Meepraten in het forum? Word nu lid!

Ontspanning

1. Home
  2. // forum
  3. // Ontspanning
  4. // Nederlanders in het buitenland

Dit onderwerp heeft 1527 reacties, is 185864 keer bekeken, en bestaat uit 62 pagina's. U bent momenteel op pagina 57 van 62.
De laatste reactie is geplaatst op 22-05-2012 08:33.

1. Nederlanders in het buitenland

Afbeelding van dronning
    Dit onderwerp is gestart door dronning
    23-02-2010, 13:33

Nederlanders in het buitenland, schrijf hier mee over je dagelijkse leven!
    Moderator_Margriet wijzigde dit bericht op 17-06-2010 12:58 met 69%

reacties

1. Francoise, dat interview met Maarten heb ik ook gelezen. En wat jij schrijft over ´het gevecht´ heb ik ook al vaker gelezen. Daarom schreef ik ook al dat je niemand met elkaar kunt vergelijken. Maar die kennis was echt vanaf het eerste moment zo negatief…. En altijd haalde hij aan dat hij genoeg gezien had in zijn werk. Ik vond het zeer demotiverend. Kreeg ook moeite met op bezoek gaan. Maar hoe je ook tegen hem praatte hij draaide alles in het negatieve.

Rozijntje, ik wist niet dat jij een ziekte hebt. Het moeilijkste vond ik het om het de familie te vertellen. Mijn moeder klaagt veel, vaak zonder reden. Ik klaag vrijwel nooit. Eerder nog op een forum dan tegen de mensen om me heen. Schrijven gaat makkelijk dan het werkelijk te zeggen. Ik hoor dan altijd mijn moeder terug bij mezelf……

2. Karma, ik snap je wel. Waarschijnlijk heb ik het verkeerde woord gebruikt. Accepteren zal je het waarschijnlijk nooit helemaal. Maar ik bedoel er mee om kunnen gaan. Het zelfde telt voor mezelf, toen ik hoorde dat ik ziek was ben ik een dag van slag geweest. Niet huilen maar zat levenloos op de bank, aan het eind van de middag, sprong ik op heb me gedouched mijn best kleren aan getrokken. Daarna liep ik naar de school van mijn zoon en vertelde het zijn juf.
    Natuurlijk accepteer je niet dat je ziek bent, maar je wilt natuurlijk ook niet als een negatief en verdrietig mens door het leven gaan.

Vonne, ik denk dat de mensen in Nederland allemaal een beetje bang zijn, dat gevoel heb ik altijd wel als ik er ben. Er gebeuren vreselijke dingen, zoiets had je 20 jaar geleden echt niet voor mogenlijk gehouden.

Francoise, fijn zo'n geslaagde klerendag. Hier zijn op het moment zoveel aanbiedingen dat je voor een habbekrats ook snel een tas vol hebt. Veel winkels staan op het punt om falliet te gaan.
    Ik heb de wereldkrant ontvangen maar heb nog geen tijd gehad om het te lezen.

Ik had me van de week voor genomen dat ik vandaag met rennen en lopen zou beginnen. Heb mijn pakkie aan, maar de zin ontbreekt nog een beetje.

3. Vonne, ik ben vertrokken in 1981 en had zeker ruim 20 jaar weinig meer met Nederland. Toen kwam internet, ik lees de NL krant weer (een dag later is voor mij nog vers) en fora etc. Onlangs kwam ik in februari te weten, dat ik ondanks dat ik nu bijna 30 jaar weg ben, in NL nog successierecht mag gaan betalen, straks. Dat gaf bij mij de reactie: plichten, dan ook rechten en ga ik dus stemmen. Non mais..... [;)]
    OK Vonne, ik houd de koffiepot gereed hoor!!
    Succes met de uitverkoop daar, zo'n mooie bloes lijkt me ook wel wat.
    Gisteren ging het weer nog, maar vandaag is het regen. Ik ben naar Ikea geweest om te lunchen met vriendinnen die ook op een uur afstand wonen, maar zuidelijk en ik noordelijk. Doen we regelmatig om bij te kletsen. Die sauna in de zomer bij jou, 47° met 90% luchtvochtigheid is me teveel van het goede hoor! sterke daarmee.
    Lekker appelmoes ingeslagen, appels zijn er denk ik ook nauwelijks te krijgen? Anders kon je zelf appelmoes maken, deed ik vrijdag nog, speciale lag prijs appels op de markt als er plekjes op komen.
    Toetertje, succes met de telefoon, kan lang duren, heb ik wel eens gehoord, als je het niet treft. Daar zie ik ook tegenop met verhuizen: hoelang geen internet???
    Karma, ik denk dat een positieve instelling kan helpen bij ieder ziektebeeld, maar dat is toch niet het enige. Vaak zegt men van mensen die kanker overwonnen, dat het dankzij hun "gevecht" was. Maar dat zou inhouden, dat iedereen die dood gaat, niet gevochten heeft, en dat klopt helaas ook niet. Sommige vechten als leeuwen maar redden het niet. Die bekende zwemmer zei, dat hij geluk had. Ik denk dat dat het eerder is. Inzet KAN meehelpen, maar is niet alles. Soms win je, zonder inzet, soms verlies je, met inzet. Het is gewoon oneerlijk verdeeld in de wereld. Daarom, moet je iedere dag leven, alsof het je laatste is!
    Tettenpletten is hier iedere twee jaar, m'n "ei" zit weer vol, zal het morgen weer doorprikken en stemmen gaat per post, ik wacht op het formulier.
    Ja partime werken is in sommige gevallen mogelijk, meestal voor vrouwen, voor mannen is het echt niet gebruikelijk. Maar de meeste vrouwen werken fulltime.
    Manlief roept, ff kijken wat-ie zoekt..

