Voeding/Eten
- Home
- // forum
- // Voeding/Eten
- // Wat eten jullie vandaag?
Dit onderwerp heeft 1569 reacties, is 172544 keer bekeken, en bestaat uit 63 pagina's. U bent momenteel op pagina 50 van 63.
De laatste reactie is geplaatst op 22-05-2012 19:58.
Wat eten jullie vandaag?
Altijd leuk om ideetjes van elkaar op te doen omtrent het eten!
Geef hier je culinaire (minder mag ook....) kookkunsten prijs.
reacties
- Vandaag eten wij macaroni met ham en kaas uit de oven. Daar had i kvan de week ineens zin in. Morgen asperges.
- Gisterenavond zag ik in de super gemarineerde spare-ribs die er zeer goed uitzagen. Voor zaterdag - op de grill-plaat en dan heerlijk buiten eten, met salade en stokbrood erbij.
Ik liet mijn gezin vanochtend kiezen. Zij wilden liever vandaag quiche (o.a. kalkoenblokjes-diverse groentes) en morgen grillen. Dan weten jullie dus wat er dit weekend bij ons op de (tuin)tafel staat.
De witte wijn staat al koud!
Een prettig en zonnig weekend allemaal. We hebben het verdiend!!! - Home made lasagne. Morgen gaan we bbq-en.
- Heb bietjes met speklapjes gegeten en heb voor morgen rundvlees (suddervlees) gemaakt. Doe ik altijd in de snelkookpan. Is in 45 min. supermals.
- Vandaag werden het stooflappen (dankzijToetertje), aardappels en witlof met grootmoeders sausje van eigen kookvocht, boter, bloem en vooruit dan, als moderne touch, verse bieslook.
Ik heb in mijn verzamelde recepten allerlei varianten voor de ingrediënten bij het stoven van het vlees. Dit keer de ouderwetse versie met uien, bouillon, kruidnagels, laurierblad, tomatenketchup en azijn.
Ik heb buiten op het terras 2 grote bloempotten staan die ik, net als vorig jaar, niet gevuld heb met planten of zomergoed, maar met kruiden. Ik moet me zelf er wel aan herinneren ze te gebruiken, maar het is lekker. - Tricolore pasta met eigengemaakte gorgonzolasaus en een salade van courgette, radijs en meiknol.
- Vandaag heeft mijn dochter sinds lange tijd weer gekookt en het smaakte prima. Moeder moest wel vooraf op een briefje schrijven hoe het precies moest, hoe lang iets moest staan en zelfs op welke stand de inductieplaten moesten staan! Dametje wist niets meer, vond ze. We zijn met een eenvoudig te bereiden maaltijd begonnen.
Ze heeft penne pasta gemaakt met stukjes zalm, kruidenroomkaas, pijnboompitten en (diepvries)spinazie.
Morgen heb ik geen tijd om te schrijven, dus nu al vast onze maaltijd. Vooraf verse soep. Welke is een verrassing, want mijn moeder eet deze dag altijd mee en zij brengt de soep mee. Het hoofdgerecht wordt pannenkoeken met vers fruit. We hebben nog ijs over, dus verwennen we ons zelf met een bolletje ijs op de warme pannenkoek.
Hoe zou het toch komen dat blinde vink ook in het buitenland een eigenaardige naam heeft. Of hebben de Nederlanders het van de Fransen overgenomen en verkeerd vertaald? - Witlof, geb. krieltjes met spekjes en uitjes, erbij een blinde vink. Wij noemen dat een "dooie mus"
![[;)]](http://forum.margriet.nl/smileys/emotion-5.gif)
In Frankrijk noemen ze dat een "hirondelle sans téte" Zwaluw zonder hoofd. - Straks eerst maar eens boodschappen doen. En dan bedenken wat ik ga koken vanavond. Heb wel trek in pasta denk ik. Maar ja, 't is nog vroeg.
- Ben alleen met onze jongste dus ws sperzieboontjes, spekblokjes, aardappelschijfjes erop en potje aardappel anders eroverheen.
- Soep met heel veel ballen, tosti en wat rauwkost.
- Hartelijk dank, al die felicitaties, leuk!
Een bevriende hobbiekok had voor ons allemaal gekookt gisteren, het was heerlijk. Allerlei Italiaanse gerechten, met als verrassende extra smaakje wat citroensrasp door de tagliatelli, en even geroerbakt. Eenvoudig te maken, maar absoluut een aanrader.
Vandaag back to basic: kipfiletjes met een dun lapje ontbijtspek omwikkeld, aardappels en snijboontjes. - Lottie gefeliciteerd met je neef. Leuke dag gehad gisteren?
Vandaag staat hier kabeljauw uit de oven met cherrytomaatjes en kruiden, met papardellen. Als ik niet had hoeven werken vannacht, dan had ik een koel glaasje witte wijn erbij gedronken.
