatjes genomen, gekregen van een leerling. Goddank geen hele stapel lekkers ontvangen, want dat wil andere jaren ook nog wel eens het geval zijn. De eerste chocola in 7 weken, knap hè? grijns.......Nu zorgen dat man en kinderen de rest verorberen.

Weet je wat me een beetje tegenvalt? Nog steeds zegt niemand ook maar het kleinste dingetje tegen me dat ik slanker ben. Terwijl ik zelf toch echt duidelijk verschil zie. Mijn bolle toet is minder, mijn maag is minder. Ik heb al eens gezegd dat ze het misschien niet durven uit angst zich te vergissen, maar leuk is het niet. Ik zoek motivatie om door te gaan! Nog minstens 10 kg te gaan en als het kan zelfs 15. In november sta ik op een podium in het zicht van zo'n 200 mensen. Nee, ik zal jullie meteen uit de droom helpen:  ik zing of dans niet. Ik ben evenmin een wannabepopstar of hollands talent. Ik ben in mijn vrije tijd voorzitter en open een informatie-avond met een korte lezing. Het zou fijn zijn als ik daar 15 kg lichter ben dan een jaar geleden. De laatste 5 komen daarna dan nog.....denk ik.

Tijd om te gaan lunchen, laat ik in de sfeer blijven van deze topic.
    Lottie wijzigde dit bericht op 26-07-2010 12:52 met 3%

7. Heerlijk Lotti, vakantie.
    Geniet er met volle teugen van hoor want het lijkt veel 6 weken maar voor je het weet zijn ze om. Had ik tenminste ook toen ik nog in het onderwijs zat. Er moest toch altijd nog vanalles gedaan worden in die weken voor school. Ik moet nog 5 weken werken en dan hebben  wij weer 3 weken.
    Opgeslokt worden  haha, ik weet het arme Dais. Zag je wel eens de serie van The Bucket woman, hahaha haar arme buurman sloop vaak het huis uit en owee als ze hem zag, hihihihi. Leuk is het niet. Tja en als je haar een leugentje verteld dan ziet ze je natuurlijk zo.
    Gossie, lastig is dat, je kunt je nog niet meer bewegen in je eigen huis. Kun je niet een ongezellige Daisy worden of zoiets?

Ik ben ook niet meer op de weegschaal gaan staan.
    Blijf rond die 80kg zwerven.
    Gisteren weer een etentje gehad en a.s. dinsdag weer eentje. Vrijdag krijgen we visite en zaterdag een bbq en zo hobbel ik maar door. Vind het nog een wonder dat ik het zo stabiel houd. Maar eet ik 1 broodje of aardappel ......... dan gaat het meteen fout. Dus Lotti mijn warme maaltijd bestaat uit groente en vlees of vis. Mijn ontbijt is 200gr magere kwark met slimpy (siroop zonder suiker) of gebakken ei. De lunch een salade of stukje kaas. Het is goed te doen maar zo nu en dan ga ik de fout in maar daar hebben we allemaal wel eens last van anders hadden we geen gewichtsproblemen, toch.

8. Hoera!! Vakantie. Ik ben er nog nooit zo aan toe geweest als dit jaar. Compleet leeg. Maar ik heb 6 weken om bij te tanken. Tussendoor wel wat schoolzaken afronden of voorbereiden, maar ik kan zelf kiezen wanneer ik dat zal doen. Heerlijk, geen agenda. Vanmiddag lekker in de tuin gezeten. In de schaduw van de leilindes, beker thee, heel dik boek en een luie stoel. Poes vond het ook fijn, die kroop bij me op schoot.

Tja, wat doe je met deze buren. Ik ben altijd geneigd toch maar af te spreken als ze weer bellen voor een afspraak. (wij hebben vergelijkbare kennissen), maar wel zo ver mogelijk weg.  Mijn man vindt dat onzin en moppert dan zijn best. Maar...is hij degene die de telefoon toevallig opneemt dan weigert hij ook niet en rijden we zuchtend ernaar toe en komen we zuchtend terug. Zij hebben 2 ongelooflijk drukke kinderen die de tent afbreken en constant schreeuwend door het huis lopen. En ze hebben ook maar één gespreksonderwerp: hun kinderen. Omdat ze verder weg wonen kunnen we de bezoekjes beperken tot max. 2x per jaar.  Bij de buren ligt dan anders, die kunnen zo zien of je thuis bent en of er bezoek is.
    Wij hebben heel aardige buren, maar we bezoeken elkaar weinig. We drinken een paar keer per jaar overdag een kopje koffie bij elkaar, en daar blijft het bij. Zij zorgt voor onze post en planten als we op vakantie zijn. Misschien kun je dat voorstellen? Een kopje koffie 's middags?

Een koolhydraatarm dieet is dus helemaal niets voor mij. Geen brood, aardappels of pasta? Ik zou het enorm missen.