4. Francoise, ik had een kennis die in de verpleging zat. Toen hij zelf kanker kreeg beschouwde hij het bij voorbaat al als een verloren zaak. Is dan ook binnen een half jaar overleden…. Hij was zo negatief…… Ik zag dat toen ook als gevolg van zijn ervaringen in zijn beroep, hij zei dat ook geregeld…. Ik weet dat je dit soort dingen niet kunt vergelijken maar een andere kennis die tegelijkertijd kanker kreeg leeft nog steeds. Die heeft ook heel wat tegen die andere man aangepraat in positieve zin maar hij bleef maar negatief…. Hoe lang heeft je vriendin al MS? Het is vooral aan mijn man te danken dat ik zo positief ben hoor, die ging gelijk op zoek naar allerlei remedies tegen MS. Ik had eerst ook zoiets van ‘dit is mijn lot…..’. Voor jullie is die wereldkrant heel leuk, denk ik, ik heb de site van De Pers als homepage. Heb ook een abonnement op de wereldkrant gehad maar dat liep altijd achter de feiten aan. Zo lees ik sinds ik internet heb ook nooit meer een krant (abo is al opgezegd), had altijd zoiets van ‘dat weet ik toch al…..’. Fijn te lezen dat het tettenpletten niet altijd zeer hoeft te doen! Ik moet denk ik ook volgend jaar. Heb trouwens geen idee hoe vaak je hier gecontroleerd wordt. Hoe is het met je arm, inmiddels? Goh, de id-kaart gratis bij jullie! Zouden ze hier ook moeten doen. Hoe gaat het stemmen als je in het buitenland woont? Parttime werken niet mogelijk in Fr?

Dronning, jammer! Juist zo leuk dat er uit het noorden ook wat berichten kwamen!

Rozijntje, ik heb hulp gehad toen ik net ziek werd van het Maarschappelijk Werk toen die man in het afsluitende gesprek vroeg of ik het geaccepteerd had dat ik ziek was viel mijn mond van verbazing open. Geaccepteerd!? Natuurlijk niet zei ik. Dus weer in gesprek en toen kwamen we tot aanvaarden. Voor velen is accepteren gelijk aan aanvaarden maar voor mij voelt het anders. Acceptatie voelt voor mij meer als goedkeuren. Hoop dat je me snapt. Wij gaan van de zomer eerst met de caravan op vakantie, een vliegvakantie zal wel najaar of volgend voorjaar worden. Ik kan erg slecht tegen hoge temperaturen.

Vonne, door jouw stukjes besef ik in wat voor luxe we hier leven, niet dat jij niet luxe woont maar ik bedoel dat hier altijd alles voorradig is. Kan me je gevoel nav de berichten die je leest via www wel voorstellen. Wij ervaren het ook zo. Het komt allemaal steeds dichterbij. We zeggen vaak dat we wel ergens anders heen willen maar zitten hier in het noorden nog redelijk veilig en waar op de wereld zit je nog echt veilig? Jammer dat ik je vraag nu pas lees, gisteren waren we weer bij onze vrienden. Moet ik nog even bellen om te informeren? Grappig jullie moeten-trouwen verhaal.

Toetertje, nou hier geen zon, hoor…… hij probeert er wel door te komen maar er is teveel bewolking. Maakt me ook niet uit vandaag. Hoewel ik gisteren nog dacht ‘hoera, morgen is alles weer normaal is het huis weer alleen van mij’ (hoort vast overdreven maar als de jongens vrij zijn dan is het gewoon rommelig in huis. vooral de oudste die op kamers woont gooit overal wat neer……. De tafel in de kamer lijkt wel een marktkraam zoveel rommel…..) heb ik vandaag zoiets van eerst maar een dagje NIKS. Gisteren de hele dag op visite geweest, mijn moeder, mijn schoonmoeder en ’s avonds naar vrienden…. Heb het wel weer even gehad! Doe weinig tot niks vandaag, morgen is er weer een dag!

karma wijzigde dit bericht op 10-05-2010 12:46 met 0%

5. Goeiemorgen ladies

Jij hebt een mooie koop gedaan zo te horen Francoise..... 65 euro en dan een stapel mooie kleiding, gaaf!!
    Ik reed donderdag tijdens mijn werk nog langs een brocante winkeltje, kon dus niet stoppen, maar zag er erg leuk uit. Het was een boerderijtje met allemaal leuke spulletjes op en rond het huis..... Internet is altijd een handig medium om spulletjes te (ver-)kopen. Hahaha familie is nog beter [;)]
    Wij al een heel eind gesetteld, alleen de telefoon doet het niet en zijn nu bezig met de leverancier om dat geregeld te krijgen, maar goed, ik als digibeet word makkelijk afgescheept met technische bull s...
    Verder lekker aan het "inwonen" zeg maar.....