Eet lekker!! - Lottie, wat een leuke traditie met de kinderfeestjes. Ja die pubers kunnen er wat van. Mijn kleinzoon is 16 jaar en net een "kliko" daar gaat van alles in. Heerlijk vind ik dat.
Vandaag voor ons tweetjes, boontjes, geb. aardappels en varkenshaasje. - Inderdaad Toetertje, vandaag een jarige neef. Omdat deze 'kerel' (hij wordt 16)slechts 8 km van ons vandaan woont, hoeven we niet zo vroeg te vertrekken.
Je brengt me wel op een idee voor deze week: sudderlapjes, dat is al weer een tijdje geleden. - Klinkt gezellig Lottie jullie familie-verjaardagen. vandaag eentje jarig??
Hier suddervless, nieuwe aardappelen in de schil en bloemkool met een sausje gemaakt van z'n eigen vocht. - Nog een tweede berichtje wat we vandaag eten: verrassing!
In het verleden kreeg in mijn schoonfamilie iedereen (4 gezinnen) in dezelfde periode kinderen. Omdat we niet bij elkaar om de hoek wonen, en ook niet ieder weekend samen door wilden brengen is toen de traditie ontstaan alleen de 'kinderfeestjes' te vieren. Deze werden afgesloten met een gezamenlijke maaltijd. Na afloop deed de ene helft alle kinderen in bad en stak ze in pyjama, de andere helft hielp mee het huis te fatsoeneren. Bedacht zodat ieder zijn slapende hummels bij thuiskomst rechtstreeks vanuit de auto in hun bedjes kon leggen; geen gedoe met jengelende peuters én het gastgezin had geen uren nodig om de 'ravage' te herstellen. Inmiddels zijn deze 9 peuters getransformeerd naar, veelal hongerige, pubers. Maar de traditie is gebleven ... zonder gezamenlijk bad en pyjama, maar wel samen eten en vervolgens alles opruimen.
Wat wordt er gegeten, reden waarom ik dit verhaal plaats? Dit varieert. Het kan heel eenvoudig zijn: worstenbroodjes, warme pistoletjes of broodje snack. Maar ook gerechten die meer voorbereidingstijd kosten, maar ter plekke op te warmen zijn zoals quiches, chili con carne, macaroni, nasi/bami, lasagne of maaltijdsalades. Afhankelijk van de tijd en zin die de gastvrouw en -heer hebben of van de wensen van de jarige job, alles is mogelijk.Lottie wijzigde dit bericht op 16-05-2010 14:06 met 0% - Ik ben afgelopen vrijdag toch nog 'creatief' omgegaan met mijn beperkte hoeveelheid vlees (nou goed dan, kip).
Van 1/3 deel heb ik, samen met de stronk prei, kippenbouillon gemaakt. Geen grote pan, maar genoeg voor 6 personen. Die vervolgens omgetoverd tot chinese tomatensoep. Zonder ve-tsin, want ik heb een ergens gelezen dat dit zeer ongezond is.
Van de andere kipfilet heb ik, samen met een flinke portie verse groente, paëlla gemaakt. Eerlijkheidshalve vermeld ik dat een deel (kruiden en rijst) uit een pak komt, maar wij vinden het allemaal lekker. Extra zilvervliesrijst en rivierkreeftjes erbij i.p.v. garnalen. Mosselen doe ik er nooit bij. Die eet ik liever als hoofdmaaltijd met stokbrood en salade. Zijn er eigenlijk wel mosselen op dit moment? Eerlijk gezegd geen idee wanneer daar het seizoen voor is. Ik ben dol op vis, maar ik ben niet zo'n kenner. - Pitta's met tomaat heb ik hier nog niet gezien Lottie, wel Ciabatti in allerlei smaken, heerlijk met olijven erin. Ik zou je kipfilet in heel kleine stukjes snijden en aanvullen met blokjes ham of gewoon plakjes ham ook in stukjes, zelfs een blikje tonijn erbij dat bijt elkaar niet hoor, en dan roerbakken ja , de snijbonen kun je ook roerbakken aan flinters en veel ui erdoor dat vult, geraspte wortel, heb je geen brocoli of bloemkoolroosje of erwtjes in de vriezer, champignons erbij in plakjes en dan maar roerbakken alles, eventueel aan het eind afmaken met tomatenpuree en creme fraiche, dan wordt het nog meer. Rijst erbij en klaar!
Ik gebruik vandaag de slowcooker voor vanavond, stukjes varkenshaas, ui , champignons en paprikas staan te sudderen. Doe er zilvervliesrijst bij, ik eet geen witte.
Vanmorgen van de markt, heb ik een paar hapjes van de Vietnamees die op de markt komt iedere vrijdag, meegenomen, ik was maar alleen. Mini nems en samoura's en gestoomde ravioli, alles met garnalen en groenten want vanavond eet ik immers al varkensvlees. Boerenboter en kaas gekocht en heerlijk vers fruit, grote navelsinasappels uit Sicilie , biologisch en de citroenen ook, zo sappig proef je ze zelden, ja in Marokko van de boom!