Je moet inderdaad  je dagtotaal van 29 wel halen, anders val je niet af. Ik doe het deze week erg rustig aan. Ik sla even over. Maandag ga ik weer verder. Ik heb zelfs mijn moeder die dag al gevraagd voor een 5km wandeling.
    Gisteren (helaas) afscheid genomen van 2 leuke jonge meiden. Dat betekende gebak. Ik heb abrikozenvlaai genomen, een klein puntje. 's Avonds vakantieborrel met nootjes en frites. (niet samen, maar na elkaar, fouter dan nootjes kan haast niet). Morgen familieverjaardagsfeest. MIjn schoonzusje heeft altijd allerlei Italiaans lekkers en verschillende kazen op tafel staan. Met zijn allen rond een enorme keukentafel in de woonkeuken (of buiten in de tuin) staat het direct voor mijn neus. En de hele schoonfamilie eet volop, ook hier ga je in mee. Het zijn echte smulpapen. De broer van mijn man is dik, een schoonzus is stevig, de rest is - HELP hoe oneerlijk - slank.
    Dus wordt het maandag een nieuwe start. Dan is het eindelijk echt een hele week niets bijzonders. Al mijn ramen moeten hoognodig gewassen worden (en dat zijn er écht veel), extra veel beweging, haha. 

9. Geniet van je vakantie Lottie, nu kun je heerlijk even uitblazen en bijkomen(zolang het maar niet in gewicht is haha). Gefeliciteerd met je behaalde 5%! [Y]  Ik was gelijk gebleven, bah, de hele week weer geschommeld hoe ik mijn best ook deed, ik denk nu dat ik te weinig had gegeten, kwam soms niet eens aan het verplichte dagtotaal van 29p. met die warme dagen, moet ik dus niet meer doen.

Koolhydraat arm heb ik ook een tijd gegeten, schoot er alleen niet veel mee op, zowel niet voor de suiker als het gewicht, ik at zelfs khd-arm brood en khd-arme pasta, die ik dan in een webwinkel bestelde en het was best duur. Het komt erop neer dat je de khd nergens door vervangt, het is vaak of vis met groenten of vlees met groenten, je eet dan wel meer eiwitten, ik kon het niet meer volhouden, ik kon best zonder pasta, rijst of aardappelen, maar het brood begon ik toch wel erg te missen op den duur en m'n hele lijf was ontregeld.

Even wat anders: wat doen jullie als je buren hebt die steeds een "gezellig avondje" met je willen plannen maar je hebt daar helemaal geen zin in? Vandaag belde de buurvrouw weer terwijl ik boodschappen aan het doen was op m'n gsm( zij heeft mijn nr. omdat ik weleens voor hun kat zorg) Zijn best aardige mensen hoor maar meer zo even voor een praatje buiten. We zijn al eens een keer over en weer geweest een tijd geleden, de avond bij hun hadden ze de godganse tijd keihard vreselijke jazz-muziek opstaan( sorry voor de jazz-liefhebbers) Ben zelf een enorme M. Jacksonfan maar zou zijn muziek nooit zo bij iemand opdringen en zeker niet een hele avond, buiten dat zijn het gewoon m'n types niet, klinkt wat onaardig maar het is gewoon zo. Komt ze met 2 data waar ik dan uit kan kiezen en voel me dan zó voor het blok gezet. Ze zei zelf: o je bent niet thuis( ze was zelf op haar werk)dus je hebt nu je agenda niet bij je maar moet nu natuurlijk wel een dezer dagen een antwoord geven. Als ik zeg dat ik wegga en ik ga dan niet, zien ze dat natuurlijk, fijn hè! Wil ze ook niet kwetsen maar dit vind ik ook vervelend.

10. Toch nog 3 ons eraf  warempel. Het stelt niet veel voor, en het verbaasde me toch nog. Ik had dit niet verwacht.
    De komende week allerlei uitstapjes, te beginnen met het inluiden van de zomervakantie. Dan gaan we met een aantal collegae naar een terrasje en halen halverwege frites. Ik zal me niet te buiten gaan aan alcohol. Ten eerste omdat ik (als één van de weinige) met de auto naar huis moet. En verder vind ik één biertje of glaasje witte wijn wel lekker, maar meer hoeft voor mij niet. Ook niet als ik niet achter het stuur hoef te kruipen.
    Zondag óf een feest bij mijn zwager. Hij heeft een grote woonkeuken met een gigantische tafel. Daar zitten we met zijn allen om heen. Lekkers direct voor mijn neus. Gevaarlijk! óf een etentje met mijn familie. Hoe dan ook, allebei gezellig maar ....

Ik weet dat ik de weken niet zo vol moet stoppen, Anna. Ieder jaar loop ik daar tegen aan. Soms kan het niet anders. In het onderwijs is het vaak hollen of stilstaan. Vanwege de hand over hand toenemende bureaucratie is het wel steeds vaker hollen. Zeker als intern begeleider. Ik heb voor één onderzoeksaanvraag 35 !!! pagina's verantwoording in moeten leveren. Anders wordt het door de verzekering niet vergoed. Te idioot voor woorden.
    Deze week heb ik nog wel 2 dagen kunnen regelen dat een collega mijn lestaken overnam en ik kans (rust) kreeg ook tijdens reguliere werktijden zaken af te werken. Voor het eerst dat ik dit gevraagd heb, maar ik zat er maandag compleet doorheen. Nu ligt er nog wel het een en ander, maar dat kan ook op een ander tijdstip. Op mijn gemakje als het regent, of zo. 