Vonne, het klinkt erg leuk waar je woont. Oude straatjes, winkeltjes vlakbij.
    Voor mij hier klinkt het heel grappig dat mensen daar bij 23graden met sjaals en handschoenen lopen. Wij zijn al dankbaar met die warmte. Zo zie je dat alles relatief is. Wel denk ik dat je lijf min of meer went aan de warmte en dat 23 graden dan frisjes aanvoelt........

Ook hier is het weekend weer voorbij. Hubby aan het werk, ik vandaag vrij, ga thuis aan de slag.......
    Hier een zonnetje, joepieeeee !!!!
    Fijne dag !!!!! [<:o)]

6. 65 euro voor een hele stapel kleding, dat is niet mis Francoise.  Ik heb ook niets tegen tweedehandskleding.  Zoals je zegt : "je ziet wie het verkoopt, even een keer wassen en klaar."  Ik verkocht vroeger ook wel baby/kinderkleding van mijn zoon op de jaarlijkse rommelmarkt.  Alleen spullen die nog mooi waren en die vonden ook altijd gretig aftrek.  Ik heb ook dringend wat nieuwe kleren nodig maar vind het moeilijk om ook daadwerkelijk iets te kopen. Moet er binnenkort toch aan geloven want het weinige dat nog in mijn kast hangt is echt aan vervanging toe.  Over een week of 2 begint de uitverkoop en dan ga ik wel eens snuffelen.

Broer en gezin weer vertrokken inmiddels. Geniet je van de rust [:)] .

Ik kreeg ook een berichtje van de NL ambassade dat ik me kon laten registreren om te gaan stemmen maar heb het niet gedaan.  Volg de politiek wel met een half oog maar ben al zoooo lang weg uit NL (sinds 1976)  dat het me niet echt interesseert.  Mijn man gaat wel stemmen voor de Belgische verkiezingen op 13 juni.  In België is er stemplicht maar je hoeft niet te stemmen als je in het buitenland woont.

Ja, ik slenter graag rond in het oude stadsgedeelte.  De Indische kleermakers verkopen echt hele mooie, kleurrijke stoffen en je kan van alles op maat laten maken voor heel weinig geld.  Ik wil wel eens een mooie blouse laten maken of zo maar ben er nog niet toegekomen.  Ga er binnenkort toch eens werk van maken.

Niet zo snel !!!  Begin augustus ben ik waarschijnlijk wel een paar dagen in Frankrijk maar weet nog niet precies waar, dus de koffiepot nog niet in de kast zetten. [;)]   Ben je nog gaan picknicken gisteren ?  Is het weer wat beter dan vorige week ?  Hier was het vanmorgen om 8 uur al bijna 30 graden dus dat wordt een lekkere warme dag vandaag. 

Je schreef dat je dochter 2 golden retrievers heeft ... die zijn toch gek op water hé ?  Hier zie je bijna geen huisdieren.  De enkele hond die ik af en toe wel eens buiten zie is van een Engels gezin en ik heb altijd medelijden met dat dier.  Die wordt even snel-snel buiten gelaten voor een plasje, loopt altijd te hijgen want is veel te dik en het is hier echt warm.  Zeker in de zomer ; dan kan de temperatuur oplopen tot 47 graden met een vochtigheid van dik 90%.  dat is dus echt alsof je in een sauna stapt als je buiten komt.

Tot zover weer dit berichtje vanuit het Midden Oosten.  Fijne dag en tot morgen !

7. Haha Vonne, ik kan me voorstellen dat je geen zin had, als inwonende meid te boek te staan, dan beter trouwen ja! De wereldkrant is gratis en geeft zonder reclame net even de "koppen" van belangrijke dingen, ik vind ook de nederlandse taaltest (iedere woensdag)  leuk, het is me nog niet gelukt, alle tien de vragen goed te hebben. Met woorden die wel of niet aan elkaar geschreven worden, ga ik altijd de mist in.
    Ik heb ook de stemwijzer gedaan want ik ga deze keer stemmen. Helaas had ik voor twee partijen precies evenveel punten. Maar diep ik m'n hart weet ik het toch wel, wat ik ga stemmen hoor!
    Klinkt leuk je weekend en waar je woont, kom je wel in de winkeltjes van de oude stad? Het wordt dus Italie en geen Frankrijk van de zomer? Geen koffie bij mij dus.
    Broer is om 6 uur vanmorgen vertrokken. Ja de drie kinderen moeten morgen weer naar school en zelf werken ze ook allebei weer. Broer werkt  3 enhalve dag en schoonzus tweeenhalve dag per weer, beide parttime dus, dat is in FR niet gebruikelijk, maar bij hen een bewuste keuze. Wel is broer 4 dagen aan het werk, iedere vrijdag vrij en dan met die andere halve dag, neemt hij extra vakantie; Heeft meestal 10 weken ipv 5 doordat hij ook regelmatig in de avonduren vergadering heeft.
    Gisteren op een rommelmarkt, vonden we een kraam met bijna nieuwe moderne schitterende kleding, van 1 euro tot 5 euro per stuk. We waren met vier meiden (schoonzus en dochter, mijn derde en ik) en voor 65 euro voor ons vieren hadden we toch een stapel, want we kregen ook nog extra korting, echt schitterende draagbare dingen. Er zijn mensen die nooit tweedehands kopen, ik kijk wel altijd naar WIE het verkoopt, dan een keer wassen en klaar.....heb ik geen probleem mee. Heb weer genoeg kleding voor het komende jaar. Sinds ik niet meer werk, heb ik ook minder nodig.
    Rozijntje alles gelukt met je auto en gordijnen?
    Toetertje, jij inmiddels op orde na de verhuizing? Ik heb met broer mijn brocante aangekaart, hij zegt dat ik eerst van alles fotos moet maken en dan op internet zetten, als partij verkopen kan altijd nog. Toevallig wilde hij een serie keukenpotjes van oud emaille overnemen, waarvan de kleur niet meer in m'n keuken past. Dus de eerste verkoop, is gedaan [;)]
    We gaan nu naar buiten, één of misschien twee dochters halen, de jongsten en daarmee wat rondkijken, wandelen, picknicken. Vriend van drie is met z'n vrienden weg en jongste is nog "célibataire".