Je zou er weer trek van krijgen, terwijl ik net gegeten heb.....
Eerst maar een koffie "eroverheen' ;-)
Bon appétit! - Ik had de tomatenpittabroodjes evenmin eerder gezien. Ze smaakten net iets anders.
Vanavond krijg ik 'onverwacht' mijn schoonouders te eten. Ik had gisterenavond al 3 kipfilets vanuit de diepvries in de koelkast te ontdooien gelegd - ik wilde eigenlijk aardappels, snijbonen en kifilet eten.
Maar de kip is te weinig voor 6 personen. Morgenavond eten we niet thuis, dus ze moeten wel gebruikt worden. Eens bedenken wat ik ermee kan doen...de recepten van Albert Heijn maar eens naspeuren óf dit forum helemaal nalezen. Ik heb nog een zakje italiaanse roerbakgroente, 2 stronken witlof en snijbonen in de koelkast liggen. Buiten ligt nog een steel prei (het enige voordeel van dit koude voorjaar: een verlengde koelkast). Met dit voorraadje moet wel wat te roerbakken zijn.
Mijn dochter heeft in ieder geval aangeboden een toetje te willen maken van bladerdeeg, appel en ijs. Dus moet het hoofdgerecht wel een stuk 'magerder' zijn, vindt moeders.
Lente? Ik heb het idee dat ik herfstvakantie heb. Wij zijn gisterenmiddag toch naar een tuincentrum gegaan om wat groen te halen. De ijsheiligen dienen zich aan hun vastgestelde datum te houden, vinden wij. De bakken buiten zijn nu gevuld met roze spaanse margrieten, paarse minipetunia's en lavendel. We kijken in ieder geval weer wat 'zonniger' onze tuin in, al zou ik er liever middenin zitten met een beker thee en een dik boek dan het vanachter glas te moeten bekijken.Lottie wijzigde dit bericht op 14-05-2010 14:21 met 13% - Ik had het gehakt geruld en toen vond ik het helemaal niet vet. Had de grillplaat wel ingevet met olie voordat ik de aubergines erop deed. Maar dat was ook minimaal olie. Vreemd dus waar het vet vandaan kwam….
Lottie nog nooit gehoord van tomatenpittabroodjes……. Wel van verschillende wraps met smaakjes.
Ik heb 2 mini kiprollades uit de vriezer gehaald, heb nog bleekselderij liggen. Wat het precies gaat worden weet ik nog niet.
We zitten nu lekker met een roseetje (niet echt weer voor….) en een heerlijk blauwschimmel geitenkaas. Gekocht op de voorjaarsfair waar we net geweest zijn. Het voorjaar hebben we er maar bij gedacht…. - Ik gebruik altijd rundergehakt en voeg er geen boter aan toe. Als ik daarna groente meestoof gaat er, alleen als het dreigt aan te branden, wat olijfolie bij, net zoals Francoise zegt. Het wil ook wel verschillen waar je het gehakt gekocht hebt: het ene rundergehakt is het andere niet. Onze slager heeft rundergehakt dat aanzienlijk magerder is dan het gehakt van de supermarkt. Als het in de aanbieding is koop ik altijd een voorraadje. Maar ook binnen de particuliere slagersbranche zit kwaliteitverschil. Al zal dit alles zal voor jullie, kooksterren, vast niets nieuws zijn.
Vandaag eten we tomatenpitabroodjes gevuld met sla en kip, paprika, ui, courgette, gekruid met shoarmakruiden. Een zelfgemaakte lijnvriendelijke dressing erbij van slasaus/mosterd/tomatenketchup/yoghurt/kristalzoet.
Wat de tomatenpitabrooodjes betreft, ik ben benieuwd of je het ook echt proeft, of dat het alleen een rood kleurtje is.... - Karma, als ik rul gehakt gebruik, "giet ik het vaak af" als het net gaar is, echt in een vergiet mikken, schudden en laten uitlekken, pan schoonmaken met keukenrol en dan het gehakt terug en verder gaan met het recept....scheelt een stuk! Zeker als je daarna groenten toevoegt. Anders eventueel goede olijfolie toevoegen....beter dan het vet zelf uit gehakt.
- Mediterraanse aubergine schotel, aubergine, gehakt, tomaat (pureen en blikje blokjes), diverse kruiden, geraspte kaas. De aubergine moet ik eerst in plakken doen, dan zouten en dan bakken in 200ml(!) olie, heb ik niet gedaan maar gegrild. Ben 'allergisch' voor te veel vet......
Daarbij een tomaten risotto met kaas.
Al met al vond ik de aubergine schotel nog behoorlijk vet. Moet aan het gehakt gelegen hebben want verder weinig olie toegevoed en had 30+ kaas. - Kippenlevertjes met spekjes, ui, knoflook, champies. Aard. en gek. bietjes.