Ik kreeg dinsdag een cadeautje van de WW omdat ik over mijn 5% gewichtsverlies zat. Krijg je al complimentjes, vroeg de cursusleidster. Nee. Nee?? Nee, volgens mij zien ze het niet of misschien durven ze niets te zeggen uit angst dat ze zich vergissen. In het verleden werd me nl ook wel eens enthousiast gevraagd of ik weer zwanger was, ai. Ik heb nu nauwelijks verteld dat ik afval. Enkele collegae, en mijn gezin uiteraard, weet het.  Mijn familie niet. Mijn moeder geeft wel complimenten, maar als het over lijnen en slank zijn gaat kan ze zo doordraven dat zus en ik dat onderwerp vermijden. Ik heb al eerder verteld dat zij maat -36 heeft.

Wel lastig als je niet van groentes houdt. Ik lust bijna alles. (ha ha, zeg dat wel)Alleen tuinbonen vind ik vies. En op andijvie ben ik niet dol op, dus dat eten we dan ook nooit.
    En geen koolhydraten eten, dan valt er toch wel veel van je warme maaltijd weg, Anna. Of niet? Waar compenseer je dit mee?
    Dag dametjes, succes met jullie lijntje. Als ik jullie weer spreek is mijn vakantie begonnen. Ik heb er niet eerder zo reikhalzend naar uitgekeken.

11. Wat goed Lottie dat je het voor die mevrouw opnam, als mijn sch.vader zoiets zei, werd er dus ook altiijd gezegd, ach, hij is nou eenmaal zo, betekent dus dat je het dan maar hebt te pikken omdat iemand een onbeschoft trekje in z'n karakter heeft.

Ik ben niet meer op de weegschaal gegaan de laatste dagen, zie het morgen wel bij ww, word er een beetje gek van, o.a ook door de warmte, pond erbij, pond eraf en weer terug, heb me gewoon aan de points gehouden dus ik zie wel. Gisteren met die warmte nog een lange rit gemaakt en omdat we in de file stonden en het al wat later was, onverwachts ergens bij een Mac beland, heb keurig koffie genomen,1 hamburger en 2 bakjes vers fruit, thuisgekomen zat ik nog steeds niet aan m'n punten en nog een boterham genomen met een cup-a-soupje.Omdat ik niet zo'n groenteneetster ben, ben ik deze week begonnen met standaard 100 gram snoeptomaatjes, die heb ik dan vast weg en bevalt prima, anders zit ik 's avonds tegen zo'n hele berg aan te hikken.

Zwart blijft toch een van mijn favoriete kleuren, ook als ik slank zou zijn denk ik en heb veel kleding om erbij te combineren en heb natuurlijk ook zwart haar. Een kleur die mij echt niet staat is bruin, haalt me echt niet op. Vandaag zei mijn 72-jarige moeder(!) dat ik er slanker uit begin te zien, zij is nl. ook iemand die altijd graag commentaar levert op anderen, nooit heeft hoeven lijnen en bij een etentje oplet hoeveel en wat iedereen( lees: vooral ik ) eet, dus uit haar mond was dit heel wat. Raar hè, 44 jaar zijn en dan blij zijn met de goedkeuring van je moeder, gaat vast nooit meer over...

12. Lotti, let maar op. Het komt me zo bekend voor van dat "volle" hoofd.
    Heb ik zo'n 15 jaar geleden ook gehad. Uiteindelijk had ik een burn-out.
    Nog even en dan heb je vakantie. Ga je nog weg?
    Probeer in ieder geval even rust te houden en na de vakantie, geen overvolle agenda meer hoor. Het is de enigste manier om dat hoofd te resetten, hihi.
    Wat niet kan, kan niet. Punt uit.

Ik weet dat ik niet teveel moet drinken en normaal doe ik dat ook niet maar als ik nu een opvlieger krijg dan doet het zo goed om iets heel kouds te drinken. Ik denk dan dat de hitte weg gaat. Het is niet zo maar ik "denk" denk het, hahaha.

Nu heb ik weer ietsie pietsie koolhydraten gehad en verdikkie [:@]  zit ik weer op 80,2kg.
    Vandaag dus geen kooldr. meer.

13. Vanavond opnieuw zo lang door gewerkt ( zucht, een kleine week, en dan is het vakantie en hoeft dit allemaal niet meer) waardoor ik niet meteen kan gaan slapen. Mijn notitieblok is steeds leger, maar mijn hoofd loopt helemaal over en ik doe dan geen oog dicht. Dus even nog kijken of er een reactie is.

Ik herken de vervelende rechtstreekse opmerkingen. Ik heb een zwager die dat ook te pas en te onpas doet. "Ja, zo is hij nu een maal" is het excuus. Een paar jaar geleden heb ik daar een keer fel op gereageerd . Dit zijn ze van mij niet gewend, want ik blijf altijd rustig.
    Ik hoorde dat hij een zeer ongepaste opmerking gemaakt had tegen een oud-buurmeisje die hij al meer dan 20 jaren niet gezien had. Toevallig betrof het  iemand die vroeger slank en nu een stevige vrouw geworden is, maar daar ging het me niet eens om. Deze mevrouw heette bijvoorbeeld Sientje (niet echt, maar iets vergelijkbaars). "Nou", was zijn botte reactie, "laat dat TJE er maar af!" De standaardreactie van zijn vrouw "Trek je er maar niets van aan, want zo is hij nu eenmaal" viel bij mij fout. Ik heb toen boos gezegd dat dit geen excuus is om te denken dat je alles mag zeggen. Er is ook nog zoiets als fatsoen.....Het was vervolgens een hele tijd stil!