8. Goedemorgen !  Weer een weekend voorbij ; de tijd vliegt.  Vrijdag vooral boodschappen gedaan en gisteren de hele dag naar de beach club geweest.  Er waren ook een aantal vrienden en vriendinnen van mijn zoon dus die hebben we de hele dag niet gezien.  Tegen 4 uur is hij dan met één van de andere jongens mee naar huis gegaan om daar nog te spelen en toen ie om 7 uur werd thuisgebracht was ie zo moe dat ie zelfs niet mopperde toen ik zei dat hij moest gaan douchen en zeker ook zijn haar moest wassen [;)]  .

Ja hoor Toetertje, ik ben de dagen zonder man prima doorgekomen.  Heb nog geen chips gegeten ; het moment moet "perfect" zijn, want daarna zit ik weer een tijdje zonder.   Van bepaalde produkten slaan we altijd grote voorraden in omdat die hier niet op ieder moment te krijgen zijn.  Appelmoes bijvoorbeeld ; mijn zoon is daar gek op en die potten worden ingevoerd vanuit Amerika. Je kan ze bij verschillende supermarkten kopen maar altijd op hetzelfde moment ; als de één ze niet heeft weet je dat de ander ze ook niet heeft.  Dan moet er weer een container geleverd worden. Vrijdag hadden we het geluk om weer appelmoes te kunnen kopen en er staan nu 23 potten in de ijskast.  We hebben de hele voorraad van de carrefour + de helft van Spinneys gekocht.
    Ben jij nu helemaal geïnstalleerd in je nieuwe huis en gewend aan de nieuwe omgeving?  Wij wonen niet in een compound maar in een appartement tussen een allegaartje van andere nationaliteiten.  Hier in het gebouw wonen Emirati's maar ook bijvoorbeeld Finnen, Zweden en Fransen.  We wonen midden in het oude centrum met veel kleine winkeltjes ; heel gezellig !

Ik heb geen abonnenment op de wereldkrant Francoise maar lees wel elke dag enkele Belgische en NL kranten op het internet.  Om toch een beetje op de hoogte te blijven, maar kan niet zeggen dat ik er erg blij van word.  Misschien komt het omdat ik het nu vanop afstand bekijk of alleen de erge dingen onthoud maar het lijkt wel al misdaad wat de klok slaat.  Rellen (voetbal), steekpartijen, familiedrama's, berovingen, inbraken, ... en ga zo maar door.  De mensen lijken ook zo angstig ... een schreeuw tijdens dodenherdenking is voldoende om een hele menigte in paniek te doen slaan.  Ik weet het niet ... heb er in ieder geval een akelig gevoel bij.

Ik heb hier vorig jaar mijn paspoort laten vernieuwen en denk dat ik zo'n 60 euro heb betaald.  Moest wel naar een speciale fotograaf voor de NL maat pasfoto's.  De NL ambassade is op wandelafstand dus allemaal heel gemakkelijk.  Niks geen 680 km rijden ... jeetje Francoise, je moet er wat voor over hebben en nu wil je derde dochter ook ... .
    Is het bezoek van je broer meegevallen ?  Vandaag vertrekt hij als ik het goed begrepen heb.  Heeft hij kinderen ?  Die moeten dan zeker morgen weer naar school ?

Jammer dat de oprichtster van dit topic er mee stopt.  Hopelijk kom je af en toe toch nog eens langs Dronning.  Het ga je in ieder geval goed.

Oei, is het echt koud in Syrië Karma ?  We hebben een lang weekend gepland in Damascus (21-23 mei) en ik háát kou.  Of is het relatief ?  In de winter hier heb ik het soms ook koud en dan is het toch zo'n 23 graden overdag.  Het is wel grappig dat je dan veel mensen (Indiërs vooral) buiten ziet met dikke jassen en handschoenen aan en mutsen op.  Zo erg is het met mij nog niet maar een truitje met lange mouwen, dat wel.  Knap, hoe je omgaat met je ziekte en dat je er toch het beste van maakt en nog zoveel mogelijk doet.

Wij zijn nu bezig met het plannen van onze zomervakantie.  Het wordt in ieder geval Italië, waarschijnlijk gaan we richting Umbrië.  We vieren in juli ook onze 2e huwelijksverjaardag.  We zijn al veel langer samen en zijn snel-snel moeten trouwen toen we wisten dat we naar Abu Dhabi gingen verhuizen.  Je mag hier namelijk niet ongehuwd samen wonen.  Ik mocht kiezen ; ofwel ging ik mee als Mevrouw L. ofwel als
    inwonende meid.  Nou, dat laatste ging me toch wel iets te ver, dus zijn we maar getrouwd.