Ik draag weinig zwart. Ik weet dat het afkleedt, maar het kleurt me echt niet. Ik zie er meteen ziekelijk uit, hoewel ik ondanks mijn blonde haren toch geen witte teint heb. Iemand zei eens tegen me: 'dit moet je niet dragen, dit slaat je helemaal dood.'  In dat geval kon ik het wel waarderen, dit was een goedbedoeld en terecht advies.

Teveel water is niet goed, Anna. Je moet niet over de anderhalve tot 2 liter vocht per dag gaan. Voor mij is dit niet moeilijk. Ik ben een erg slechte drinker. En dat is dan weer slecht voor mijn nieren. Het valt allemaal niet mee, hè?
    Ik had vanavond opnieuw weer een hele dikke rechterenkel en -voet. Ik vind het zo raar dat het steeds één en steeds hetzelfde been is.

Het feestje vanmiddag was reuze gezellig. Slot van het liedje was dat we bleven eten, frites met snack. Het is al laat (daarom heb ik thuis nog zo laat door moeten werken), jullie moeten nog een eind rijden, het is toch gezellig en blijf toch nog even! Je herkent het wel. Maar frites, dat was nou eigenlijk niet mijn bedoeling. De taart en wat hapjes tussendoor had ik mezelf toegestaan. Geen alcoholische of frisdrank, alleen thee en een paar glazen water, verder niet. Een kilo eraf dinsdag? Erbij zul je bedoelen.

Ik ga nu toch echt mijn bed inrollen. Om 6 uur gaat de wekker want dan moet dochterlief naar haar vakantiebaantje. Daarna kruip ik nog eventjes terug tot een uur of 8. Zelf heb ik een vrije dag, maar die wordt wederom doorgebracht achter de laptop.

14. Dais en Lotti, jullie zijn hard aan het werk geweest met lijnen. Knap hoor.
    Ik vind het zo lastig met die warmte.
    Heb zoveel water gedronken dat ik me weer helemaal opgepropt voelde. Kwam bij en bij en woog op een gegeven moment weer 81,9kg. Dat kon niet en ik heb de koolhydraten weer vaarwel gezegt. Dat was woensdag en vanmorgen woog ik 79,9kg. Dat is dus puur vocht.
    Moesten wij vanmiddag naar een verjaardag en ik heb netjes koude rode spa gedronken, zalig.
    Ik hoop dat ik het een beetje goed houd.
    Lotti ik vind het knap van je dat je niet bent aangekomen na zo'n kookweek. Ik zou dan weer zo de verkeerde kant op gaan.
    Dais je sch moeder krijgt nu een koekje van eigen deeg als ik het goed begrijp, hihi.
    Mijn moeder zegt ook alles wat ze denkt en dat is verdomd moeilijk.
    Kan je dus heel goed begrijpen. Nu is het nog mijn eigen moeder en dan ga je daar anders mee om dan als het je sch moeder is.

Vandaag had ik ook weer mijn jurk aan voor de verjaardag. Welliswaar een zwarte maar ik heb ervaren dat als je wat minder zwaargewicht bent in eens de kleding veel leuker staat en dan ben je zo geneigd om ook weer teveel aan te schaffen want het staat allemaal, hahaha.

15. Wat heerlijk voor je Lottie, ik geniet met je mee. Geeft niks hoor dat het paddestoelenkleurtjes zijn haha, sinds ik wat aan het afvallen ben, merk ik ook dat ik me wat vaker aan de fellere kleuren waag, draag nu ook paars en rood ipv altijd maar zwart in de hoop dat het afkleedt.

Zijn jullie de laatsten van het land die vakantie krijgen? De basisschool hier was vrijdag ook gewoon nog open. Gisteren waren we bij mijn moeder, mijn man had nog wat klusjes te doen bij haar en dochter en zus, zwager kwamen ook naar haar toe en toen vond mijn moeder het wel gezellig om chinees te halen, hoewel ik nog best veel points over had, toch weer een pond erbij vanochtend, balen hè. Volgende week komen mijn schoonouders naar Ned. Mijn sch.vader is( in hetzelfde jaar als wij) met een Spaanse vrouw getrouwd en 14 jaar geleden zijn zij daar gaan wonen, zij hebben samen nog een dochter van 23, een jaar jonger dan onze dochter dus. Nu moet je weten dat ik dus al 25 jaar lijnverleden heb en dus ook al net zolang commentaar van hun, ze hebben in het verleden echt vaak rotopmerkingen gemaakt. Zijn vrouw was nl. altijd erg slank maar sinds een paar jaar is daar verandering in gekomen, ze heeft het nu aan haar schildklier en is heel erg aangekomen en krijgt de kilo's er niet meer af. Wens het niemand toe, maar heb er soms zo mijn eigen gedachten over...dat begrijp je wel. Hun dochter was ook best flink maar is nu 33 kg afgevallen maar is wel helemaal aan het doorslaan de verkeerde kant op...en mijn sch. vader vindt het geweldig en hemelt haar natuurlijk helemaal op bij iedereen maar vooral ook tegenover haar moeder en dan kan ik toch wel weer begrijpen hoe zij zich nu moet voelen ook al deed ze vroeger zelf altijd zo rot. De laatste jaren gaat het wel goed tussen mij en mijn sch.ouders maar dat is dus niet altijd zo geweest. Mijn man en zijn vader hebben altijd een hele goede band gehad en daar wilde ik ook niet tussen komen. Mijn sch. vader zegt alleen altijd alles wat ie denkt en vindt dat iedereen hem maar moet nemen zoals ie is, als ie je dik vindt, zegt ie dat dus ook, ben wel blij dat mijn man niet zo is.

Lekker hè, lijnen en dan toch gewoon van een stuk Bossche bol kunnen genieten, zo doe ik het ook hoor, dingen delen en zo normaal mogelijk blijven leven, zo houd je het ook het langste vol, moet uiteindelijk toch een eetwijze voor het leven worden en zoals die magere kennissen van jou leven, zal het bij ons toch nooit worden... Mijn beste vriendin waar ik al over vertelde, heeft maar liefst 6 (!) dunne zussen, zij is de enige die zwaar is, verder heeft ze nog 3 broers, waar er ook maar 1 van zwaar is, maar haar zussen geven niks om eten en mijn sch. vader heeft dat dus ook, hij vindt eten totaal onbelangrijk zegt hij altijd. Laatst heb ik wel gezegd dat, wie nooit heeft hoeven lijnen, daar absoluut geen mening over mag hebben. [8o|]  Merk nu toch weer dat ik me nu al weer mentaal aan het voorbereiden ben op zijn komst...

16. Vanochtend opnieuw een prettige ervaring. Ik had dit weekend in de opruiming een rood-wit gespikkeld overgooiertje gekocht. Ik was er meteen verliefd op. (mijn man vroeg thuis bij welke paddestoelen ik dit gevonden had, nou ja!). Het bleek wel korter dan gedacht. Voor thuis of vakantie prima, maar voor het  feestje vanmiddag en met mijn ossenknieën is dat niet  mooi. Dus moet er een kniebroek onder. Ik trok aarzelend een oude witte zomerbroek uit de kast. En ik kan deze broek nu zo maar dicht! Geen ingehouden adem om de knoop dicht te kunnen maken. Niet denken dat het door het dragen in de loop van de dag wel iets losser komt te zitten. Niet noodgedwongen (hoe genant) een haarelastiekje als overbrugging tussen knoop en -gat zetten in de hoop dat het niet losschiet en er iets heel wijds en langs overheen drapperen. Geen extra blubbers op de buik en heupen vanwege de te strakke broek. Niet  's avonds opgelucht de broek losmaken, met striemen op mijn buik. Ik word er helemaal vrolijk van. Ik gun jullie van harte ook zo'n klein, maar welkom geluksmoment.

17. Twee dagen weer keurig volgens het systeem gewerkt. Met een halve Bossche Bol zelfs nog als traktatie binnen het puntenbudget gebleven. Ook vandaag gaat het me lukken. Ik had bij de lunch gerookte makreel genomen. Keek ik later naar de punten, was het toch wel meer dan verwacht. Maar de kipfilet vanavond is weer weinig. En geen koekje meer bij de thee.

Morgen onverwacht een feest. Vrienden van ons zijn in de zomer jarig. Hij vandaag, zij binnenkort. Meestal gaan we er pas aan het einde van de vakantie naar toe, niet tussen de grote massa genodigden, maar apart om te kunnen bijkletsen. Ze wonen niet bij ons om de hoek.
    Spectaculair zal het dinsdagavond dus niet zijn op de weegschaal. Want, nogmaals, ik wil wel een zo gewoon mogelijk leven leiden in mijn lijnperiode. Geen overdaad, maar ook niet alleen maar water, worteltjes en komkommer het hele feest. Dat blijft onnatuurlijk - althans laat ik voor mezelf spreken: voor mij [^o)]  is dit niet normaal. Ik heb 2 zeer magere kennissen die daar op lijken te leven. "O nee, dank je, ik hoef niets, ik kom net van tafel" Ja, hu,hu. Het is dat ze een neus hebben, anders moet je raden wat de voor- of achterkant is.

18. Vandaag een baaldag. Niet lijntechnisch, maar gewoon een dag dat je het liefst het boeltje er bij neergooid: ik zoek een andere baan zonder gezeur! Ach, dit is morgen wel weer over en dan is mijn werk weer het allerleukste wat ik kan bedenken.
    Werken met demente bejaarden, dit lijkt me soms wel moeilijk, hoor.
    Gisteren had ik 'sochtends tóch een puntje sinaasappelvlaai genomen, lekker fris! Deze taart van de M*tivlaai kan ik iedereen aanraden. En 's avonds was het buffet goed verzorgd. Maar niets in mijn weekagenda genoteerd, vandaag een nieuwe start van de week. Er was op het werk nog gebak over van gisteren, maar dat heb ik keurig afgeslagen. Manlief had vanavond Toscaanse bonen uit blik als groente 'gekookt'. Ik heb dit ingeruild voor komkommer en tomaten.
    Bij ons gaat eerst het gebouw 3 weken dicht, maar je kunt blijkbaar op Internet opzoeken waar de andere in je omgeving liggen en wanneer ze open zijn. Vervolgens gaat mijn  'juf' 2 weken op vakantie en er is geen vervangster. Dus ik ben wel van plan om een paar keren naar een andere lokatie te gaan, want zonder dat komt er weinig van het afvallen terecht. Het zal toch wel op een lager pitje staan, want thuis heb ik meer moeite met afvallen dan op mijn werk. Wat vervélend dat ik straks zes weken vakantie heb [;)] !