Het is weer een heel verhaal geworden.  Fijne dag allemaal en tot morgen !
    Vonne wijzigde dit bericht op 09-05-2010 08:04 met 0%

9. Rozijntje, hier:  http://www.rnw.nl/nederlands/article/wereldkrant
    Dronning, wat jammer nou, jij bent tenslotte deze topic begonnen. Het ga je goed meid, sterkte met alles wat moeilijk is en veel plezier met de rest! En kom af en toe eens gedagzeggen, als je wilt.
    Morgen vertrekt m'n broer en gezin, dan kom ik langer terug.

10. Francoise, waar kun je je abonneren voor de wereldkrant?

Toetertje, verhuizen is inderdaad een hele klus. Ik heb nu ook nog veel dingen te doen, maar ik gaf mezelf even een korte pauze. Eind volgende week ga ik onze slaapkamer verven, en dan komen hopelijk de nieuwe gordijnen.

Vonne, mijn zoon is op en af. Soms is het ook nog net een baby en ligt hij s'avonds met een knuffel van zijn zus in bed. Maar je kunt toch al goed merken dat hij veranderd. Is ook natuurlijk natuurlijk.

Karma, hebben jullie andere vakantieplannen in gedachten?

11. Lieve Dronning, jammer dat je er hier mee stopt, maar we houden kontakt !!
    Liefs, Toetertje [<:o)]

12. Even een snelle reactie voordat ik dochter naar school breng, daarna snel door naar de garage waar de auto voor een onderhoudsbeurt heen moet. Man brengt me terug en dan pikt vriendin me op en gaan we ergens een kop koffie drinken..

Francoise, het zou fijn zijn voor jullie dat het snel afgehandeld wordt. Verwerken zul je het waarschijnlijk nooit helemaal maar je kunt dan wel verder met je leven.

Karma, wij moeten nu een hele reis maken om een nieuw paspoort te krijgen. Ik weet eigenlijk niet wat de kosten zijn.
    Volgens mij heb jij je ziekte geaccepteerd, dan gaat het denk ik ook gemakkelijker. Of zeg ik nu iets stoms?

Jammer dat je ermee stopt dronning.

Ik heb niet iedereen gehad, maar ik moet gaan en dan meteen door sjeesen naar garage..fijne avond voor jullie

13. Goedemorgen allemaal ,
    Wil jullie even laten weten dat ik stop met het forum.
    Ik zit ook nog in een mailgroep en maak daarnaast ook nog mijn eigen blog en dat wordt met alle dingen hier wat teveel. Ik heb zoveel dingen te doen waar ik niet aan toe kom.

Ik wens jullie alle goeds toe en nog veel forumplezier.
    Groetjes van mij.

14. Karma, ik heb bewondering voor jou hoe je met je ziekte omgaat, mijn beste vriendin in NL heeft ook MS, maar ze is erg opstandig, forceert en wil er eigenlijk niet aan....
    Moeilijk,  je moet haar steeds terugfluiten. Ze is net als ik verpleegkundige, dus zeer eigenwijs haha!
    Ja ik heb van de dodenherdenking gehoord (m'n moeder was gister jarig, 75 geworden dus aan de telefoon gehad) en gelezen (ik ontvang iedere morgen per email de wereldkrant, heel praktisch, hebben jullie die ook Rozijntje en Vonne???)
    Lief dat je naar mijn mammo vraagt, in principe alles goed, alleen gaan de fotos altijd voor een tweede lezing naar een ander centrum. Ik was ook geinformeerd door vriendinnen dat het pijnlijk kan zijn, maar eerlijk, ik heb er NIETS van gevoeld. Ja,, je tetten tussen twee pletters, zoals op een andere toop genoemd werd, leuke naam, tettenpletters, maar echt geen pijn.
    Daarna had ik een echo op een "ei" bij elleboog, na operatie eind maart. Volgens echo was het 'ei" gevuld met iets vloeibaars. Mijn arts wilde het opensnijden, maar ik heb voorgesteld, er eerst een spuit in te steken en dat lukte: het bleek lympfevocht en het ei vertrok. Helaas, het liep weer vol. Vandaag het heb ik zelf leeggezogen, maar het is alweer volgelopen. Even wachten dus maar.
    Wij krijgen de eerste gratis oproep als we 50 zijn en daarna iedere 2 jaar. Bij ons geen bussen, we kunnen naar een centrum waar fotos/echos gemaakt worden, waar we maar willen. In ons dorp is er geen, maar 20 km verderop wel. Omdat ik voor de echo moest, heb ik gelijk de mammo erbij gedaan. Als je belt voor een afspraak, kun je dezelfde of volgende dag terecht, dat is echt handig.
    Paspoort voor jongste kostte 66 euros en 10 cent, waarvan 6 euro voor het aangetekend toesturen. Daarbij 8 euros  speciale pasfotos (de Franse maten zijn anders, dus je moet naar een fotograaf die de NL maten weet) en 680 km rijden naar Bordeaux of Parijs plus 55 euro péage....... En dat iedere 5 jaar, maar de volgende keer, zoekt ze het maar uit, dan hoef ik niet meer mee met m'n paspoort en NL mond, dan betreft het slechts een vernieuwing...
    Maar nu is derde dochter aan het dubben of ze toch ook niet wil..... [*-)]
    Een Franse ID kaart is gratis, maar een paspoort duurder: 89 euros fotos inbegrepen. De meeste Fransen, hebben dus geen paspoort.
    Ik zag vanmorgen van m'n schoonzusje  het nieuwe NL rijbewijs, dat is wel een reuze handig formaat zo, dat hebben we hier nog niet!
    Ik ga weer de wasmachine voeren, derde dochter bracht een wasmand vol, haar machine is momenteel niet aangesloten ivm verbouwing van de badkamer.