19. Jee hartstikke knap Lottie, na zo'n week zoveel afvallen! Dan denk ik dat we nu hetzelfde wegen, vanmorgen 81.5, dikke handen en enkels ook, ga dus echt niet wegen morgen, moet trouwens werken ook maar volgende week ga ik wel, is de laatste keer dan daar en dan stopt het 3 weken voor de vakantie, is dat bij jou ook zo? Vind het wel fijn dat je niet, zoals vroeger, hoeft te betalen voor de keren dat je niet komt. Heb vorige week als stimulans voor mezelf maar weer een abonnement voor 5 weken gekocht, ze zitten daar dus voorlopig nog met me opgescheept en nu moet ik wel gaan.

Ik herken dat zo goed wat je schreef over spelletjesdagen, wij hadden het als overblijfmoeders soms best zwaar tussen de middag met de kinderen, sommigen waren echt zó brutaal, zeiden dingen die wij vroeger echt niet durfden te zeggen tegen volwassenen! Het is uiteindelijk altijd goed gekomen maar ik merk toch dat werken met (demente) bejaarden me iets beter ligt. Maar toch leuk dat je via je kinderen te horen krijgt dat je een leuke moeder bent!

Mijn beste vriendin weegt ook over de 100 kilo, zo'n 15 jaar geleden gingen we samen naar een lijnclub( ja, toen ook al, zucht [:$] ) , allebei ons streefgewicht gehaald, ik was 13 kg. afgevallen en zij wel 30...en allebei alles weer aangekomen. Haar man is wel op eigen houtje 30 kg. afgevallen met ww, maar haar dochter van 24 is ook zo flink maar heeft er ogenschijnlijk geen moeite mee om zwangerschapskleding te kopen... ik zal er nooit iets van zeggen, ook niet als ik zie wat ze eten, maar vind het zo jammer... ze zijn beiden net zo klein als wij, ook allebei rond de 1.60, ze zijn wel enthousiast lid geworden van dezelfde sportschool als ik, maar 9 van de 10 x zeggen ze af, ik heb nu gewoon besloten mijn eigen plan te trekken, tenslotte moet ik wel vanwege de suiker, ik ben vandaag weer baantjes gaan trekken in het zwembad, zo vanuit mijn werk, doe ik wel vaker en ga nu ook sporten daar vandaan, afgelopen maandag had ik dus weer afgesproken met vriendin, belde weer af maar wilde wel komen koffie drinken. Vind ik niet erg, had er al rekening mee gehouden maar laat het nu niet meer van hun afhangen of ik ga sporten/zwemmen of niet, ik ga gewoon wanneer het mij uitkomt.

Succes met je onverwacht etentje, gebak geef ik ook niks om, ben helaas wel een koekiemonster en verder meer van de kaasjes en de worstjes en allerlei andere hartige dingen...

Hee Ellen, hoe is het in Mestreech?

20. Klein wonder: 1 kg lichter.
    Blijk ik zelf een kilo lichter in mijn hoofd te hebben gehad, dan dat ik werkelijk was.  De eerste mijlpaal is echter bereikt: meer dan 5 kg lichter.
    Volgende week onder de 80 lukt dus niet, want anderhalve kg in een weekje tijd, dat is niet haalbaar.
    Waar ik iets minder blij mee ben is dat de gewichtsafname nu merkbaar wordt bij mijn borsten. Enige voordeel van mijn overgewicht: ik had eindelijk een volle cup B. Maar HET SLINKT zienderogen en wordt maar slapjes.  [:S]
    Ik had liever dat het iets lager te doen was: mijn buik! Ik koop liever nieuwe kleding, dan andere bh's :) Al kan ik trouwens nog voorlopig wel vooruit wat kleding betreft. Er ligt nog wel het een en ander in de kast wat nu wel/weer past.
    Hoe vergaat het jullie?

21. Eventjes terug: zei ik dat ik de komende week geen feestjes had? Ik sla mijn agenda zojuist open en zie dat het jubileumfeest van een collega morgenavond al is en niet, zoals ik in mijn hoofd had, volgende week woensdag. Dit feestje houdt o.a. een etentje in. Ai, allemaal zo lekker.
    Gebak kan ik gemakkelijk laten staan, dat lust ik wel, maar zonder vind ik geen punt. Of zal ik zeggen: taartpunt [pi] . Maar de rest...dat is moeilijker.