15. Francoise, natuurlijk had je liever een gezonde dochter dan al deze ellende of straks misschien een hoop geld. Het is vreselijk om telkens weer te zien wat voor leed mensen elkaar aandoen. Geen idee of je iets meegekregen hebt van onze dodenherdenking maar ook zo iemand veroorzaakt heel wat leed. Er zullen ongetwijfeld mensen tussen zitten die hier nog tijden last van gaan hebben. Vandaag las ik in De Pers dat hij spijt heeft. Tja…..spijt komt altijd na de zonde…… Hoe ging de Mammo? Het kan nogal eens pijnlijk zijn, hoor ik. Is het bij jullie ook leeftijdgebonden en zijn er ook van die bussen? Jeetje, eind september pas……. Weet je ook hoe duur zo’n NL-paspoort kost bij jullie? Ik schrok van de prijs van een id kaart, die kost 42 euro en een paspoort 50. Het verschil wordt wel erg klein. Toch hebben we voor onze jongste weer gekozen voor een id-kaart omdat die veel makkelijker mee te nemen is. En dat is al jaren verplicht… Onze oudste heeft niet zoveel gepuberd maar breek me de bek niet open over onze jongste……….

Rozijntje, hopelijk vind je alles weer terug.

Vonne, ja ik heb me daar idd al bij neergelegd. Ben wel eens dwars geweest maar dat moet ik bekopen met klachten dus kies maar voor de verstandigste weg. Kou en vocht hebben volgens mij geen invloed. Wel op mijn spieren maar dat heeft iedereen. MS zit in de zenuwen. Gisteren bij onze Syrische vrienden geweest. Die vertelden dat het in Syrië ook kouder is dan normaal. Ook valt er meer regen en aangezien er geen riolering is heb je snel overstromingen. Zal bij jullie ook zo zijn zeker? Wij maken wel eens grapjes als het begin oktober nog steeds mooi weer is, ‘straks kunnen we kerst buiten vieren’, zeggen we dan! Vooralsnog blijft het een grapje…. Heb je al kunnen genieten van het gruis en een wijntje? Had hij nog een verassing voor je?

Toetertje, als ik jullie verhuisperikelen hoor dan vliegt het me al aan en er zijn nog niet eens concrete plannen, haha! Ja leuk hè, om te lezen hoe Nederlanders het elders hebben!?

16. Goedemorgen!
    Nee geen noodweer hier, nog regen, nog storm, nog sneeuw, wel fris, gister zon, nu wat bewolkt. Broer en gezin zijn naar m'n oudste twee dochters vandaag, anderhalf uur van hier.
    We hadden in 2003 op vakantie in Portugal een frontale botsing met een jonge knul die ging inhalen waar het niet mocht en ook niet kon, want wij kwamen eraan.... Ik wil niet meer op de details ingaan. Wel heb ik net de datum doorgekregen van mijn proces: 24 september pas.....weer wachten dus. [+o(]
    Hopelijk gaat de expertise van dochter 20 mei wel door, dan kunnen de twee zaken tegelijkertijd voorkomen, als haar rapport dan ook klaar is.......
    Grappig als ik jullie hoor over de beginnende puberteit van jullie zonen, het lijkt alweer zolang geleden hier...Komt omdat het met de oudste het ergste lijkt, denk ik, dat is altijd met alles "de eerste keer". Bij de vierde, kijk je nergens meer van op!
    Over de vierde gesproken: haar NL paspoort is binnen, mooi met die ingeprinte vingerafdrukken! Ze is er blij mee!

17. Hallo dames

Rozijntje, wat ben je druk geweest!! Jullie leven al in je nieuwe huis begrijp ik? Tja, wat kan een mens een hoop bewaren he??!! Wij ook zo goed als helemaal klaar met verhuizen en als je dan de schuur ziet, wat een bende... allemaal planken ed en alles gaat gewoon weer mee, want " wie wat bewaart heeft wat en handig als je het nodig mocht hebben". [:S]  Goed, hubby heeft  alles netjes in de nieuwe schuur gestald ....

Vonne, ben je je dagen zonder man doorgekomen? Lijkt mij een heerlijk leven, maar goed, je moet het altijd zelf maken, niet waar??
    Ik ken ook de boeken en schrijver niet die jij zo heerlijk vindt. Kun je daar wel boeken verder vinden van jouw gading??
    Leven jullie in een compound of tussen de plaatselijke bevolking ?

Dronning, hoe is het met je geitjes??

Francoise, hopen dat de nasleep van je ( kennelijk ) heftige ongeluk nu snel afgerond kan worden.
    Hier denk ik wel behoefte aan brocante, maar of mensen er het geld voor over hebben???

Karma, wij smullen mee van deze verhalen he ??