22. Wat jammer dat de cursus in je buurt ophoudt, Dais. Wij rijden ook zo'n 15 km wekelijks. Het is geen echte groep, daarvoor wisselt het te veel en te vaak. In die 5 weken heb ik al zo veel andere gezichten gezien en weinigen die ik elke keer terugzie. De groep die ik zo'n 5 jaar geleden bezocht was constanter en meer open. Maar ik ga er niet alleen naar toe, en dat scheelt. Samen maken we het wel leuk. Er is een club iets dichter bij, maar daar wil ze liever niet naar toe omdat er misschien klanten van haar bij zijn           en ik dan??? [8-)]

Ik heb een vriendin die m.n. om gezondheidsredenen aardig wat kilo's zou moeten afvallen, ze zit inmiddels dicht bij de 100 kg, maar zij is eveneens inconsequent. Onder het mom van gezond eet ze de hele dag tussendoortjes als evergreens e.d. Ze eten  vaak kant en klare maaltijden zoals lasagneschotels die veel meer zout en vetten bevatten dan dat ze die zelf zou klaarmaken.  Ze is mijn beste vriendin, maar dit krijg ik haar niet duidelijk gemaakt en ik heb het opgegeven advies te geven of erop in te haken als ze zegt : "we zouden toch eens moeten ...." Ze is wel gaan fietsen, en daar ben ik dan weer slecht in, sporten. Met het warme weer van de afgelopen tijd ben ik niet één keer in mijn wandelschoenen gestapt.

De houding van kinderen t.o.v. overblijfouders of leerkrachten is -zeker als ze ouder worden- wel anders, hoor. Als ik tussen de middag zeg dat iets niet mag laten ze het, als een overblijfouder hetzelfde zegt moet die het wel eens (meerdere keren) herhalen. Daar moest ik wel aan wennen toen ik destijds bij mijn eigen kinderen op school, als ouder dus, meehielp met bijvoorbeeld een spelletjesdag: dat sommige kinderen dat wat je zegt compleet negeren of je krijgt een brutaal antwoord. Ik heb daar meestal, niet na één keer maar als het zich herhaalde, rustig maar zeer duidelijk op gereageerd met de woorden: "Ik weet niet wie je denkt dat er voor je staat, maar ik houd hier dus echt niet van. Ben je het er niet mee eens, dan gaan we nú samen naar je juf of meester en leggen we het hen voor."  Vanaf groep 3 begrijpen ze deze taal prima. De gang naar de juf of meester hoefden we nooit te maken en onbescheiden kan ik vertellen dat ze een volgende keer enthousiast riepen "'Yes, ik zit bij jou!" en ze zelfs tegen mijn kinderen zeiden dat zij een leuke (huh?) moeder hebben.

Tijd voor arbeid. Er zou eigenlijk iemand langskomen om wat subsidiebrieven voor de gemeente op te stellen, vandaar dat ik dacht: tót ze komt zal ik hier kwebbelen. Maar ze zal het wel vergeten zijn. Heb ik nu tijd om verder aan schooltaken te werken, gisterenavond heb ik ook al tot half 1 zitten typen. En het einde is voorlopig nog niet in zicht, helaas.

Succes allemaal, dames. Het moet alleen maar vocht zijn, waardoor we nu opeens zwaarder zijn.  Mijn rechterbeen en -voet waren gisteravond opnieuw helemaal opgezet, ik kon niet eens meer in mijn slipper - zo'n dikke kussentjes lagen erop. Het deed ook pijn. Volgende week is het vast minder.

23. Hoi Lottie, gezellig dat je weer terug bent, respect hoor, het omgaan met en zorgen voor zoveel kinderen, ben jarenlang overblijfmoeder geweest, een paar keer per week, zelfs toen mijn eigen kinderen al lang en breed van de basisschool afwaren, de school staat namelijk schuin tegenover ons huis dus ik was er zo, maar ik vond het echt niet altijd makkelijk. Wat jammer dat het zulke slechte eters waren, al lees ik tussen de regels door dat jullie ontzettend je best  hebben gedaan om het de dames en heren naar de zin te maken, hoop dat je zelf ook genoten hebt met je collega's. Je zult ook wel weer blij zijn om thuis te zijn en je bent vast gemist!

Wat goed ook dat je meteen de draad weer hebt opgepakt, ik kan zelf absoluut niet tegen die warmte, heb erg last van hooikoorts momenteel en daardoor ook weer piepend benauwd en hou ook vocht vast, was vanochtend 1,5 kilo zwaarder! Jammer, de cursus bij mij in de buurt  op do.ochtend een dorp verderop(7km.) wordt alweer opgeheven, we zijn met z'n tienen en het schijnt pas rendabel te worden voor ww vanaf 15 personen, nu gaat het naar de di. avond maar dan gaat de leidster niet mee, want er moet een nieuwe starten. Wel gaat er eentje open in de stad( 17km. verderop) waar de leidster naar toe gaat en wij mogen allemaal mee, ook op do. ochtend en al kan ik niet iedere week gaan, ik wil die vrouwen toch graag blijven zien, we hebben inmiddels toch een gezellig groepje bij elkaar.

Vorige week kocht ik een zakje bolognese saus op de cursus( vast niet te vergelijken met die eigengemaakte van jou!) maar ik ben de enige die het eet en het was een uitkomst, heb een tartaartje rul gebakken erbij en ga het volgende keer eens met kaas proberen, lekker hoor met pasta.