Sterkte met de puberkinderen en een fijne dag/nacht !!! [<:o)]
    toetertje wijzigde dit bericht op 05-05-2010 08:16 met 1%: correctie

18. Hé Rozijntje, wij hebben ongeveer tegelijkertijd gepost.  Slaap lekker ; na al dat harde werk is een goede nachtrust onontbeerlijk.
    Ik hoor graag de verhalen over je zoon ; kunnen we elkaar steunen, hahaha.

19. Hoi Karma, kan me voorstellen dat je baalt van die "verplichte" middagrust, maar wat moet, moet !  Het beperkt je natuurlijk wel in je dagdagelijkse leven maar zo te lezen denk ik dat je het hebt geaccepteerd en er goed mee omgaat.  Heb je nu extra last als het koud of vochtig is of heeft het weer er geen invloed op ?  Ik lees net in de krant dat het ook in Zuid Frankrijk noodweer is, zelfs sneeuw in Perpignan !  Zo erg is het bij jou niet he Francoise ?  Wel sneu voor je broer dat ie nu niet kan kamperen maar wel een goeie gelegenheid z'n zus weer eens op te zoeken.  Blijft hij lang ?

Hier geen mei vakantie.  De vakanties verschillen sowieso nogal met België. Hier geen krokusvakantie, geen paasvakantie en geen herfstvakantie.  Tussen januari en midden juni is er maar één weekje springbreak begin april. De zomervakantie begint hier op 17 juni en duurt tot 5 september ; dat is best lang. Wij hebben hier wel 2 x Eid Holiday ; na de Ramadan (dit jaar zo rond 11 september) is er een weekje vrij en begin december nog eens.  Mijn zoon heeft wel 2 weken Kerstvakantie. Kerst wordt door de Emirati's niet gevierd maar de winkels spelen er wel op in met versierde etalages en ook in de shopping malls staan grote kerstbomen.  Wel vreemd om Kerst te vieren bij een temperatuur van 25 graden.  Vorig jaar lagen we op 1e Kerstdag op het strand.

De afhandeling van dat ongeluk sleept wel lang aan, zeg.  Begrijp ik het goed dat jij daardoor werkonbekwaam bent geworden Francoise en dat ook één van je dochters er blijvend letsel aan heeft overgehouden ? Dat moet dan een behoorlijke klap geweest zijn.
    Succes ook met het behandelen van die bloeduitstorting.

Mijn vader is gelukkig weer thuis.  Moet wel zijn antibioticakuur afmaken en over een maand terug voor controle.  Dat wordt dus goed opgevolgd en geeft ook een stuk rust.
    Vanavond is ook mijn man weer thuis ; als alles goed gaat landt hij zo rond 8 uur in Abu Dhabi met een tas vol Belgische chocolade en appelstroop.  En hopelijk ook 2 zakjes chips.  Je hebt hier 1001 soorten chips ... behalve Lays geribbelde paprika chips.  Vraag me niet waarom, geen flauw idee maar feit is dat je die hier dus nergens vindt en dat dat nou net de enige chips is die ik de calorieën waard vind [;)] .  Die zakken gaan wel in de grote bagage dus ik kan die chips bijna met een lepel oplepelen ( allemaal "gruis") maar het doet aan de smaak niets af. Misschien doe ik wel héél wild en neem ik er een glaasje wijn bij ...  DVD'tje van Hercule Poirot en genieten maar !

Aangenaam weer hier vandaag. 33 graden en licht bewolkt ; mijn favoriete weer.  Lekker warm maar geen volle zon.

Dames, geniet van deze dag en tot de volgende ...

20. Francoise, dat kan ik me voorstellen dat je liever een gezonde dochter hebt. Wat een gedoe, hier zijn jullie toch jaren mee bezig geweest. Succes met de onderzoeken.  Je zult nog heel wat spullen weer tegen komen tijdens de verhuizing, je zult versteld staan hoeveel troep een mens kan verzamelen.

Karma, hier is het ook koud, echt geen zomer. Op het moment maakt het me niet zoveel uit omdat ik het toch te druk heb met sjouwen en verslepen en niet vergeten zoeken. Ik ben veel dingen kwijt, heb het waarschijnlijk ergens in gestopt maar weet niet meer waar.

Vonne, mijn zoon begint nu ook al pubergedrag te vertonen. Niet zozeer met het douchen maar met andere dingen. Fijn dat je vader weer uit het ziekenhuis komt.

Ik ga mijn bed in, het is nog geen half tien maar het waren drukke weken.

21. We hebben een paar jaar terug wel eens op een rommelmarkt gestaan, het zou weer moeten want er is veel te verkopen. Ook echte brocante, ik ga eens met broertje overleggen of daar in NL geen belangstelling voor is. Zonde om weg te gooien en ik heb echt te veel.
    Ja vorig jaar was de afbehandeling van manlief en twee dochters en voor mij het letselgedeelte. Nu moet voor mij nog de tegemoedkoming van het feit, dat ik m'n werk kwijt ben en dat is het grootste bedrag. Daarna moet derde dochter nog apart. Zij moet nog weer een expertise, ik heb pas een boekhoudexpertise gehad en dat is klaar en goed bevonden. Maar de rechter moet de uitspraak nog doen en dan hopelijk het rapport aanhouden, dan kom ik er goed af. Maar ik heb liever een niet gehandicapte dochter zonder pijn dan een hoop geld.
    Ja er moet weer gekookt worden, voor vanavond staat er een lasagne in de wording, maar ik moet tussendoor eerst nog naar het medisch centrum voor een echo van een bloeduitstorting die ingekapseld is en voor m'n eerste mammo.
    See you later..

22. Francoise, het was hier gisteren zo fris dat ik zelfs met 2 vesten aanzat! We hebben vloerverwarming, ik vind het een heerlijke warmte maar het reageert niet zo snel. Voordat je iets merkt ben je uren verder. Het wordt allemaal weersafhankelijk geregeld maar soms zet ik de thermostaat toch iets lager en als ik er dus niet aan denk om hem weer normaal te zetten dan is alles van slag….. Ik meende dat jullie laatst toch al iets afgehandeld hadden van dat ongeluk. Ik heb jaaaaren enorm gebaald van die middagrust maar het moet gewoon, doe ik het niet dan krijg ik klachten. Heb me er dus maar bij neergelegd. Als wij gaan verhuizen dan willen we ook veel kleiner gaan wonen. Hier zal dus ook het nodige spul weg moeten……  Staan jullie zelf wel eens op rommelmarkten of ga je alleen om te sneupen? Dus alweer visite! Ga je weer lekker koken? (volgens mij doe jij dat altijd!)

Vonne, de dochter van onze vrienden heeft ook zo’n niet-douchen-periode gehad. Ik kon het me ook niet voorstellen van meisjes…. Onze oudste is altijd al superschoon op zichzelf, de jongste een stuk minder…….en dan heb ik het niet alleen over de douche overslaan maar ook tandenpoetsen.

Onze oudste heeft als kind heel wat gespuugd in de auto….altijd wagenziek. Verder hebben we niet veel te klagen gehad met ziektes e.d..  Hij voelde het altijd goed aankomen en had altijd spuugzakjes mee. Ook spugen in bed is hier minimaal voorgekomen.

Het is lekker zonnig vandaag. Ook een stuk warmer dan gisteren. 

23. Ha Vonne, nee mijn meiden stonden het liefst drie keer per dag onder de douche en dan drie keer verkleden, haha, als ik me de wasmanden nog herinner!
    Ja kleinzoon is weer beter, hij is bijna drie en nog nooit ziek geweest, dus hij snapte er niets van nee. Fijn dat het met je vader beter gaat!
    Het zijn Golden Retrievers, ze had een pup  van ons "echtpaar", die heeft dus nu haar eerste pups en die van ons zijn inmiddels dood. Oudste heeft een boerderij met melkkoeien (brunes des alpes) en vleeskoeien (blondes d'aquitaine) een arabische merrie en drie border collies voor het drijven van de koeien: één met pensioen, één die werkt en net een nieuwe pup die het nog moet leren.
    Ik ga gauw aan de slag, m'n jongste broertje met gezin komen straks, hebben het te koud in Parijs waar ze op vakantie waren. Komen zich opwarmen in huis ipv kamperen.
    francoise2 wijzigde dit bericht op 04-05-2010 09:30 met 2%

24. Hey Francoise, is je kleinzoon weer opgeknapt ?  Zielig, zo'n klein jongetje dat moet spugen.  Hij snapt er waarschijnlijk helemaal niets van. Zorg maar dat ie genoeg vocht binnenkrijgt, maar dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen [:)]

Met mijn vader gaat alles goed.  Hij mag vandaag of morgen naar huis.  Toen ik gisteren belde was ie wel erg emotioneel  In eerste instantie schrok ik me dood, dacht dat er slecht nieuws was maar dat was gelukkig niet zo.

Wat voor honden heeft je dochter ?  Mijn zus is ook helemaal gek van dieren en heeft 2 pony's, 3 paarden , 2 honden, een aantal katten en kippen.....  en sinds kort ook weer een vriend.  Die kon er nog net bij [:P] .

Oei, jullie verhuizing zal inderdaad een hele onderneming worden ; al die spullen die moeten worden uitgezocht.  Een goede gelegenheid om er eens met de grove borstel door te gaan ... . 

Mijn zoon begint tekenen van (pre-) puberteit te vertonen vrees ik.  Het wordt steeds moeilijker hem in bad of onder de douche te krijgen.  Hij ziet er het nut niet van in om zich iedere dag te wassen .... aaaargh !!  Is dit typisch iets voor jongens of herkennen de mama's van dochters dit ook ? 
    Anyway, hoeveel ik ook van hem hou en hoe gek ik ook op 'm ben, gisteren had ik 'm met liefde achter het behang geplakt.  En waarvoor ??  Uiteindelijk zat ie toch fris gewassen en gezellig in pyama naast me op de bank een film te kijken ... zucht !

Ik ga er voor vandaag weer vandoor.  Fijne dag iedereen.

25. O jullie zitten er alweer tussendoor, gezellig! Wat een andere levenstijl toch Vonne, erg warm al bij jou, ja dan moet je binnen leven. Wij hebben ooit één weekend meegemaakt in Marokko, met woestijnwind en 50°, je weet niet wat je overkomt. Het was koeler in de auto die in de zon stond, dan erbuiten.
    Sterkte Karma,het valt niet mee iedere dag te moeten rusten, ik zie het bij m'n derde dochter, die wil ook veel meer dan ze kan.

advertentie