Was het uit te houden met de warmte Ellen, op je werkweekend? En nog iets van de voetbal meegekregen? Al geef ik er niet veel om, zat me toch te verbijten gisteren, heb natuurlijk wel meegekeken, zonde hoor dat het niet gelukt is, al vind ik dat ze het goed gedaan hebben!

Morgen vrij, ik ga met mijn moeder en zus naar de markt in Rotterdam-Centrum. Ze willen allebei wel zo'n 3(!!!) kilo afvallen, mijn moeder vraagt regelmatig wat ik dan zoal eet om me dan vervolgens op te bellen met: Ik eet toch maar 2 saucijzenbroodjes per dag, dat is toch weinig en ik val maar niet af! Heb niet eens meer zin om het uit te leggen...

24. Daar ben ik weer even. Na een morele dip gisteren heb ik vandaag gelukkig  meer motivatie om de draad op te pakken. Morgenavond wacht de weegschaal weer, dus... Gisterenavond zag ik het even niet zitten, maar ben gelukkig niet overgegaan tot alles eten wat los en vast zit. Mijn eigen weegschaal is niet nauwkeurig, die kan binnen 5 minuten 4 ons meer of minder aangeven, dit had ik gisteren al vermeld.
    Zojuist flink honger toen ik thuis kwam, ik had tussen de middag te weinig gegeten. Heb dit opgelost met een sneetje brood, dun besmeerd met pindakaas light. Iets hartigs, want ik was echt gammel en bibberig. Nu kan ik er weer tegen en vanavond eten we macaroni met zelfgemaakte bolognesesaus, dat vind ik altijd lekker. Ik heb nog aardbeien en bananen die te rijp worden, dus met magere yoghurt onder de staafmixer en ik heb een lekker toetje voor iedereen. Als ik dit rond de klok van 9 neem, kom ik de avond 'schadevrij' door.
    Gelukkig heb ik de komende week een rustig weekje, tenminste wat feestjes en daarbij behorende verleidingen betreft. Volgende week moet ik daarmee toch ook onder de magische grens van 80 zien te komen!
    Lauren , je bent op vakantie dus je leest dit voorlopig niet. Maar wat heb je altijd bijzondere dingen op je menu staan! Van een groot deel heb ik nog nooit gehoord.
    Lottie wijzigde dit bericht op 12-07-2010 16:39 met 16%

25. Daar ben ik dan weer, na een weekje schoolkamp. In het dagelijks schoolleven geen gemakkelijke groep, maar hier voorbeeldig-gezellig-rustig. Fantastisch weer, thuis voor de ergste hitte, en we hebben de hele week m.u.v. het slapen buiten geleefd. Het kon niet beter.
    Maar...wat een slechte eters! We houden het altijd gemakkelijk, hoor.
    Koude schotel/aardappel- of vleessalade met rauwkost. We hadden voor 29 personen wat groente betreft genoeg aan een halve krop ijsbergsla, een halve komkommer, wat tomaten en wortels. De salade was met 3 bakken nog te veel (en ik had er in mijn enthousiasme n.b. 6 gekocht). 
    Nasi of witte rijst met roerbaksaus (gelukkig satésmaak, kindvriendelijker dan kerrie of zoet-zuur, genomen) en opnieuw rauwkost. Ook hier voldoende aan anderhalve kilo rijst. Ook tijdens de barbecue of de fritesdag matige eters.
    Aten ze dan in plaats daarvan veel brood? Nee, ook dat niet. Gaande de week werd er wel meer gesneden vlees en kaas gebruikt. En waar andere groepen amper jam eten, waren deze er gek op en lieten ze de hagelslag (altijd populair) staan. Het enige waar ze dol op waren was van die vieze yoghurtdrank, brrrr, mierzoet spul. En (vanille)vla. Plus snoep en chips. Absurde hoeveelheden zaten er in een aantal (jongens) tassen. Ik ga een voorstel doen om volgend jaar daar een grens in aan te geven.

Wat gewicht betreft, het lijkt erop dat ik even zwaar gebleven ben. Ik zeg met nadruk, lijkt, [^o)] want mijn eigen weegschaal is niet zo betrouwbaar en iedere avond een rosébiertje is bijzonder calorierijk. Vrijdag had ik een ontzettend dikke rechterbeen en -voet: vocht wat ik met dit weer vasthoud. Ik kon mijn tenen amper bewegen. Want wat een verschrikkelijke warmte, hè? Het heeft hier gisterenavond wel geonweerd, maar niet zwaar. Veel weerlicht, maar twee flinke regenbuien en dat was het.
    Ik moet mezelf echt weer over een drempel heenzetten. Maar goed dat ik met mijn pedicure samen naar de WW ga, anders had ik de neiging het boeltje erbij neer te gooien. En het liep juist zo goed!!
    Ik ga nu richting keuken, super Hollands én mager: biefstuk, bloemkool en aardappels bereiden. Ondanks het warme weer vandaag toch een voedzame maaltijd. Na het eten ga ik eindelijk aan mijn (school)werk beginnen, want er ligt nog heel wat. Ik krijg het echt niet af, helaas, dat wordt een week met de nodige avonden stevig aanpoten!
    Succes allemaal, ik hoop dat het jullie moreel  beter afgaat dan mij. En Dais, wat heerlijk, 7 ons eraf!!!

advertentie